€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
Werken aan Deventer als authentieke, eigenwijze en vernieuwende Hanzestad met een duurzame en innovatieve economie.
In Deventer is het goed ondernemen. Bedrijven profiteren van de gunstige ligging en goede bereikbaarheid. Er wordt geïnvesteerd in de economie van Deventer. Dit beperkt zich niet tot de gemeentegrenzen. Kern van het Programma Economie en Internationaal Beleid is dat we als gemeente investeren in randvoorwaarden om de economie te stimuleren, te verduurzamen en te vernieuwen en ontwikkelingen aanjagen door middel van inzet van onze capaciteit, netwerk, kennis en/of financiële middelen.Wij willen de publieke en private investeringen verder aanjagen, samen met onze partners binnen de Deventer Economic Board (DEB). DEB wil een dynamische en toekomstgerichte organisatie zijn die zich inzet voor duurzame economische groei, innovatie en samenwerking in Deventer en strategische samenwerking met de Economic Board van de regio Stedendriehoek.
De Uitvoeringsagenda Economie en Internationaal beleid 2023-2026 vormt de leidraad voor de economische thema’s waar we aan werken, gebaseerd op het collegeakkoord ‘Dichtbij, Betrokken & Bevlogen’. Aangezien externe ontwikkelingen (handelsbeperkingen, AI, geo-politieke situatie, netcongestie, enz) hun weerslag hebben op onze lokale economie, heeft het document een dynamisch karakter waarin we voor de resultaten voor een belangrijk deel afhankelijk zijn van onze externe partners. Zo trekken we, afhankelijk van de onderwerpen, samen op met andere gemeenten en regio's, waarbij met de regio Stedendriehoek en provincie Overijssel de lijnen kort en vanzelfsprekend zijn. Maar ook met het rijk en internationaal worden relaties onderhouden en ontwikkeld.
De 17 Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties passen we toe door kansen voor economische groei aan maatschappelijke betekenis te koppelen. Dit past bij de ambitie internationale Hanzestad Deventer. Met de toekenning van de regiodeal “Sterker in 3D” kunnen we de duurzame groei van Deventer als aantrekkelijke woon-én werkstad een belangrijke impuls geven. Daarbij zetten we ons in om voldoende ruimte te behouden en te creëren voor (nieuwe) bedrijvigheid, om ondernemersdienstverlening krachtiger te maken, voor innovaties en talentontwikkeling die de krapte en andere uitdagen op de arbeidsmarkt aan te pakken.
De Uitvoeringsagenda geeft richting en focus aan onze inspanningen op de volgende onderwerpen:
- Ruimte voor werken;
- Ondernemen;
- Aantrekkelijke stad en platteland;
- Veerkrachtige arbeidsmarkt;
- Deventer internationale Hanzestad.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Deventer woon- én werkstad
We maken ruimte voor groei in wonen en werken. Enerzijds om de woonwerkstad te blijven die we van oudsher zijn om in werk en inkomen te voorzien voor onze inwoners: een stad in balans waar elke inwoner die wil werken ook kan werken. Anderzijds om maatschappelijke waarde toe te voegen door ruimte te geven aan innovatie, verduurzaming van onze economie en werk te maken van de grote transitie-opgaven met impact voor ondernemers (bijvoorbeeld energie, circulariteit en digitalisering).
We werken aan gebiedsprofielen van de diverse werklocaties ten behoeve van een omgevingsprogramma werkmilieus. Hierin werken we de koers van de Omgevingsvisie op gebieds- en sectorniveau uit. Daarmee integreren we onze deelvisies (waaronder hotels, leisure, horeca en detailhandel) en perspectieven (Ruimte voor werken, kantoren) tot één samenhangend instrument binnen de Omgevingswet. Vooruitlopend daarop voldoen we aan het verzoek van de raad en is in 2025 een visie op horeca- en detailhandel opgesteld. Met deze visie schetsen we de richting voor de ontwikkeling van horeca en detailhandel in Deventer voor de komende jaren. Daarbij is er in het bijzonder aandacht voor een aantrekkelijk en vernieuwend aanbod dat aansluit bij de wensen van jongeren, creatieve stedelingen en andere doelgroepen die bijdragen aan de levendigheid en vernieuwing van onze gemeente.
