€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
De algemene dekkingsmiddelen zijn die inkomsten van gemeente Deventer waar geen directe dienstverlening en/of bestedingsverplichtingen tegen over staat en waarvan de Algemene Uitkering (AU) en de Onroerende zaakbelasing (OZB) de belangrijkste zijn. Het zijn vrij besteedbare middelen die jaarlijks worden ingezet ter dekking van de uitgaven in de diverse programma’s. Dekkingsmiddelen die direct verbonden zijn aan taakvelden, zoals de afvalstoffenheffing en het rioolrecht zijn als opbrengst ondergebracht in het betreffende programma. Naast deze algemene dekkingsmiddelen is er ook een aantal lasten en baten, dat daar (nog) buiten valt. Het betreft gereserveerde lasten en baten van algemeen karakter die nog nadere uitwerking behoeven, voordat deze worden toebedeeld aan een programma. Deze worden per onderwerp toegelicht en voor zover relevant toegelicht. Daarnaast betreft het ook de raming onvoorzien en uitgaaf- en inkomstenstelposten die nog niet aan de diverse programma’s zijn toegerekend.
De algemene dekkingsmiddelen bestaan uit:
- De algemene uitkering uit het Gemeentefonds;
- De opbrengsten van de lokale heffingen;
- De opbrengst uit deelnemingen (dividend);
- Financiering;
- Onvoorzien en stelposten.
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 15.932 | 12.523 | 22.120 | 33.590 | 45.224 |
Baten | 326.705 | 345.058 | 349.487 | 356.556 | 368.915 |
Saldo exclusief reserves | 310.773 | 332.534 | 327.367 | 322.966 | 323.691 |
Storting in reserves | 25.549 | 8.718 | 6.282 | 5.773 | 5.637 |
Putting uit reserves | 26.333 | 8.628 | 2.489 | 3.044 | 3.757 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 785 | -90 | -3.793 | -2.729 | -1.879 |
Saldo inclusief reserves | 311.558 | 332.444 | 323.574 | 320.237 | 321.812 |
De belangrijkste dekkingsbron voor de gemeentelijke lasten zijn de zogenaamde algemene dekkingsmiddelen, waarvan de Algemene Uitkering (AU) en de Onroerende zaakbelasting (OZB) de belangrijkste zijn. De dekkingsmiddelen die direct verbonden zijn aan taakvelden, zoals de afvalstoffenheffing en het rioolrecht zijn als opbrengst ondergebracht in het betreffende programma. Naast deze algemene dekkingsmiddelen is er ook een aantal lasten en baten, dat daar (nog) buiten valt. Het betreft gereserveerde lasten en baten van algemeen karakter die nog nadere uitwerking behoeven alvorens te worden toebedeeld aan een programma. Ze worden per onderwerp kort toegelicht, en voor zover relevant daarna gespecificeerd.
Algemene uitkering
Gemeente Deventer ontvangt de algemene uitkering uit het gemeentefonds. Deze uitkering is voor een deel gekoppeld aan de uitgaven van het Rijk. De verdeling van het geld over de gemeenten vindt plaats op basis van verdeelmaatstaven.
Lokale heffingen
Hier wordt een beeld gegeven van de lokale heffingen waarbij er geen relatie ligt tussen de kosten en de opbrengsten. Dit impliceert tevens dat de heffingen op het gebied van parkeren (gedeeltelijk), afvalstoffen- en rioolopbrengsten geen algemeen dekkingsmiddel zijn, maar expliciet worden aangewend voor uitgaven op betreffende terreinen. In de paragraaf lokale lasten wordt aandacht besteed aan onder andere lokale lastendruk, kwijtscheldingsbeleid en dergelijke.
Saldo financieringsfunctie
Het saldo van de financieringsfunctie is een begrip uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV). Dit begrip kan worden gedefinieerd als het saldo van:
- de betaalde rente (last) over de aangegane langlopende leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant, en
- de ontvangen rente (bate) over de uitzettingen. Onder uitzettingen kunnen worden verstaan deposito’s, verstrekte langlopende leningen en beleggingen.
Dividend
De opbrengst uit deelnemingen betreft onder andere de dividenduitkering van de Bank Nederlandse gemeenten.
