We presenteren u een structureel sluitende meerjarenbegroting 2026 – 2029. Een begroting waarbij de onderwerpen vanuit de Perspectiefnota 2026 – 2029, waar nodig uitgewerkt, zijn meegenomen en waarbij nieuwe en sommige majeure autonome ontwikkelingen een plek hebben gekregen. Bij de perspectiefnota hebben we gemeld dat we scherp aan de wind varen. Bij de meerjarenbegroting 2026-2029 hebben we nu nog meer onze buffers moeten aanspreken. We zetten onder andere:
- een deel van de toekomstig eigen bijdrage jeugd in;
- een deel van onze ruimte onder het BCF plafond in;
- een deel van ons structureel renteresultaat in;
- en we spreken meer onze stelposten aan.
Opties die we liever niet inzetten, echter we maken de keus om op de ingeslagen weg verder te gaan en proberen zoveel mogelijk onze ambities te realiseren. Hierdoor hoeven we niet te bezuinigen. Dit zou zonde zijn. Immers we verwachten dat er voor jeugdzorg vanaf 2028 weer extra rijksmiddelen volgen, wat betekent dat we weer iets financiële ruimte krijgen. De nu ingezette buffers willen we dan ook weer aanvullen zodra het mogelijk is.
Meer informatie
Uitgaven
Uitgaven
In 2026 geeft de gemeente een bedrag van €484,5 miljoen uit aan de verschillende werkzaamheden, exclusief de algemene middelen en inclusief stortingen in reserves. In onderstaande tabel is weergegeven hoeveel de uitgaven per programma bedragen. De lasten van de algemene dekkingsmiddelen, inclusief stortingen in reserves bedragen €21,2 miljoen. Voor een toelichting op dit programma wordt verwezen naar Programma Algemene dekkingsmiddelen. De totale lasten van de gemeente bedragen €505,7 miljoen.
Inkomsten
Inkomsten
De uitgaven zijn gedekt door inkomsten. De gemeente kent verschillende bronnen van inkomsten. De belangrijkste zijn de algemene dekkingsmiddelen, waaronder de algemene uitkering (bijdrage van het rijk) en de onroerende zaakbelasting, inkomsten direct gerelateerd aan de programma’s (bijvoorbeeld bijdragen van het rijk voor bijstandsuitkeringen of verkoopopbrengsten van gronden) en de overige heffingen die inwoners en bedrijven betalen, zoals afvalstoffenheffing, rioolheffing, maar ook bijvoorbeeld leges voor reisdocumenten.
Onderstaande figuur geeft de inkomsten uit de verschillende bronnen schematisch weer. De totale inkomsten van de gemeente bedragen €505,7 miljoen. Hiervan wordt €35,2 miljoen geput uit reserves.
Meer informatie
Uitkomst begroting 2026
Uitkomst begroting 2026
We presenteren een structureel sluitende begroting. Hieronder hebben we samengevat wat de saldo van de begroting is na verwerking van de autonome ontwikkelingen, knelpunten bestaand beleid, nieuw beleid en begrotingsoptimalisaties. Door de inzet van een aantal dekkingsmaatregelen sluiten alle jaarschijven op €0. Het structureel begrotingssaldo is in alle jaarschijven positief.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
A | Saldo begroting voor dekkingsmaatregelen | -2.525 | -40 | -3.339 | -2.809 |
B | Dekkingsmaatregelen | 2.525 | 40 | 3.339 | 2.809 |
Saldo begroting na dekkingsmaatregelen | 0 | 0 | 0 | 0 | |
C | Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) | 3.031 | 1.781 | 306 | 1.398 |
Structureel begrotingssaldo (A+B+C) | 3.031 | 1.781 | 306 | 1.398 |
In de volgende paragrafen nemen we u stapsgewijs mee in de opbouw van het begrotingsresultaat en de genomen dekkingsmaatregelen.
Financieel meerjarenbeeld 2026-2029
Het meerjarenbeeld 2026 2029 is ten opzichte van de stand bij Perspectiefnota 2026-2029 gewijzigd door een aantal bijstellingen. De belangrijkste zijn de meicirculaire, de concretisering van de ramingen van de onderwerpen uit de Perspectiefnota 2026-2029 en nieuwe knelpunten die niet opgenomen waren in de Perspectiefnota 2026-2029.
bedragen x €1.000 (-/- = Nadeel) | |||||
Omschrijving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
1. | Gepresenteerd perspectief Perspectiefnota 2026 - 2029 | 0 | 1.911 | -2.784 | 0 |
2. | Correctie basiskader perspectief jaarschijf 2029 | 0 | 0 | 0 | -1.009 |
3. | Verschil inschatting voorjaarsnota Rijk en meicirculaire 2025 | 1.550 | 1.779 | 2.320 | 2.090 |
4. | OZB baten | 312 | 406 | 530 | 618 |
5. | Concretisering onderwerpen Perspectiefnota 2026-2029 | 2.169 | 843 | 693 | -416 |
6. | Moties Perspectiefnota 2026 - 2029 | -182 | -282 | -12 | -12 |
7. | Nieuwe knelpunten na Perspectiefnota 2026-2029 | -6.305 | -4.638 | -4.030 | -4.030 |
8. | Overig | -69 | -59 | -56 | -50 |
Saldo begroting voor dekkingsmaatregelen | -2.525 | -40 | -3.339 | -2.809 |
Toelichting meerjarenbeeld 2026-2029
1. Begrotingssaldo perspectiefnota
Vanuit de perspectiefnota hebben we op basis van de toen bekende gegevens een meerjarige doorkijk gegeven en een sluitend perspectief aangeboden aan de gemeenteraad.
2. Correctie basiskader perspectief jaarschijf 2029
In de Perspectiefnota 2026-2029 is voor het jaar 2029 een saldo kaderbrief gepresenteerd van €2.271.000. Een deel van dit saldo, voornamelijk het effect van de decembercirculaire 2024 van € 1 miljoen, was echter al in 2029 vertaald via de 1e tussenrapportage 2025. Daarmee zat dit al opgenomen in de uitkomst begroting 2025 na 1e tussentijdse rapportage.