Onder de noemer Corridor Oost werken we samen met DEB aan een economische kennis- en innovatieprofiel, waarmee we Deventer in samenwerking met de regio Stedendriehoek positioneren in de landelijke ontwikkeling naar een kenniseconomie en onze concurrentiepositie op peil houden. We werken daarvoor samen met bedrijfsleven en onderwijs in de smartzones stadscampus de Kien, Gasfabriek, clusters van specifieke (maak)bedrijven, de HMO-locatie (o.a. Nouryon) en de ROTO-ontwikkeling. We zetten ook in op intensiveren van de beschikbare ruimte zodat het verdienvermogen per m2 toeneemt. Verdienvermogen dat belangrijk is om brede welvaart op peil te kunnen houden.
Verder is verkend op welke plekken herstructurering en vergroening van werkgebieden urgent wordt en door samenwerking met bedrijven al op korte termijn kansrijk kan zijn. Dit krijgt in samenwerking met DEB vorm via de uitvoeringsagenda toekomstbestendige bedrijventerreinen en met een extra impuls kunnen meekoppelkansen worden gecreëerd voor een klimaatadaptieve en circulaire inrichting.
De extra ruimte die nodig is om de groei te accommoderen is niet alleen beschikbaar op de bestaande werklocaties. Vooral voor de meer ruimte-extensieve sectoren (industrie en circulaire economie) is nieuwe ruimte nodig. Deze creëren we in eerste instantie door het beter benutten van de bestaande ruimte, door het veranderen van bestemmingen om andere typen bedrijven mogelijk te maken, door watergebonden locaties en locaties met hogere milieucategorieën in principe te beschermen, zodat ze ook als zodanig kunnen worden benut en door het zoeken naar nieuwe locaties in de gemeente. In 2026 willen we ook tot een locatiekeuze komen voor een nieuw bedrijventerrein voor met name groei- en ontwikkelmogelijkheden voor lokaal MKB met economische en maatschappelijke meerwaarde passend bij het DNA van Deventer. Volgens diverse ramingen is die netto behoefte voor lokaal MKB nu afgerond zo'n 50 hectare groot.
Met groei dragen we bij aan de opgaven van rijk en regio. Echter groei in inwoneraantal – en het binden en boeien van jong talent - vraagt ook om groei in voorzieningen en een vitale binnenstad. Ook daarvoor zijn mensen, middelen en ruimte voor innovatie, kennis en onderwijs nodig. We richten ons daarom op het aantrekken van meerdere doelgroepen, met een mix aan woningen, voorzieningen en ruimte voor werken.
Netcongestie heeft grote gevolgen voor de economische ontwikkeling van bedrijvigheid in onze gemeente. Grootverbruikersaansluitingen zijn niet meer mogelijk, waardoor uitbreiding en nieuwvestiging van bedrijven tot stilstand komt. Samen met het DEB is een aanpak in uitvoering om bedrijven (op bedrijventerreinen) te helpen die een probleem hebben. In 2025 is voor Bedrijvenpark A1 een Smart Energy Hub gerealiseerd en in 2026 worden deze mogelijkheden verder uitgewerkt voor bestaande bedrijventerreinen en worden bedrijven geholpen om een en ander te realiseren.
Het MKB vormt met 99 procent van de bedrijven de motor van onze economie en zorgt voor ruim 70 procent van de werkgelegenheid. Tegelijkertijd staat het MKB voor grote uitdagingen, zoals klimaatverandering, de gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen, arbeidsmarktkrapte en digitalisering. Veel kleinere MKB-bedrijven hebben moeite om deze veranderingen bij te benen, waardoor zij kwetsbaar zijn. Met het Ondernemershuis en de regio Stedendriehoek zetten wij hierop in met het programma Krachtig MKB, zodat ook ons MKB toekomstbestendig wordt en bij kan dragen aan de transities.