Calculatieverschillen kostenplaatsen
In een aantal kostenplaatsen wordt in de begroting een voorcalculatorisch tarief gehanteerd. De werkelijke kosten en opbrengsten kunnen hiervan afwijken. Dit komt tot uitdrukking in het calculatieverschil. Daarnaast bevat deze post nog budgetten die niet zijn toe te rekenen aan één taakveld.
Overige algemene dekkingsmiddelen
De post ‘overige algemene dekkingsmiddelen’ bestaat met name uit de bespaarde rente op de reserve afkopen erfpacht en kosten voormalig personeel.
Uitvoeringskosten lokale heffingen
Uitvoeringskosten lokale heffingen zijn de kosten voor het heffen en invorderen van de belastingen en heffingen. Dit zijn onder andere kosten van het gegevensbeheer, alle correspondentie en andere administratieve handelingen.
Gereserveerde budgetten
Onvoorzien
Dit betreft de algemene raming voor onvoorzien. De bestedingen die ten laste van onvoorzien komen worden verantwoord op de programma’s waarop deze betrekking hebben.
Stelposten
Dit betreft diverse lasten en baten die niet direct aan programma’s kunnen worden toegerekend.
(bedragen x €1.000) | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Algemene uitkering | 300.390 | 307.867 | 308.464 | 319.621 |
Lokale heffingen | 35.810 | 37.150 | 38.521 | 39.990 |
Saldo financieringsfunctie | -1.075 | -886 | -966 | -1.144 |
Dividend | 1.138 | 1.138 | 1.138 | 1.138 |
Calculatieverschillen | -426 | -434 | -434 | -434 |
Overige algemene dekkingsmiddelen | 2.160 | 12.200 | 20.735 | 30.736 |
Uitvoeringskosten lokale heffingen | -1.260 | -1.260 | -1.260 | -1.260 |
Gereserveerd budgetten | ||||
Onvoorzien | -283 | -283 | -283 | -283 |
Stelposten (lasten) | ||||
Stelpost autonome ontwikkelingen | 0 | -1.960 | -1.470 | -1.970 |
Stelpost lonen en prijzen | -1.195 | -8.745 | -17.262 | -26.170 |
Stelpost nieuw beleid | 0 | -34 | -313 | -352 |
Stelpost areaal | -438 | -784 | -1.135 | -1.722 |
Stelpost investeringen | -31 | -31 | -31 | -31 |
Renovatie De Scheg | -91 | -22 | -422 | -422 |
Verkenningsfase Podiumkunsten onder één dak | -650 | -650 | -650 | -650 |
Verduurzaming eigen vastgoed | -290 | -287 | -273 | -273 |
Stelpost bodemsanering | 0 | 112 | 112 | 112 |
Stelpost onderwijshuisvesting | -211 | -326 | -2.321 | -3.685 |
Technische stelposten | -1.838 | -11.905 | -20.666 | -30.725 |
Stelposten baten | ||||
Stelpost accres AU | 0 | -3.300 | 0 | -174 |
Maatregelen rijk Jeugdzorg | 35 | -83 | -207 | -207 |
Stelpost eigen bijdrage Jeugdzorg | 0 | 0 | 900 | 900 |
Stelpost ruimte onder BCF-plafond | 900 | 0 | 900 | 809 |
Totaal | 332.644 | 327.477 | 323.076 | 323.801 |
Vennootschapsbelasting
Vanaf 1 januari 2016 geldt voor de gemeente Deventer de Wet modernisering vennootschapsbelastingplicht overheidsbedrijven (Wet Vpb).
Voor de vennootschapsbelasting hebben we op dit moment 4 activiteiten:
- Reclame in de openbare ruimte;
- Brandstofverkooppunten;
- Grondbedrijf;
- Garageparkeren;
De gemeente Deventer heeft met reclame exploitanten contracten afgesloten op basis waarvan de gemeente, delen van de publieke ruimte tegen vergoeding ter beschikking stelt aan de exploitant. De Belastingdienst is van mening dat de gemeente Deventer met de ‘reclame activiteiten in de openbare ruimte’ een onderneming drijft en derhalve vennootschapsbelastingplichtig is. De situatie die geldt voor de activiteit ‘reclame activiteiten in de openbare ruimte’ komt grotendeels overeen met de activiteit ‘verhuur gronden brandstofverkooppunten’. De Belastingdienst is ook hier van mening dat de gemeente Deventer een onderneming drijft en derhalve vennootschapsbelasting is. De gemeente Deventer heeft het pleitbaar standpunt ingenomen dat zij met bovenstaande activiteiten niet door de ondernemingspoort gaat en derhalve niet vennootschapsbelasting is.