3. Verschil inschatting Voorjaarsnota Rijk en meicirculaire 2025
In de Perspectiefnota hadden we al rekening gehouden met de financiële consequenties van de Voorjaarsnota van het Rijk. De uitwerking van de meicirculaire heeft geleid tot een positieve bijstelling van ons financieel kader. Verschillen zaten met name op het accres (volume- en prijsontwikkeling), extra middelen jeugd en een positief effect op de ontwikkeling van de uitkeringsbasis.
4. OZB baten
In het basiskader voor de begroting wordt rekening gehouden met een jaarlijkse stijging van de OZB baten met 3%. O.b.v. de meest actuele raming van het aantal woonruimten per 1-1-2026 van 49.150 woningen en de gemiddelde WOZ waarde is de raming van de OZB opbrengsten geactualiseerd. Daarnaast houden we in de meerjarenraming rekening met 50% van de verwachte areaaluitbreiding van het aantal woningen en hiervan 50% van de gemiddelde WOZ-waarde per woning.
5. Concretisering Perspectiefnota 2026-2029
Diverse bedragen bij de perspectiefnota zijn ingeschat. In de begroting zijn deze bedragen verder geconcretiseerd en dit leidt tot verschillen met de perspectiefnota. In Autonome ontwikkelingen, Knelpunten bestaand beleid, Nieuw beleid en Begrotingsoptimalisaties zijn per onderwerp de geraamde bedragen in deze begroting opgenomen.
6. Moties perspectiefnota 2026-2029 met financiële effecten
De volgende moties zijn financieel vertaald in de begroting. Het betreft:
- motie 7.1 Bestaanszekerheid ad. €270.000 in 2027;
- motie 8.2 Gezond en actief leven €170.000 in 2026 en
- motie 11.1 Cultuureducatie ad. €12.000 in de jaren 2026 – 2029.
Deze moties worden in Moties Perspectiefnota 2026-2029 nader toegelicht.
7. Nieuwe knelpunten na Perspectiefnota 2026-2029
Na het vaststellen van de Perspectiefnota zijn er een aantal nieuwe knelpunten bekend geworden die financieel vertaald zijn in deze begroting. Deze knelpunten zijn opgenomen in de volgende tabel en worden daarna toegelicht.
8. Overig
Dit betreft diverse kleine posten, waaronder vrijval van kapitaallasten en stelposten binnen programma algemene dekkingsmiddelen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | |||||||
Nr. | Omschrijving | Soort afwijking | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1 | Implementatie en licenties applicatie VRI | Knelpunt bestaand beleid | Leefomgeving | -1.000 | -200 | -200 | -200 |
2 | Contract transformatorsysteem | Knelpunt bestaand beleid | Leefomgeving | -35 | -35 | -35 | |
3 | Afvalstoffenheffing | Knelpunt bestaand beleid | Milieu en klimaat | -454 | -545 | ||
4 | Kermisgelden | Knelpunt bestaand beleid | Economie en internationaal beleid | -150 | |||
5 | Warmtehuis Zandweerd | Knelpunt bestaand beleid | Meedoen | -61 | -61 | ||
6 | Dorpsondersteuner Bathmen, Lettele en Okkenbroek | Knelpunt bestaand beleid | Meedoen | -85 | 0 | 0 | 0 |
7 | Indexatie aanvullende middelen jeugdzorg van €9 miljoen | Autonome ontwikkeling | Jeugd en onderwijs | -417 | -363 | -309 | -309 |
8 | Hogere kosten jeugdzorg 2025 (structurele doorwerking) | Autonome ontwikkeling | Jeugd en onderwijs | -3.000 | -3.000 | -3.000 | -3.000 |
9 | Extra inzet team uitvoering jeugd | Knelpunt bestaand beleid | Jeugd en onderwijs | -750 | -250 | -250 | -250 |
10 | Frictiekosten en garantietoelagen | Knelpunt bestaand beleid | Bedrijfsvoering | -449 | -245 | -175 | -175 |
Saldo | -6.305 | -4.638 | -4.030 | -4.030 |
Toelichting knelpunten na Perspectiefnota 2026-2029
1. Implementatie en licenties applicatie VRI
Het huidige contract met de leverancier van de meeste ITS (Intelligent Traffic Systems) applicaties in Deventer is eindig en kan niet verlengd worden. Het is daarom noodzakelijk om dit contract opnieuw aan te besteden. Intelligente Verkeers Regel Installaties (IVRI's) geven de gemeente bijvoorbeeld de mogelijkheid om nood- en hulpdiensten of het openbaar vervoer specifieke prioriteit op een door een iVRI geregeld kruispunt te geven. Op basis van de huidige markt is de verwachting dat de structurele lasten voor de ITS applicaties aanzienlijk hoger zijn dan het huidig beschikbaar budget. We gaan uit van een stijging van de jaarlijkse kosten met maximaal €200.000. Daarnaast zijn er in 2026 eenmalige implementatiekosten van €800.000.
2. Contract transformatorsysteem
Op piekmomenten wordt de maximale capaciteit het transportcontract bij het transformatorstation in de binnenstad overschreden. Op dit station zijn de parkeergarage de Brink, het rioolgemaal, bergbezinkbassin en cruiseschepen walstroomvoorziening Pothoofdkade aangesloten. Ophogen van het contractvermogen is aangevraagd maar is de komende jaren vanwege netcongestie niet mogelijk. De tijdelijke overschrijding van het contractvermogen kan worden voorkomen door de inzet van een batterij. Dit vraagt een eenmalige investering van 250.000 die leidt tot een structurele kapitaallast van €35.000 vanaf 2027.
3. Afvalstoffenheffing
Het tarief afvalstoffenheffing is op dit moment niet kostendekkend. Om tot een kostendekkende heffing te komen moet het tarief aanzienlijk verhoogd worden. Dit doen we niet in een keer, maar we groeien de komende drie tot vier jaar gelijkmatig naar een kostendekkend tarief afvalstoffenheffing. Dit betekent dat in 2026 de reserve afval volledig wordt ingezet ter dekking en aanvullend in 2026 en 2027 is een bijdrage vanuit de algemene middelen noodzakelijk is voor respectievelijk €454.000 en €545.000.