Talentontwikkeling, verjongen en studentenstad
Voor veel bedrijven is een tekort aan geschikt personeel een steeds grotere belemmering voor verdere ontwikkeling van hun bedrijf. Binnen de meerjarige Deventer Human Capital Agenda (HCA) werkt de gemeente samen met de partners van Deventer Economic Board (DEB) aan het vergroten van de beschikbaarheid van personeel voor de economische groeisectoren ICT, techniek, productie en logistiek. Maar ook de zorg en onderwijs komen aan bod. Daarnaast zetten we in op het versterken van de leercultuur binnen het bedrijfsleven, bieden we inwoners hulp bij het vinden van werk en ontwikkeling van hun talent en studenten gidsen we naar stage-, leerwerkbedrijven en relevante bijbanen. Het Deventer Ontwikkel Kwartier (DOK) op het Gasfabriekterrein vormt hiervoor de samenwerkingsinfrastructuur en is dé ingang voor inwoners en bedrijven met vragen over leren, werken en ondernemen. Steeds meer partners sluiten zich aan bij het DOK en het DOK handelt daarmee in de geest van de door het Rijk ingezette hervorming van de arbeidsmarktinfrastructuur door middel van regionale werkcentra. Het DOK is bovendien een pilotlocatie in het kader van deze hervorming via de arbeidsmarktregio VeluweStedendriehoek.
Naast het verbinden van studenten aan bedrijven in de regio zetten we ook in op structurele samenwerking tussen Deventer Marketing, DEVenter, onderwijsinstellingen, gemeente en DEB om van Deventer een aantrekkelijke studentenstad te maken door een meerjarige herkenbare programmering te ontwikkelen en tegelijkertijd huisvesting voor studenten op orde te brengen.
Economische samenwerking
De economische samenwerking in Deventer is het fundament waarop de afgelopen jaren is gewerkt aan een krachtige ontwikkeling van de Deventer economie. Door in te zetten op samenwerking op basis van gelijkwaardigheid is de samenwerking en het organiserend vermogen in Deventer een voorbeeld voor andere gemeenten in Nederland geworden. Met voorop de samenwerking in de Deventer Economic Board maar ook die binnen Stichting Deventer BinnenstadsManagement (SDBM), Ondernemershuis en DOK is de triple helix continu in gesprek over de koers en inzet voor de Deventer economie. Waarbij ons goed en breed georganiseerde bedrijfsleven (MKB-Deventer, Deventer Kring Werkgevers (DKW) en BedrijvenParkManagement (BPM)) haar belangrijke inbreng levert. Dit heeft de afgelopen jaren tot sterke resultaten geleid. Het DEB is overgegaan naar een meer programmatische samenwerking, zodat ook externe financiering kansrijker wordt. Daarnaast is een professionaliseringsslag nodig om de samenwerking met de regionale Economic Board van de regio Stedendriehoek strategischer vorm te geven. De inzet is om de economische samenwerking via het DEB structureel te maken. Besluitvorming over het gemeentelijk aandeel in deze doorgaande economische samenwerking is aan de volgende raad.
Doelstelling - Ondernemingsklimaat
Het versterken van de economische structuur van Deventer en het bevorderen van een goed ondernemersklimaat dat ruimte geeft aan ondernemerschap en aandacht heeft voor vitaal, innovatief, duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Veerkrachtige arbeidsmarkt
Het versterken van de arbeidsmarkt zodat ondernemers over voldoende, wendbare en adequaat opgeleide medewerkers kunnen beschikken om zich voor te bereiden op de veranderende economie en transitieopgaven (energie, circulariteit, digitalisering).
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Deventer internationale Hanzestad
Het bevorderen van internationaal ondernemen en internationale maatschappelijke activiteiten in Deventer. Hierbij vormt de in 2021 vastgestelde ambitienota Internationaal Beleid 2021-2026 het fundament.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Ruimte voor werken
Het versterken van werklocaties, zodat deze klaar zijn voor economische en maatschappelijke ontwikkelingen, met voldoende ruimte voor bedrijven om door te groeien of zich in Deventer te vestigen.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Doelstelling - Aantrekkelijke stad en platteland
Het vergroten van de aantrekkelijkheid van de stad en het buitengebied voor ondernemers, vastgoedeigenaars, bewoners en bezoekers.