In afstemming met de Belastingdienst zijn voor de jaren 2016 tot en met 2025 aan de gemeente Deventer aanslagen opgelegd voor de activiteiten ‘reclame in de openbare ruimte’ en ‘brandstofverkooppunten’ om te voorkomen dat extra belastingrente moet worden betaald. De gemeente Deventer is tegen de opgelegde definitieve aanlagen in bezwaar gegaan. Of het pleitbaar standpunt van de gemeente Deventer in dit juridisch traject overeind blijft, hangt af van de Belastingdienst in combinatie met de landelijke fiscaal juridische ontwikkeling. Er lopen op dit moment gerechtelijke procedures om de wet op dit gebied te verduidelijken. In diverse uitspraken van de rechtbank en het gerechtshof wordt geoordeeld dat de gemeenten vennootschapsbelastingplichtig zijn voor de positieve resultaten die met deze activiteiten worden behaald. De Advocaat-Generaal houdt voor een groot deel het oordeel van de Gerechtshoven in stand. Dit is niet in het voordeel van Deventer. Het is afwachten hoe de Hoge Raad hierin staat en of zij het advies van de Advocaat Generaal zal overnemen. De uitkomst van deze procedures is onzeker en wordt nauwlettend gevolgd.
Over het grondbedrijf is de gemeente Deventer met de belastingdienst in gesprek. Op dit moment is het financieel effect hiervan nog niet bekend.
Met ingang van 1 januari 2023 is gebleken dat de gemeente Deventer ook met de activiteit ‘garageparkeren’ een onderneming drijft. Het resultaat 2023 van deze activiteit is in de aangifte Vpb 2023 opgenomen.
Op basis van de wetgeving zijn ook alle andere activiteiten van de gemeente Deventer onderzocht of sprake is van het drijven van een onderneming. Op basis van dit onderzoek is de gemeente Deventer van mening dat dit niet het geval is. Dit blijkt uit de aangiften vennootschapsbelasting 2016 tot en met 2023.
(bedragen x €1.000)
Algemene dekkingsmiddelen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Overige baten en lasten | -9.729 | -3.060 | -17.154 | -22.836 | -34.065 |
OZB woningen | 18.006 | 18.775 | 19.620 | 20.418 | 21.387 |
(Algemene) uitkeringen Gemeentefonds | 287.234 | 299.511 | 306.854 | 306.966 | 317.663 |
Treasury | 1.293 | 659 | 853 | 751 | 554 |
OZB niet-woningen | 15.186 | 15.536 | 16.030 | 16.491 | 16.989 |
Belastingen Overig | 353 | 353 | 353 | 353 | 353 |
Mutaties reserves | 0 | 887 | 937 | 951 | 936 |
Inkomensregelingen | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Grondexploitaties (niet bedr terein) | -44 | -45 | -45 | -45 | -45 |
Wonen en bouwen | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Parkeren | -15 | -15 | -15 | -15 | -15 |
Fysieke bedrijfsinfrastructuur | -30 | -30 | -30 | -30 | -30 |
Vennootschapsbelasting | -1.443 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Riolering | -7 | -8 | -8 | -8 | -8 |
Saldo exclusief reserves | 310.773 | 332.534 | 327.367 | 322.966 | 323.691 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 110 | 110 | 110 | 110 |
Saldo | 110 | 110 | 110 | 110 |
BV
BV
BV
Vestigingsplaats: | Apeldoorn | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval (= marginaal) en stadsreiniging (tot 1 januari 2026) en met re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | ||
Deelnemingspercentage: | 21,83% | ||
Doel en openbaar belang: | Inname en verwijdering van huishoudelijk- en bedrijfsafval (= marginaal) en stadsreiniging (tot 1 januari 2026) en met re-integratie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De gemeente loopt financieel risico over het geactiveerde aandelenkapitaal in Circulus BV en op het geraamde dividend voor de algemene middelen (dividend Cirec). De aandelen van Circulus BV worden gehouden door de gemeenten Apeldoorn, Deventer, Epe, Zutphen, Doesburg, Bronckhorst, Brummen, Voorst en Lochem. En per 1 januari 2025 zijn de gemeenten Westervoort en Duiven ook toegetreden. Er zijn gesprekken met andere gemeenten om toe te treden. Dochteronderneming CiRec BV is in handen van de gemeenten Apeldoorn en Deventer. In Cirec BV worden de commerciële activiteiten van het overslagstation verantwoord. Financieel aandachtspunt is een stijging van de kosten voor dienstverlening afvalinzameling (dit leggen we 1 op 1 neer bij onze inwoners, via de afvalstoffenheffing en reiniging openbare ruimte wegens de fors gestegen energiekosten. Verhoging van de afvalstoffenheffing kan aan de orde zijn omdat de PMD-inkomsten onder druk staan en door de eventuele verhoging van de rijksbelasting op het verbranden van restafval. | ||