4. Kermisgelden
Toenemende lasten voor promotie en beveiliging in combinatie met tegenvallende pachtinkomsten leiden ertoe dat het verwachte resultaat op de paas- en zomerkermis al een aantal jaren niet gerealiseerd wordt. Zonder maatregelen verwachten we dat dit structureel is. In de begroting 2026 wordt eenmalig €150.000 ten laste van de algemene middelen gebracht om het tegenvallende resultaat op de kermissen op te vangen. In 2026 wordt onderzocht welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst met dit knelpunt om te gaan.
5. Warmtehuis Zandweerd
In juni 2025 is de raad middels mededeling 2025-510 geïnformeerd over de verkenning die wordt uitgevoerd voor de inpassing van het warmtehuis voor Slim Warmtenet Zandweerd (SWZ) op de locatie van de wijk- en speeltuinvereniging De Zwolsewijk. In die verkenning wordt ook de integratie van nieuwbouw voor de wijk- en speeltuinvereniging meegenomen. Het is de bedoeling om de verkenning af te ronden met een raadsbesluit over de locatie én de integratie van de buurtvoorziening. Dit zal gebeuren bij de besluitvorming over het verstrekken van het krediet voor fase 2 SWZ, waar het warmtehuis onderdeel van is. Deze besluitvorming door de raad is voorzien eind 2025. Het budget voor de bouw van het warmtehuis is onderdeel van de projectexploitatie SWZ.
Het onderdeel buurtvoorziening is geen onderdeel van SWZ en hiervoor is dus nog geen dekking geregeld. Op basis van het schetsontwerp wordt hier een kostprijsdekkende huur van €61.000 per jaar voorzien. Realisatie van de buurtvoorziening is onder voorbehoud van besluitvorming van de raad over fase 2 SWZ.
6. Dorpsondersteuner Bathmen, Lettele en Okkenbroek
In Bathmen is in het kader van voorkomen langdurige zorg een dorpsondersteuner aangetrokken. De dorpsondersteuner verbindt lopende initiatieven en (beleids)ontwikkelingen op het terrein van (langer thuis) wonen, formele en informele zorg, welzijn, inwonersparticipatie. Er wordt samengewerkt met informele en formele aanbieders van zorg (huisartsen, ’t Dijkhuis, thuiszorgorganisaties etc.) verenigingen, scholen, bedrijven, woningbouwcorporatie, Voor Elkaar Teams, wijkmanager, etc.
De dorpsondersteuner is gestart als 3 jarige pilot en bekostigd vanuit incidentele middelen. Het initiatief is succesvol en is in 2025 ook gestart in Lettele en Okkenbroek. In 2026 is hiervoor eenmalig € 85.000 opgenomen in de begroting. We maken in 2026 de afweging of dit vanaf 2027 structureel wordt voortgezet.
7. Indexatie aanvullende middelen jeugdzorg
In de Perspectiefnota 2026-2029 is € 9 miljoen opgenomen voor extra middelen Jeugdzorg, dit om het structurele tekort te dichten. Deze raming was op basis van prijspeil 2025. In deze begroting indexeren we dit bedrag naar prijspeil 2026. Hetzelfde geldt voor de begrotingsoptimalisaties Jeugd (oplopend naar €3,1 miljoen in 2028). Per saldo leidt dit tot een bedrag van €417.000 in 2026, €363.000 in 2027 en €309.000 structureel vanaf 2028.
8. Hogere kosten Jeugdzorg 2025 (structurele doorwerking)
Op basis van een eerste prognose van de kosten jeugdzorg in 2025 is de verwachting dat de kosten hoger zijn dan geraamd bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Bij de 2e tussentijdse rapportage 2025 wordt deze raming geactualiseerd. We gaan er vanuit dat dit tekort niet volledig doorwerkt in 2026 en verder. Immers de optimalisaties die we in gang zetten, hebben ook betrekking op deze hogere kosten. We nemen daarom vanaf 2026 een bedrag van €3 miljoen structureel mee voor de extra kosten jeugd bovenop de €9 miljoen die we reeds geraamd hebben in de begroting.
9. Extra inzet team uitvoering Jeugd
Voor de formatie uitvoering jeugd is een bedrag van €250.000 structureel opgenomen voor 2 fte. Deze formatie is bedoeld voor inhoudelijke senior capaciteit. Daarnaast zetten we eenmalig €500.000 in voor extra tijdelijke formatie om de begrotingsoptimalisaties ook structureel te borgen. Er wordt dus eerst ingezet om de basis op orde te maken en vervolgens deze basis blijvend te optimaliseren.
10. Frictiekosten en garantietoelagen
Als gevolg van de organisatieverandering per 1 juni 2025 hebben we te maken met eenmalige frictiekosten (in 2026 €274.000 en in 2027 €70.000). Daarnaast hebben een aantal medewerkers recht op garantieschalen. Dit brengt voor €175.000 structureel extra kosten met zich mee. In de eerdere besluitvorming over de reorganisatie is dit als mogelijk knelpunt genoemd (2025-77).
Dekkingsmaatregelen
Er zijn een aantal mogelijkheden om het structureel begrotingssaldo beter te presenteren. Het is echter wel de uitersten opzoeken door diverse stelposten (extra) in te zetten. We blijven dit goed monitoren en we ondernemen acties om een en ander terug te draaien als dat kan. Reden om het nu op deze wijze te doen is met name om de ambities uit de perspectiefnota waar te maken en bezuinigingen te voorkomen die mogelijk niet nodig zijn, omdat gemeenten in afwachting zijn van maatregelen van het Rijk op met name jeugdzorg voor de jaren 2028 en verder.
Daarnaast hebben we nog enige ruimte in de stelposten die we kunnen inzetten.