Relatie met strategisch doel
Fijn wonen en leven
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
14 | Economie | Functiemenging | % (Weerspiegeling verhouding tussen banen en woningen (0 = alleen wonen - 100 =alleen werken) | LISA | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 55 | 55 | 54,30 | 55,30 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
16 | Economie | Vestigingen (van bedrijven) | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 t/m 64 jaar | LISA | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 178 | 177 | 176,30 | 169,20 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 7.967 | 5.476 | 4.824 | 4.585 | 4.580 |
Baten | 2.056 | 1.819 | 1.888 | 1.852 | 1.852 |
Saldo exclusief reserves | -5.910 | -3.657 | -2.936 | -2.733 | -2.728 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 2.698 | 10 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 2.698 | 10 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -3.212 | -3.647 | -2.936 | -2.733 | -2.728 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met € 435.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Projectleider nieuw bedrijventerrein | €70.000 | In opdracht van het college is gestart met de zoektocht naar een nieuwe locatie voor een nieuw bedrijventerrein. Dit proces is inmiddels gestart en we zijn al tot een aantal mogelijke locaties gekomen. Om het onderzoek en de realisatie verder te brengen is voor 2026 en 2027 €70.000 opgevoerd voor een projectleider. |
Deventer Economic Board | €240.000 | De Deventer Economic Board (DEB) staat voor een brede financiële uitdaging. De incidentele bijdrage vanuit de gemeente Deventer stopt in 2025. Dit betekent voor het DEB een dekkingstekort van €240.000 per jaar. In de perspectiefnota is voorgesteld om nog voor 1 jaar middelen beschikbaar te stellen. Het DEB moet vervolgens concrete stappen zetten om de financiering van de activiteiten structureel te borgen wat cruciaal is om de slagkracht op lange termijn te behouden. |
Deventer studentenstad | €150.000 | Eind 2025 lopen de incidentele middelen voor de agenda verjongen/ Deventer studentenstad af. Dit maakt onderdeel uit van de routekaart verjongen als onderdeel van de routekaarten Wonen en Voorzieningen. Continueren van dit beleid om Deventer aantrekkelijk te houden en te maken voor studenten en young professionals vraagt structureel €150.000. Dit zijn aanvullende middelen naast de beschikbare bijdrage vanuit het DEB €75.000 en bijdrage vanuit begrotingsprogramma's Werk en inkomen en Onderwijs. |
Onderzoek onderbouwing vergroten sluis | €200.000 | Een onderzoek naar de vergroting van de Prins Bernard sluis ten behoeve van een economische vitale binnenhaven vraagt eenmalig €200.000. Op basis van de "Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis" zijn vervolgstappen noodzakelijk om duurzaam vervoer en vitaliteit haven te waarborgen. Ter voorbereiding van een definitieve keuze over mogelijke vervanging van de sluis en een dekking van de financiële middelen, is verder onderzoek, een juiste samenwerkingsvorm en een goede onderbouwing nodig, om (Europese) investeringen te verantwoorden. Vorig jaar heeft de Raad hiervoor €100.000 vrijgemaakt, maar er werd €350.000 gevraagd. We zijn ook nog in gesprek met de provincie voor cofinanciering, maar tot nog toe lijkt daar weinig perspectief op. Als we geen goede voorbereiding treffen dan lopen we het risico dat er geen verantwoorde financiële besluitvorming mogelijk is over al dan niet vervanging van de sluis en een gebrek aan gedegen onderbouwing voor Europese subsidie aanvragen (CEF). |
Human capital agenda | €150.000 | De Human Capital Agenda maakt onderdeel uit van de routekaart versterken arbeidsmarkt, als onderdeel van de routekaarten Wonen en Voorzieningen. De incidentele middelen die hiervoor beschikbaar zijn lopen eind 2025 af. Voortzetting van dit beleid om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan en leven lang leren te bevorderen en daarmee ook de arbeidsmarkt in Deventer te versterken, vraagt structureel €150.000. |
Toezicht en handhaving | €30.000 | De incidentele middelen voor toezicht & handhaving om verrommeling terrassen tegen te gaan komen eind 2025 te vervallen. Om dit beleid te kunnen continueren is structureel €30.000 nodig. In 2026 is dit bedrag eenmalig opgevoerd na evaluatie volgt een voorstel voor structureel budget vanaf 2027. |