Toelichting: | Circulus heeft geen winstdoelstelling. Publieke dienstverlening wordt tegen kostprijs gedaan. Circulus is gegroeid naar een weerstandsvermogen dat een solvabiliteitspercentage van 30% vertegenwoordigt (minimaal vereiste vanuit bancaire financiering is 25% en de tendens is een vereist percentage van 30%-35%). Het belang van Deventer is 21,83%. Dat belang moet ook in de algemene reserve van Circulus BV zijn vertegenwoordigd. Na jaarrekening 2024 van Circulus is dat belang in het eigen vermogen 19,5%, waardoor na vaststelling van de jaarrekening 2024 van Circulus geen dividend aan Deventer kon worden uitbetaald. Ook in het meerjarig perspectief tot en met 2028 wordt nog geen dividenduitkering voorzien omdat het belang van 21,83% nog niet in de Algemene Reserve is gerealiseerd. | ||
Beleidsvoornemens: | De aankomende jaren zullen de investeringsbedragen toenemen. Deze worden met name veroorzaakt door elektrificeren van het wagenpark, investeringen op de werklocaties en aanpassingen in beleid (bijvoorbeeld omgekeerd inzamelen). Hierdoor zal het balanstotaal stijgen. Om te kunnen voldoen aan de solvabiliteitseis van minimaal 25% zal ook het eigen vermogen moeten toenemen. In 2030 moet in elke gemeente een Circulair Ambachtscentrum, of in elk geval aansluiting bij een netwerk, zijn gerealiseerd. In een Circulair Ambachtscentrum (CAC) worden de domeinen Grondstoffen en Sociaal optimaal gecombineerd. Per gemeente moet geïnventariseerd worden wat de wensen zijn, wat de inwoners zouden willen en wat passend is. Niet elke gemeente heeft immers een recycleplein, maar er zijn meer mogelijkheden om samen te werken. Het College van B&W heeft op 11 juli 2023 door middel van B&W-nota 2023-642 Circulair Ambachtscentrum Deventer ingestemd met het ontwikkelen van een CAC. De geplande nieuwbouw gaat niet door. Het Goed en Circulus hebben inmiddels een hernieuwde intentieovereenkomst afgesloten om de mogelijkheden te onderzoeken van een CAC op de locatie waar Het Groen Bedrijf is gehuisvest. Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot inefficiency en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. De afgelopen periode heeft een proces plaatsgevonden om de taken neer te leggen bij HGB BV.Op 10 juli 2025 is daartoe een vaststellingsovereenkomst met Circulus getekend waarbij de basisafspraak is dat de taken per 1 januari 2026 overgaan. Uitgezonderd: DSF ( Deventer Schoon Familie) en AFAC ( Algemene Fiets Afhandel Centrale). Deze zullen worden geïntegreerd in de DVO GrondstoffenDe afgelopen jaren zijn stappen gezet om te komen naar een DVO Sociaal (voorheen maakte dat onderdeel uit van de DVO Buitenruimte) . Dit proces wordt afgerond om een volledig separate DVO Sociaal overeen te komen met Circulus, waarbij gekeken wordt of de dienstverlening toekomstbestendig is.In de AvA van december 2024 is het strategisch plan voor 2025-2028 vastgesteld. Een strategie met plannen en ambities voor grondstoffen, de buitenruimte en sociale werkgelegenheid. Er zijn vier kerndoelen voor de komende vier jaar op de volgende thema's: verbinden met de samenleving, stapsgewijs groeien als partner, toevoegen van waarde in de keten en vernieuwen in dienstverlening. In opmaat van de gemeenteraadsverkiezingen in 2026 organiseert Circulus, extra bijeenkomsten over thema’s, zoals bijvoorbeeld de Circulaire Economie, maar ook gemeente-specifieke onderwerpen die spelen in de samenwerking tussen Circulus en de gemeenten. | ||
Contractwaarde 2026: | €1.548.776 (opdracht sociaal), €4.725.289 (opdracht reiniging) en €10.863.383 (opdracht huishoudelijk afval) | ||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: | Nog niet bekend (cirec) |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €20.800.000 | €20.037000 | €17.439.208 |