Nr | Maatregel | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
1 | Stelpost eigen bijdrage jeugdzorg | 900 | 900 | ||||
2 | Inzet ruimte onder het BCF-plafond | 900 | 900 | 809 | |||
3 | Structureel renteresultaat | 999 | 1.100 | 1.100 | |||
4 | Inzet stelpost autonome ontwikkelingen | 540 | 40 | ||||
5 | Inzet stelpost accres / nieuw beleid | 86 | 439 | ||||
Totaal dekkingsmaatregelen | 2.525 | 40 | 3.339 | 2.809 |
Toelichting dekkingsmaatregelen
1. Stelpost eigen bijdrage Jeugdzorg
Ten aanzien van de minnen in 2028 en 2029 neemt het Rijk een financieel voorschot op nog te nemen maatregelen om het jeugdzorgstelsel te beheersen door een uitname uit het gemeentefonds voor:
- Sturen op trajectduur jeugdzorg (€ 68 miljoen) en
- Eigen bijdrage jeugdzorg (€260 miljoen)
Gemeenten kunnen beide posten budgettair neutraal in hun begroting verwerken, bijvoorbeeld door hiervoor een stelpost op te nemen. Dit geldt op dit moment alleen voor de komende begroting 2026-2029. De provincie vindt dit, als toezichthouder, risicovol aangezien deze posten in principe nog onvoldoende uitgewerkt zijn en nog afhankelijk zijn van nog vast te stellen wetgeving. Toch staan ze een budgettair neutrale verwerking toe omdat aannemelijk is dat het realiseren van deze uitwerking en wetgeving onder de verantwoordelijkheid van het Rijk valt. Daarmee vinden ze deze post vergelijkbaar met de extra besparing jeugdzorg (€ 511 miljoen) die destijds voor rekening en risico van het Rijk kwam. Toen deze besparing definitief kwam te vervallen zijn deze middelen weer toegevoegd aan het gemeentefonds.
Vanuit de eigen begrotingsoptimalisaties sturen we in Deventer al op trajectduur. Deze stelpost zetten we daarom niet in. Het is wel mogelijk om een stelpost op te nemen voor eigen bijdrage jeugdzorg, alhoewel onze toezichthouder niet zit te springen om deze stelpost in te zetten. Voor gemeente Deventer komt dit neer op een bedrag van maximaal €1,8 miljoen. Wij stellen een behouden inzet voor van 50%. Dit komt overeen met €0,9 miljoen. Dit laatste bedrag is vanaf 2028 meegenomen in de presentatie van een sluitend meerjarenperspectief.
2. Inzet ruimte onder het BCF-plafond
Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de wijze van verwerking van de ruimte onder het plafond van het BTW-compensatiefonds (BCF) in de raming van de algemene uitkering in de circulaires gewijzigd. Dat was voor het ministerie van BZK de aanleiding om in afstemming met de VNG en de provinciale toezichthouders een advies op te stellen over de wijze waarop de ruimte onder het plafond van het BCF door gemeenten kan worden opgenomen als verwachte baat. Gezien de onzekerheid over de toekomstige ontwikkeling van de ruimte onder het BCF-plafond mag maximaal de meest recente gerealiseerde ruimte onder het plafond geraamd worden in de begroting. Deze gerealiseerde ruimte is bekendgemaakt in de meicirculaire. Voor de raming in de begroting 2026 en meerjarenraming 2027-2029 wordt dus de definitieve afrekening van de ruimte onder het BCF-plafond gebruikt van het jaar 2024. Voor gemeente Deventer bedroeg deze afrekening €1,8 miljoen. We mogen dit volledige bedrag inzetten, echter we stellen voor als we het inzetten om dit voor 50% te doen. Dat is behouden, maar een eventuele tegenvaller binnen de BCF afrekening kunnen we dan wel opvangen. 50% komt overeen met €0,9 miljoen. Dit laatste bedrag is meegenomen in de presentatie van een sluitend meerjarenperspectief.
3. Structureel renteresultaat
We doteren ongeveer €5,8 miljoen aan renteresultaat in de algemene reserve. Dit heeft door de lage rentestanden een structureel karakter. We vinden het overweegbaar om hiervan €1,1 miljoen structureel in te zetten. Dit is behouden, maar rentestijgingen die in de toekomst best te verwachten zijn, kunnen we dan nog steeds opvangen. Nadeel hiervan is dat onze algemene reserve minder hard groeit. Het laatst genoemde bedrag van €1,1 miljoen is meegenomen in de presentatie van een sluitend meerjarenperspectief.
4.Stelpost autonome ontwikkelingen
We zetten een deel in, conform afspraken binnen onze begrotingsregels, voor dekking van het structureel tekort. Het bedrag aan autonome ontwikkelingen tot het saldo van het 1e jaar, mag structureel ingezet worden.
5. Stelpost accres AU / nieuw beleid
We zetten de stelpost nieuw beleid en accres AU deels in voor dekking van ons structureel tekort. Daarnaast stellen we voor om de restant bedragen uit deze stelposten toe te voegen aan de stelpost autonome ontwikkelingen en de stelpost nieuw beleid en stelpost accres AU op te heffen.
Structureel begrotingssaldo
Op basis van onderstaand overzicht wordt aangetoond of de meerjarenraming 2026-2029, conform de uitgangspunten in het BBV, structureel in evenwicht is. In de Gemeentewet is opgenomen dat de begroting en het financieel meerjarenperspectief 'structureel en reëel in evenwicht" moet zijn. Het is verplicht een overzicht van incidentele baten en lasten in de begroting en rekening op te nemen. Hiermee wordt door de wetgever beoogd dat structurele lasten kunnen worden gedekt met structurele baten.Als in het betreffende begrotingsjaar structurele lasten gedekt zijn door structurele baten is er sprake van structureel evenwicht. Incidentele lasten mogen gedekt worden door zowel structurele als door incidentele baten.
Voor het inzicht in de financiële positie op korte en langere termijn is het belangrijk om een goed beeld te hebben van het structureel begrotingssaldo.
In alle jaren zitten eenmalige lasten die door structurele baten worden gedekt en hierdoor kunnen wij een positief saldo presenteren. Een positief saldo van incidentele baten en lasten is gunstig voor het structurele begrotingssaldo. Zouden de incidentele lasten op termijn wegvallen, dan blijven de structurele baten bestaan met als gevolg een overschot op de begroting.