Vreemd vermogen: | €48.611.800 | €42.900.000 | €46.852.000 |
Resultaat: | €857.198 | €1.564.000 | €1.321.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €18.400 (€18.400) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
NV
Bank Nederlandse Gemeenten NV
NV
Vestigingsplaats: | Den Haag | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Deelnemingspercentage: | 0,5% | ||
Doel en openbaar belang: | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. BNG levert financiële diensten, onder andere kredietverlening, betalingsverkeer, advisering en elektronisch bankieren. | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit ongeveer 0,5% van de aandelen in deze vennootschap. De andere aandeelhouders zijn gemeenten, provincies en de staat. Het eigenaarschap van deze overheden én het in de statuten verankerde beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan de BNG zeer beperkt is. In lijn daarmee is het gemeentelijk risico op verlies van het ingebrachte kapitaal gering. Van het nominaal aandelenkapitaal van 292.313 aandelen tegen €2,50 is afgerond €60.000 geactiveerd. | ||
Toelichting: | Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. Het resultaat financiële transacties zal ook in de nabije toekomst gevoelig blijven voor politieke, economische en monetaire ontwikkelingen. De BNG Bank een heeft AAA-rating volgens ratingbureau Fitch en ook Moody's en S&P waarderen de BNG op het hoogste ratingniveau. | ||
Beleidsvoornemens: | BNG blijft onveranderd het openbaar belang behartigen. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: | Is nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Niet bekend | Niet bekend | €4.800.000.000 |
Vreemd vermogen: | €123.000.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €294.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €730.782 (€60.650) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Enexis Holding NV
NV
Vestigingsplaats: | 's-Hertogenbosch | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Enexis Holding NV draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Enexis Holding N.V. zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur. | ||
Deelnemingspercentage: | 0,26% | ||
Doel en openbaar belang: | Enexis Holding NV draagt bij aan het realiseren van een betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam regionaal energienetwerk. Enexis Holding N.V. zet in op duurzaamheid en innovatie en werkt toe naar een CO2-neutrale energievoorziening en het behouden van een betrouwbare en betaalbare energie-infrastructuur. | ||
Financieel risico: | Enexis beheert het energienetwerk voor gas- en elektra aansluitingen (respectievelijk 2,3 mln. en 2,9 mln.) in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland. In 2023 werd door bijna 1,1 mln. aansluiting terug geleverd aan het netwerk. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (Stable outlook) en bij Moody's Aa3 (stable outlook). De gemeente is voor 0,2592% aandeelhouder in deze vennootschap. Het risico is beperkt tot dat percentage van het nominale aandelenkapitaal en het risico op het verlies van de dividend. Bij eerstgenoemd risico hoort de opmerking dat Enexis zich met bijna 50% eigen vermogen ruim boven de wettelijk geregelde ratio van minimaal 40% bevindt. Bij het risico op het verlies van de structurele dividendraming hoort de opmerking dat Enexis Holding in een gereguleerde markt opereert, onder toezicht van de Energiekamer. | ||
Toelichting: | Enexis Holding NV heeft vier dochterondernemingen. Enexis Netbeheer B.V. (één van de vier entiteiten van Enexis Holding N.V.) beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor elektra - en gas aansluitingen (huishoudens, bedrijven en overheden). Enpuls BV is de publieke warmtepartner voor de ontwikkeling en het beheer van betaalbare, schaalbare en duurzame warmtenetten. Enexis Personeel BV en Enexis Vastgoed BV ondersteunen op het gebied van personeel en vastgoed. In de Aandeelhouderscommissie van Enexis Holding NV (formeel adviesorgaan van de Raad van Bestuur en de AvA) zijn de volgende leden vertegenwoordigd: 4 provincies (Brabant, Overijssel, Limburg en Groningen) en 3 Verenigingen van Gemeenten Aandeelhouders in Limburg (VEGAL), - in Noord Nederland (VEGANN) en de Noord Brabantse gemeenten. Deventer neemt deel in VEGANN. VEGANN vertegenwoordigt 47 gemeenten uit Groningen, Drenthe, Flevoland en Overijssel. Gezamenlijk 7,3% van de aandelen Enexis. De financiële positie van Enexis wordt beïnvloed door effecten van energietransitie en reguleringsmethodiek. Er is veel geld nodig voor het toekomstbestendig maken van de energie-infrastructuur. Enexis moet proactief investeren om sneller duurzame opwek te kunnen aansluiten. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) reguleert de tarieven van netwerkbedrijven omdat deze bedrijven monopolisten zijn. Het reguleringskader stimuleert echter niet tot dergelijke grote investeringen voor energietransitie . Extra investeringen tellen namelijk pas in de volgende reguleringsperiode mee bij de vaststelling van de vergoedingen. Door deze vertraging wordt druk gelegd op de financiële ratio’s van netwerkbeheerder Enexis. Bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) pleiten netbeheerders daarom voor aanpassing van de reguleringsmethodiek. De periode tussen kosten en vergoedingen moet verkort worden en het moet zeker zijn dat netbeheerders vergoeding ontvangen voor de kosten die zij maken. Dat geldt niet alleen voor de eigen investeringen, maar ook voor de stijgende inkoopkosten van TenneT (de aangewezen netbeheerder van het landelijke hoogspanningsnet in Nederland). In 2021 werden door de ACM weliswaar nieuwe methodebesluiten vastgesteld, waarin staat hoe de inkomsten van netbeheerders er vanaf 2022 tot en met 2026 uit zullen zien. De vergoedingen zijn verbeterd, maar sluiten nog onvoldoende aan bij de sterk oplopende kosten voor het elektriciteitsnet. Daarbij is bijvoorbeeld nog geen rekening gehouden met de financiering van congestiemanagement, waarbij klanten een financiële vergoeding ontvangen voor het tijdelijk aanpassen van hun energieverbruik. Enexis is van mening dat de ACM niet de juiste balans heeft weten te vinden om de sterk oplopende kosten voor het elektriciteitsnet af te dekken. Daarom heeft Enexis beroep aangetekend tegen de methodebesluiten van de ACM. Desondanks heeft in Enexis in 2020 besloten tot versterking van het energienetwerk met een investering van €1,9 miljard om daarmee mede de energietransitie invulling te kunnen geven. De extra investeringen mag Enexis met enkele jaren vertraging, over een periode van 40 jaar, doorberekenen in de tarieven voor huishoudens en bedrijven. Deze investeringen moeten wel voorgefinancierd worden. Daarvoor heeft Enexis haar aandeelhouders in april 2020 gevraagd haar eigen vermogen met €500 miljoen te versterken waardoor het onder gunstige voorwaarden vermogen kan aantrekken op de kapitaalmarkt voor de benodigde extra investeringen in het energienetwerk. Eind 2020 heeft de gemeente Deventer besloten deel te nemen aan het verstrekken van een hybride converteerbare aandeelhouderslening voor een bedrag van €1,3 miljoen. Op de lange termijn heeft Enexis door de toenemende uitgaven en de beperkingen van de huidige reguleringsmethodiek nog meer eigen vermogen nodig hebben om de robuuste financiële positie te handhaven. De gemeenteraad is in december 2022 met een raadsmededeling geïnformeerd over zowel het gaan maken van een afsprakenkader met de Staat (over mogelijke toekomstige deelneming van de Staat in de 3 grote netwerkbedrijven - zoals Enexis - om met een kapitaalinbreng het netwerk te kunnen versterken en uitbreiden) als ook over de verkoopwinst ad €1,1 miljard van de verkoop van dochteronderneming Fudura en die te betrekken bij het dividenduitkeringsbeleid waarover in de AvA van Enexis van april 2023 een besluit heeft genomen. Enexis zal voorlopig geen gebruik maken van de mogelijkheid van deelneming door de Staat omdat Enexis voorlopig financieel zelf in staat is om tot versterking en uitbreiding van het netwerkwerk over te gaan. Dit is mede ook te danken aan de mogelijkheid de verkoopwinst van de verkoop van Fudura in te zetten. | ||