In de begroting 2026 en de meerjarenraming tot en met 2029 is er sprake van structureel en reëel evenwicht.
(bedragen x €1.000) | ||||
Structureel begrotingssaldo | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Lasten exclusief mutaties reserves | -491.732 | -481.556 | -483.948 | -497.264 |
Baten exclusief mutaties reserves | 483.658 | 483.791 | 483.946 | 495.383 |
Geraamd saldo van baten en lasten | -8.074 | 2.235 | -2 | -1.881 |
Toevoeging reserves | -13.972 | -11.210 | -9.370 | -10.481 |
Onttrekkingen reserves | 22.046 | 8.975 | 9.372 | 12.362 |
Geraamd resultaat | 0 | 0 | 0 | 0 |
Incidentele lasten incl. incidentele toevoegingen reserves | -26.053 | -13.798 | -10.600 | -16.113 |
Incidentele baten incl. incidentele onttrekkingen reserves | 23.022 | 12.017 | 10.294 | 14.715 |
Structureel begrotingssaldo | 3.031 | 1.781 | 306 | 1.398 |
Autonome ontwikkelingen
Autonome ontwikkelingen
In onderstaand overzicht zijn de autonome ontwikkelingen opgenomen die onderdeel uitmaakten van de Perspectiefnota 2026-2029. De bedragen vanuit de perspectiefnota zijn verder geconcretiseerd en uitgewerkt in deze begroting.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1 | Omgevingsdienst voldoen aan robuustheidcriteria | Milieu en Klimaat | -225 | -290 | -350 | -350 |
2 | Hogere energiekosten voor het stadhuis | Bedrijfsvoering | -100 | -100 | -100 | -100 |
3 | Beheer Basisregistratie Ondergrond 1 fte | Milieu en Klimaat | -200 | |||
4 | Wettelijk verplichte cliëntondersteuning | Meedoen | -98 | -98 | -98 | -98 |
5 | Organisatieontwikkeling | Algemene Dekkingsmiddelen | -308 | -308 | -308 | -308 |
Saldo | -931 | -796 | -856 | -856 |
De grootste afwijking ten opzichte van de bedragen in de perspectiefnota zit in 1 Omgevingsdienst voldoen aan robuustheidscriteria. Deze is in de begroting opgenomen op basis van de werkelijke bedragen behorende bij de besluitvorming.
De toelichting per onderwerp is opgenomen bij het desbetreffende programma onder de kop Exploitatie.
Knelpunten bestaand beleid
In onderstaand overzicht zijn de knelpunten bestaand beleid opgenomen die onderdeel uitmaakten van de Perspectiefnota 2026-2029. De bedragen vanuit de perspectiefnota zijn verder geconcretiseerd en uitgewerkt in deze begroting.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1 | Nota Kapitaal Goederen | Leefomgeving | -525 | -1.050 | -1.575 | -2.100 |
2 | PvA verbeterslag beleidscyclus en datagedreven werken Ow | Ruimtelijke Ontwikkeling | -200 | |||
3 | Klimaatadaptatie en uitvoering adviezen klimaatraad | Leefomgeving | -300 | -300 | -300 | -300 |
4 | Kosten gebiedsmanagement Keizerslanden | Herstructurering en Vastgoed | -140 | -40 | -40 | -40 |
5 | Kosten (apparaat-lasten) programmamanager Keizerslanden | Herstructurering en Vastgoed | -145 | -145 | -145 | -145 |
6 | Kosten gebiedsmanagement Centrum & Schil | Herstructurering en Vastgoed | -265 | -265 | - | - |
7 | Kosten (apparaat-lasten) programmamanager Centrum & Schil | Herstructurering en Vastgoed | -158 | -158 | -158 | -158 |
8 | Human capital agenda | Economie en Internationaal beleid | -150 | -150 | -150 | -150 |
9 | Deventer Studentenstad | Economie en Internationaal beleid | -150 | -150 | -150 | -150 |
10 | Toekomstbestendige bedrijventerreinen | Economie en Internationaal beleid | - | -33 | -49 | -65 |
11 | Nieuw bedrijventerrein 45 ha | Economie en Internationaal beleid | -70 | -70 | ||
12 | Deventer Economic Board (DEB) | Economie en Internationaal beleid | -240 | |||
13 | Uitvoeringsplan fiets parkeren | Leefomgeving | -659 | -707 | -707 | -707 |
14 | Ondersteuning lokale energie-initiatieven | Energietransitie | -150 | -150 | ||
15 | Subsidie Schone Lucht Akkoord | Milieu en Klimaat | -50 | |||
16 | Voortzetting individuele inkomenstoeslag | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | -270 | - | ||
17 | Konnected | Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | -500 | |||
18 | Asielopvang en inburgering | Meedoen | - | - | - | - |
19 | Tekort Jeugdhulp | Jeugd en Onderwijs | -9.000 | -9.000 | -9.000 | -9.000 |
20 | Continuering meester gezelfonds | Bedrijfsvoering | - | -300 | -300 | -300 |
21 | Raadsadviseur | Burger en Bestuur | -131 | -131 | -131 | -131 |
22 | Reiskostenregeling | Bedrijfsvoering | -617 | -917 | -1.000 | -1.000 |
23 | Sporthal Bathmen | Meedoen | -242 | -132 | -129 | -128 |
24 | Onderzoek onderbouwing vergroting sluis | Economie en Internationaal beleid | -200 | |||
25 | Toezicht & handhaving terrassen (inc middelen lopen af) | Economie en Internationaal beleid | -30 | |||
26 | Evenementen | Kunst en Cultuur | - | - | - | - |
27 | Invoering kostprijsdekkende huur | Kunst en Cultuur | - | - | - | - |
28 | Opstellen omgevingsvisie | Ruimtelijke Ontwikkeling | -150 | |||
29 | Tussentijds advies MER t.b.v. Omgevingsvisie | Ruimtelijke Ontwikkeling | -40 | |||
30 | Visbystraat-Zweedsestraat | Leefomgeving | -65 | -65 | ||
31 | Deventer een veilige Haven | Meedoen | - | - | - | - |
32 | Bodem | Milieu en Klimaat | -112 | |||
33 | Theatherschip De Werf | Kunst en Cultuur | -35 | -35 | -35 | |
34 | Deventer Schouwburg hoge energielasten | Kunst en Cultuur | -190 | -190 | - | - |
35 | Athenaeum Bibliotheek, archeologie en Deventer Verhaal | Kunst en Cultuur | -50 | - | -105 | -105 |
36 | Ateliers | Kunst en Cultuur | - | - | - | - |
37 | Onderzoek museumfunctie - Nieuwe Markt | Kunst en Cultuur | -30 | - | - | - |
38 | Horecaleges | Openbare orde en Veiligheid | -52 | -52 | -52 | -52 |
39 | Toezicht en handhaving en OV functieherwaarding | Openbare orde en Veiligheid | -114 | -114 | -114 | -114 |
40 | Aanbesteding en licenties applicatie verkeersregelinstallatie implementatie | Leefomgeving | Zie knelpunten na Perspectiefnota 2026-2029 | |||
Totaal knelpunten bestaand beleid | -14.965 | -14.089 | -14.205 | -14.710 |
De grootste afwijkingen ten opzichte van de bedragen in de perspectiefnota zitten in nr. 22 Reiskostenregeling, 30 Visbystraat-Zweedsestraat, 32 Bodem en 35 Athenaeum Bibliotheek. De onderwerpen waar in de perspectiefnota nog een PM stond en waarvoor in de begroting geen extra budget benodigd is, staan in het overzicht opgenomen met een -.