Beleidsvoornemens: | De energietransitie is een systeemtransitie die de hele maatschappij aangaat. Om deze transitie te realiseren moet worden overgegaan van een centraal gestuurd, fossiel energiesysteem naar een meer decentraal, duurzaam energiesysteem en op duurzame energiebronnen. Dit vraagt forse aanpassingen in energienetwerk en -dienstverlening. Bovengenoemde doelstellingen en strategieën van Enexis zijn hierop gericht. In de aandeelhoudersvergadering van april 2022 is het Strategie Plan 2022 vastgesteld. Enexis ondersteunt gemeenten in de uitwerking van RES-en (RES= Regionale Energiestrategie). Daarbij geeft Enexis aan dat er nog belangrijke keuzes moeten worden gemaakt omdat er een mismatch is tussen de landelijke en regionale ambities (die in totaal optellen tot ruim boven de klimaatdoelen) en de (snelheid van de) uitvoerbaarheid ervan. Op nationaal-, provinciaal- en RES-niveau moeten keuzes gemaakt worden in de aanpak óf in de tijd. Wat doen we eerst, wat doen we later en wat gaan we niet aanleggen. Meer regie vanuit de overheid is gewenst en met heldere prioriteiten worden de voorwaarden gecreëerd om slimme keuzes te maken voor de inrichting van het energiesysteem van de toekomst. Enexis verwacht dat het capaciteitstekort op het netwerk de komende vijf tot tien jaar aanhoudt. In 2024 staan er al meer dan 2.000 grootschalige bedrijven op de wachtlijst voor aansluiting voor een nieuwe of zwaardere aansluiting op het elektriciteitsnet. Een snelle definitieve oplossing is er niet. Naast het versneld verzwaren van het netwerkwerk onderzoekt Enexis mogelijkheden (congestiemanagement) om zakelijke klanten sneller aan de gewenste capaciteit te helpen. Denk aan efficiëntere benutting van beschikbare capaciteit, het delen van de capaciteit door meerdere klanten en de teruglevering aan te passen aan de piekbelasting in het netwerk. Dat is het idee achter de oprichting van zogenaamde energiehubs waarin bedrijven de beschikbare netcapaciteit onderling verdelen en met elkaar daarvoor intentieovereenkomsten ondertekenden. Met het oog op de nieuwe reguleringsperiode met ingang van 2022, waarvoor de ACM bepaalt hoeveel iedere netbeheerder voor diensten bij consumenten in rekening mag brengen, bereidt Enexis een nieuw strategisch plan voor dat wordt vastgesteld in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders. De voorbereiding gebeurt o.a. in dialoog met de stakeholders, waaronder de Aandeelhouderscommissie (AHC). In 2023 is ACM een onderzoek gestart naar de mogelijkheid en wenselijkheid om tarieven in te voeren voor de terug levering aan het netwerk. Maatschappelijk dilemma is wie de kosten van de energietransitie betaalt en op welk moment. In overleg met de ACM is een beheerste tariefontwikkeling voor de klanten en tegelijk een redelijk rendement voor aandeelhouders onderwerp van gesprek.Wethouder J. van Essen is als voorzitter van de Vegann in september 2024 benoemd als lid van de Aandeelhouderscommissie van Enexis BV.Met een raadsmededeling van 15-4-2025 (Nr. 2025-326) is de gemeenteraad geïnformeerd over het aangepaste dividendbeleid. Aanpassing van het dividendbeleid maakt onderdeel uit van de mogelijkheden die Enexis heeft in de financieringsmogelijkheden om in de kapitaalbehoefte voor verbouwing en uitbreiding van energienetwerk te voorzien. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Niet bekend | Niet bekend | €5.538.000.000 |
Vreemd vermogen: | €4.022.000.000 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €254.000.000 | €100.000.000 | €100.000.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €932.512 (€932.512) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Wadinko NV
NV
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Algemene dekkingsmiddelen | ||
Aard: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 30 participaties). | ||
Deelnemingspercentage: | 2,55% | ||
Doel en openbaar belang: | Stimulering van gezonde bedrijvigheid (met name in de maakindustrie en zakelijke dienstverlening en logistiek) en daarmee de werkgelegenheid in werkgebied van de aandeelhouders. Wadinko participeert momenteel in twee Deventer bedrijven, DAVO en Auping (op een totaal van 30 participaties). | ||
Financieel risico: | De gemeente Deventer bezit 2,55% van de aandelen. De overige aandeelhouders zijn 24 gemeenten in Overijssel, de Noordoostpolder en Zuidwest Drenthe en de provincie Overijssel. Het risico van de gemeente is zeer beperkt tot het niet-geactiveerde aandelenkapitaal ad €6.100. Het risico is ook gering, ook omdat de actuele waarde van de vennootschapsportefeuille per 31 december 2024 €24,8 miljoen hoger is dan de boekwaarde (bron: jaarverslag 2024). | ||
Toelichting: | Inherent aan haar doelstellingen loopt Wadinko risico's. Door interne maatregelen m.b.t. risicobeheersing zijn risico's voor aandeelhouders beperkt. Wadinko participeert in Raden van Commissarissen van participaties opdat daarmee toezicht kan worden gehouden op de directies. Bij participaties die geen Raad van Commissarissen hebben, is met een aandeelhoudersovereenkomst een vergelijkbare situatie gecreëerd. De nettowinst over 2024 bedroeg €3,6 miljoen (in 2023 €1,9 en in 2022 €12,9 miljoen). Het resultaat wordt sterk beïnvloed door transactieresultaten (aan-en verkoop van participaties) / desinvesteringen. Een en ander is van nature verbonden met de doelstellingen van Wadinko namelijk het verstrekken van risicokapitaal. In 2024 is voor €8 miljoen geparticipeerd in nieuwe participaties en voor €3,4 miljoen in bestaande participaties. | ||
Beleidsvoornemens: | Het beleidsplan 2021-2026 is in de AvA van 11 juni 2021 vastgesteld. Wadinko continueert het bestaande beleid met lichte accent verschuivingen. Een aantal SMART doelstellingen is weergegeven: Werkgelegenheid groeit van 4.336 naar 6.000 fte; De actuele waarde stijgt van €95 naar €120 miljoen. De komende 6 jaar handhaving uitkeren dividend. Hoogte dividend is 2% van het eigen vermogen, lichte groei t.o.v. 2015-2020. Voorwaarde uitkering dividend is liquiditeit boven €10 miljoen; Rendement is tenminste 5% op het geïnvesteerd vermogen. Over 2024 was dat 6,5%. De provincie Overijssel heeft in het kader van de Herstel- en transitieaanpak coronacrisis aan Wadinko een leningsfaciliteit beschikbaar gesteld van €10.000.000 tegen 0% ten behoeve van de ondersteuning aan MKB- en familiebedrijven om de negatieve gevolgen van de coronacrisis te beperken en daarmee werkgelegenheid en bedrijvigheid voor Overijssel behouden. In de besteding van deze middelen zullen transities in digitalisering en verduurzaming prioriteit hebben. Tot dusver is gebruik gemaakt van deze faciliteit voor €3,1 mln. ten behoeve van participaties. Wadinko is enkele jaren geleden gestart met het opzetten van een kennisplatform voor zowel haar participaties als bedrijven in de regio en faciliteert ondernemingen bij het implementeren van toekomstbestendige bedrijfsvoeringen en – initiatieven. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: | €30.000 |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Niet bekend | Niet bekend | €85.006.904 |
Vreemd vermogen: | €10.249.145 | Niet bekend | Niet bekend |
Resultaat: | €3.582.765 | €1.500.000 | €1.500.000 |
Bron: | Jaarrekening | Prognose | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €6.100 (€0) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidsnota reserves en voorzieningen 2024 | 1,1 Mb | |
Kadernota Verbonden partijen 2017 | 0,1 Mb | |
Treasurystatuut 2021 | 0,6 Mb | |
Risicomanagement notitie risiconorm en weerstandsvermogen 2025 | 1,4 Mb | |
Richtlijn Activeren en afschrijven 2020 | 1,8 Mb | |
Verlenen van garanties en geldleningen 2020 | 1,7 Mb | |
Financiële verordening 2025 | 1,0 Mb | |
Verordening onderzoeken doelmatig- en doeltreffendheid 2023 | 1,4 Mb | |
Verordening controle financiële beheer en organisatie 2023 | 0,3 Mb |