De toelichting per onderwerp is opgenomen bij het desbetreffende programma onder de kop Exploitatie.
Nieuw beleid
In onderstaand overzicht zijn de nieuw beleid onderwerpen opgenomen die onderdeel uitmaakten van de Perspectiefnota 2026-2029. De bedragen vanuit de perspectiefnota zijn verder geconcretiseerd en uitgewerkt in deze begroting.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1 | Buurtaanpak verzwaren van het stroomnet LS/MS | Energietransitie | -560 | -560 | -560 | -560 |
2 | Impuls voorbereiding 3de hoogspanningsstation | Energietransitie | -140 | -140 | ||
3 | Teugseweg | Leefomgeving | -145 | -145 | ||
4 | Model school Plus Kindcentrum Lettele | Jeugd en en onderwijs | -25 | -25 | -25 | |
5 | Deelname City Deal circulaire gebiedsontwikkeling | Ruimtelijke ontwikkeling | - | - | - | - |
6 | Extra impuls aanjagen initiatieven klimaatadaptatie en groen | Leefomgeving | -100 | -100 | -100 | -100 |
7 | Uitbreiding capaciteit handhavingsjurist | Openbare orde en veiligheid | -122 | -122 | -122 | -122 |
8 | Programma weerbaarheid en veerkracht | Openbare orde en veiligheid | -122 | -122 | ||
9 | Uitvoering afhankelijkheidsrelaties en grensoverschrijdend gedrag | Jeugd en onderwijs | -116 | -116 | ||
10 | Procesregisseur multiproblematiek zorg en veiligheidscasussen | Openbare orde en veiligheid | -107 | -107 | -107 | -107 |
11 | Pilots met AI | Bedrijfsvoering | -50 | -50 | ||
12 | Fietspad Oostermaatsdijk | Leefomgeving | -65 | -65 | -65 | |
Totaal | -1.317 | -1.407 | -1.124 | -1.124 |
De grootste afwijking ten opzichte van de bedragen in de perspectiefnota zit in nr. 3 Teugseweg. De afwijking is dat het project een jaar later klaar is dan meegenomen was in de perspectiefnota. Het onderwerp waar in de perspectiefnota nog een PM stond (nr. 5) is in de begroting niet omgezet in een extra benodigd budget.
De toelichting per onderwerp is opgenomen bij het desbetreffende programma onder de kop Exploitatie.
Begrotingsoptimalisaties
Bij de perspectiefnota hebben we onderzocht waar we meer uit onze begroting kunnen halen. Dit kunnen besparingen zijn, maar ook voordelen of een betere toerekening van kosten. Ook zijn er wat financieel technische voorstellen, waarbij we eenmalige kosten dekken met eenmalige middelen, zodat we structureel iets meer ruimte hebben om beter invulling te geven aan onze opgaven. Hieronder staan de begrotingsoptimalisaties die in de begroting verwerkt zijn, opgenomen:
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
1 | Klantgerichtheid en frontline sturing | Burger en Bestuur | 60 | 60 | 60 | |
2 | Veiligheidsregio bijdrage FLO | Openbare orde en Veiligheid | 706 | 538 | 688 | 688 |
3 | Optimalisaties Kostenverhaal | Ruimtelijke Ontwikkeling | 100 | 150 | 200 | 200 |
4 | Optimalisatie inzet van middelen | Ruimtelijke Ontwikkeling | 170 | 170 | 170 | 170 |
5 | Optimalisatie kosten toewijzing leges | Ruimtelijke Ontwikkeling | 150 | 300 | 300 | 300 |
6 | WMO Maatwerkvoorzieningen | Meedoen | 400 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
7 | Jeugd: Aandacht voor derde verwijzers | Jeugd en Onderwijs | 617 | 1.233 | 1.850 | 1.850 |
8 | Jeugd: inzet van zorg | Jeugd en Onderwijs | 417 | 833 | 1.250 | 1.250 |
9 | Incidentele uitgaven dekken vanuit reserve ipv structurele middelen | Algemene dekkingsmiddelen | 3.666 | 1.707 | 1.831 | 733 |
10 | Dekking CDOKE middelen ipv algemene middelen | Energietransitie | 413 | 363 | ||
Totaal | 6.699 | 6.354 | 7.349 | 6.191 |
De grootste afwijking ten opzichte van de bedragen in de perspectiefnota zit in 9 Incidentele uitgaven dekken vanuit reserve i.p.v. structurele middelen. In de jaren 2026 tot en met 2028 kunnen meer incidentele uitgaven worden gedekt vanuit de algemene reserve, in 2029 is het minder dan opgenomen in de perspectiefnota.
De toelichting per onderwerp is opgenomen bij het desbetreffende programma onder de kop Exploitatie.
Moties Perspectiefnota 2026-2029
Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2026-2029 heeft de raad diverse moties aangenomen. Drie moties doen een beroep op de algemene middelen. Deze zijn in onderstaande tabel opgenomen.
(bedragen x €1.000) (-/- = nadeel) | ||||||
Nr. | Omschrijving | Programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
7.1 | Bestaanszekerheid | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | 0 | -270 | 0 | 0 |
8.2 | Gezond en actief leven | Meedoen | -170 | 0 | 0 | 0 |
11.1 | Cultuureducatie met kwaliteit | Kunst en cultuur | -12 | -12 | -12 | -12 |
Totaal | -182 | -282 | -12 | -12 |
Toelichting moties met financiële consequenties
7.1 Bestaanszekerheid
De verhoging van de inkomensgrens van de IIT is voor mensen met een langdurig laag inkomen (bijstand). Na drie jaar is er geen reserveringsruimte meer en komen ze in aanmerking voor een financiële ondersteuning in de vorm van een Individuele Inkomenstoeslag.
De inkomensgrens is 100% van de voor belanghebbende geldende bijstandsnorm.
8.2 Gezond en actief leven
De specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord had in 2026 en 2027 een aflopend karakter op de onderwerpen aanpak overgewicht en obesitas, mantelzorg, mentale gezondheid en kansrijke start. Daarom heeft de raad bij de behandeling van de perspectiefnota opgeroepen om voor de begroting de aflopende onderdelen van GALA te evalueren en een gemotiveerd voorstel te doen voor voortzetting met bijbehorende financiering.
Dit is opgenomen in de raadsmededeling 2025-744 welke in oktober 2025 aan uw raad is aangeboden. Hierin komt het er in het kort op neer dat we naast de later beschikbare middelen van het Rijk van € 248.000 aanvullend € 170.000 hebben opgenomen in de begroting, namelijk:
- Het verschil tussen het benodigde bedrag en het extra bedrag dat we ontvangen in 2026: € 285.000 - € 248.000 = € 37.000.
- Het bedrag als gevolg van de 10% korting op SPUK GALA: € 133.000.
11.1 Cultuureducatie met kwaliteit
Bij de behandeling van de Perspectiefnota 2025 is de motie Cultuureducatie met Kwaliteit aangenomen. De kosten voor uitvoering van de motie zijn geraamd op €12.000 per jaar voor 4 jaar.
Risico's
Risico's
In de paragraaf Weerstandsvermogen en risicomanagement zijn de actuele risico's opgenomen die van invloed zijn op ons weerstandsvermogen. Daarnaast zijn er ook een aantal algemene risicogebieden benoemd. Hieronder benoemen we de actuele risico's en kansen die het beeld van deze begroting beïnvloeden:
Verkeersveiligheid en doorstroming verkeer N348-A1
De Provincie Gelderland heeft samen met de gemeente Deventer en de gemeente Lochem onderzocht op welke manier de verkeerveiligheid en de doorstroming van het verkeer op de N348-A1 verbeterd kan worden. De kosten worden tussen de provincie en de gemeente verdeeld conform de potentheorie. Wat voor de gemeente Deventer neerkomt op een bijdrage van naar waarschijnlijkheid rond de € 4 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op een eerste grove raming met de nodige risico opslagen. Afhankelijk van de exacte scope van de reconstructie/ontsluiting is er binnen de grondexploitatie al een bedrag beschikbaar van circa € 0,7 mln. tot € 1,6 mln. Op basis van de huidige inzichten is een aanvullende budget nodig van € 3,3 mln. tot € 2,4 mln. (inclusief de risico opslagen).
SIA
We hebben richting de toekomst veel ambities voor de uitbreiding van de fysieke leefomgeving. We sparen voor onze strategische investeringen. Op dit moment vooral vertaald in het sparen voor cofinanciering. Het sparen staat onder druk. We hebben hiervoor geen ruimte in onze exploitatie begroting en ook onze algemene reserve inzet staat onder druk. Ambities staan onder druk en we moeten er alert op zijn om dit in “de tijd” goed te managen.
Blijvend stijgende kosten jeugdzorg
Gemeente Deventer heeft ook te maken met stijgende kosten jeugdzorg. Daar waar we al € 9 miljoen aan extra kosten in het 1e deel van 2025 structureel hebben toegevoegd aan onze begroting, zien we dat kosten nog harder stijgen dan waar we rekening mee hielden bij de Perspectiefnota 2026-2029. Dit is een landelijke tendens. Deze stijging hebben we in structureel voor €3 miljoen in deze begroting verwerkt ervan uitgaande dat de ingezette begrotingsoptimalisaties ook van invloed zijn op deze stijging.
Ontwikkelingen gemeentefonds
Ten opzichte van de voorjaarsnota van 2025 neemt het gemeentefonds af op basis van de Septembercirculaire 2025. €78 miljoen in 2026 oplopend tot een tekort van € 310 miljoen in 2030. Op basis van een grove inschatting loopt dat op van €0,5 miljoen tot €1,5 miljoen. We werken dit nader uit bij de 2e tussentijdse rapportage 2025.
Financiële soliditeit
Financiële soliditeit
Financiële soliditeit (financieel solide huishouding) is een onderdeel van een structureel sluitende (meerjaren)begroting. Hierbij wordt ook gekeken of er voldoende buffers beschikbaar zijn om op korte termijn risico’s en nadelen te kunnen dekken. Om vast te stellen dat wij voldoende in staat zijn om risico's op te vangen, maken wij een inschatting van het benodigde weerstandsvermogen. Het weerstandsvermogen geeft inzicht in de gezondheid van de financiële positie van de gemeente op langere termijn.
Weerstandsratio
Wanneer wij de benodigde weerstandscapaciteit afzetten tegen de beschikbare weerstandscapaciteit resulteert dit in een weerstandsratio.
Ratio weerstandsvermogen = Beschikbare weerstandscapaciteit : Benodigde weerstandscapaciteit
In de begroting 2026 is de ratio weerstandsvermogen (€47.100.000/€12.400.000) = 3,8. De gemeente beschikt over voldoende weerstandsvermogen als de uitkomst van deze ratio minimaal 1,5 is. Dit is conform de Risicomanagement notitie risiconorm en weerstandsvermogen 2025 die in oktober 2025 ter vaststelling voorligt in de raad. Zie voor verdere toelichting paragraaf Weerstandsvermogen en risicomanagement.
Algemene reserve
In de nota Risicomanagement 2025 is voorgesteld om de generieke en specifieke weerstandsreserve samen te voegen tot de algemene reserve. De algemene reserve kent geen bestedingsdoel, maar is onderdeel van het weerstandsvermogen en draagt daar bij aan de weerbaarheid van de gemeentelijke financiën. De reserve is naast het opvangen van risico’s ook door de raad
(vrij) besteedbaar voor het initiëren van nieuw beleid, voeding voor nieuwe bestemmingsreserves, et cetera. In het verleden zijn verschillende besluiten genomen voor het incidenteel en structureel doen van toevoegingen en onttrekkingen. Deze zijn in de begroting opgenomen, en veranderen niet door dit besluit. Onderstaande tabel toont het verloop van de algemene reserve:
(bedragen x €1.000) [-/- = Nadeel]
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Saldo 1-1 | 46.772 | 43.440 | 46.250 | 48.041 |
Mutatie | -3.333 | 2.810 | 1.791 | 2.754 |
Saldo 31-12 | 43.440 | 46.250 | 48.041 | 50.795 |
Stelposten
In de begroting zijn stelposten opgenomen die dienen voor de opvang van eenmalige en structurele nadelen.
Stelpost autonome ontwikkelingen
Voor het opvangen van autonome ontwikkelingen, anders dan nadelen in het accres Algemene uitkering, is jaarlijks een structurele stelpost beschikbaar. De bestendige gedragsregel is dat elk jaar wordt bekeken of de eerste jaarschijf van de stelpost eenmalig of structureel moet worden ingezet ter dekking van de autonome nadelen.
(bedragen x €1.000) [-/- = Nadeel]
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Stelpost autonome ontwikkeling (stand Perspectiefnota 2026-2029) | 540 | 2.000 | 1.470 | 1.970 | |
Aanwending begroting 2026 | -540 | -40 | 0 | 0 | |
Saldo | 0 | 1.960 | 1.470 | 1.970 |
Stelpost accres AU
De stelpost accres is in het verleden ingesteld om schommelingen in het accres van het Gemeentefonds op te vangen. Het volume accres wordt vanaf 2024 gebaseerd op een 8-jaars historisch gemiddelde (t-9 t/m t-2) van de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp). Hiermee zijn de schommelingen in het gemeentefonds als gevolg van een verandering van het volume minder groot dan voorheen. Daarom stellen we voor om deze stelpost toe te voegen aan de stelpost autonome ontwikkelingen.
(bedragen x €1.000) [-/- = Nadeel]
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Stelpost accres AU (stand Perspectiefnota 2026-2029) | 0 | 3.300 | 400 | 174 |
Aanwending begroting 2026 | 0 | 0 | -400 | 0 |
Saldo | 0 | 3.300 | 0 | 174 |
Stelpost nieuw beleid
Naast bovenstaande stelposten hebben we een stelpost nieuw beleid. Hiervan stellen we ook voor om deze stelpost toe te voegen aan de stelpost autonome ontwikkelingen.
(bedragen x €1.000) [-/- = Nadeel]
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Stelpost nieuw beleid (stand Perspectiefnota 2026-2029) | 86 | 34 | 352 | 352 |
Aanwending begroting 2026 | -86 | 0 | -39 | 0 |
Saldo | 0 | 34 | 313 | 352 |
Toevoegen stelposten accres AU en stelpost nieuw beleid aan stelpost autonome ontwikkelingen
Na toevoeging van de saldi van de stelposten accres AU en stelpost nieuw beleid aan de stelpost autonome ontwikkelingen is onderstaand de stand van de stelpost autonome ontwikkelingen in beeld gebracht:
(bedragen x €1.000) [-/- = Nadeel]
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
Stelpost autonome ontwikkeling (stand Begroting 2026 | 0 | 1.960 | 1.470 | 1.970 | |
Toevoeging saldo stelpost accres AU | 0 | 3.300 | 0 | 174 | |
Toevoeging saldo stelpost nieuw beleid | 0 | 34 | 313 | 352 | |
Saldo | 0 | 5.294 | 1.783 | 2.496 |
Saldo lasten en baten per programma
Saldo lasten en baten per programma
In dit overzicht zijn de saldo's per programma samengevat.
(bedragen x €1.000)
Saldo per programma | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Burger en bestuur | -9.830 | -9.576 | -9.221 | -9.454 |
Openbare orde en veiligheid | -13.700 | -13.668 | -13.476 | -13.475 |
Leefomgeving | -33.207 | -33.173 | -33.961 | -34.496 |
Milieu en klimaat | -3.966 | -3.646 | -3.054 | -3.054 |
Ruimtelijke ontwikkeling | -2.192 | -956 | -906 | -904 |
Herstructurering en vastgoed | 42 | 188 | 455 | 455 |
Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | -42.174 | -41.626 | -40.821 | -40.773 |
Meedoen | -90.851 | -87.499 | -88.001 | -88.856 |
Jeugd en onderwijs | -71.045 | -70.837 | -68.828 | -68.844 |
Economie en Internationaal beleid | -3.647 | -2.936 | -2.733 | -2.728 |
Kunst en cultuur | -19.194 | -18.571 | -18.506 | -18.514 |
Energietransitie | -2.253 | -2.215 | -2.230 | -2.230 |
Bedrijfsvoering | -39.889 | -39.060 | -38.954 | -38.940 |
Algemene dekkingsmiddelen | 332.444 | 323.574 | 320.237 | 321.812 |
Totaal | 0 | 0 | 0 | 0 |
In bijlage 3 Staat van baten en lasten is een uitgebreid overzicht van de baten en lasten per programma opgenomen.