Klimaatadaptief inrichten Toekomst Bestendige Bedrijven Terreinen (TBBT) | - | Voor het (extra inzetten op) vergroenen en klimaatadaptief inrichten van (toekomstbestendige) bedrijventerreinen (advies Klimaatraad) wordt de komende jaren in totaal €1 miljoen geïnvesteerd. Dit leidt tot een structurele kapitaallast vanaf 2027. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | € 13.000 | Door de indexering van de lonen met 0,89% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €107.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Incidentele budgetten in 2025 die in 2026 niet terugkomen | €-672.000 | Binnen het programma Economie en Internationaal beleid zijn diverse incidentele budgetten die eind 2025 komen te vervallen. Een deel van deze budgetten was onderdeel van de perspectiefnota 2026-2029 en is in deze begroting opgenomen. Dit betreft onder andere de Deventer Economic Board, de Prins Bernard Sluis en de Human capital agenda. |
Work in NL | €147.000 | Om goede informatievoorziening, hulp en dienstverlening aan Europese Unie (EU)- arbeidsmigranten te bieden, is voor de jaren 2026 en 2027 een bedrag van €147.000 opgenomen in de begroting. De middelen hiervoor zijn beschikbaar gesteld via de Meicirculaire 2025. |
(bedragen x €1.000)
Economie en Internationaal Beleid | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Economische ontwikkeling | -4.731 | -2.296 | -1.725 | -1.523 | -1.540 |
Economische promotie | -656 | -818 | -668 | -668 | -646 |
Bedrijfsloket en -regelingen | -524 | -543 | -543 | -542 | -542 |
Saldo exclusief reserves | -5.910 | -3.657 | -2.936 | -2.733 | -2.728 |
(bedragen x €1.000) | ||||
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Uitgaven t.l.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Inkomsten t.g.v. voorzieningen | 80 | 80 | 80 | 80 |
Saldo | 0 | 0 | 0 | 0 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen | |||
Uitvoeringsagenda economie en internationaal beleid 2023-2026 | |||||
Perspectief Ruimte voor Werken in Deventer | |||||
Regionale Programmeringsafspraken Werklocaties | Ruimtelijke Economische Bouwstenen | ||||
Human Capital Agenda Deventer | |||||
Horeca en detailhandel | |||||
Ambitie beroepshaven 2020 Port of Deventer | |||||
Uitvoeringsagenda vrijetijdseconomie | |||||
Uitvoeringsagenda toekomstbestendige bedrijventerreinen | Uitvoeringsagenda toekomstbestendige bedrijventerreinen | ||||
Ambitienota internationaal beleid 2021-2026 | 3,6 Mb |
NV
NV
NV
Vestigingsplaats: | Teuge | ||
Website: | |||
Programma: | Economie en internationaal beleid | ||
Aard: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Deelnemingspercentage: | 25% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van een luchthaven voor zakelijke en recreatieve burgerluchtvaart. | ||
Financieel risico: | Algemeen risico is dat vliegbewegingen achterblijven bij de raming, minder havengelden worden ontvangen en daardoor negatieve exploitatieresultaten worden behaald. | ||
Toelichting: | De aandelen van deze NV zijn in handen van de gemeenten Apeldoorn (circa 54,5%), Deventer (circa 25%), Zutphen (circa11,5%) en Voorst (circa 8,5%). De NV voorzag in 2023 in haar financiering vanuit een krediet van een private bank van €750.000. Aflossingsmogelijkheden werden in de afgelopen jaren bemoeilijkt door het wegvallen van een vliegschool die in grote mate voor opbrengst landingsrechten zorgde. De omzet herstelt zich de laatste jaren weer langzaam en de NV heeft weer positieve exploitatieresultaten. Herfinanciering van het bankkrediet was nodig per 1-12-2023. Met de verkoop van grond in juni 2023 aan de gemeente Voorst ad €850.000 beschikte de NV over voldoende middelen om het krediet in het najaar van 2023 af te lossen. De gemeente Voorst ontwikkelt de gronden als luchthaven gebonden bedrijventerrein evenals de gronden van de gronden van het zogenaamde Albersterrein dat de gemeente Voorst in 2012 van de NV overnam. Ontwikkeling tot luchthaven gebonden bedrijventerrein is voorwaarde van de gemeente Voorst voor overname van de gronden. Financieel risico voor de NV is dat die ontwikkeling niet zou lukken en de gronden terug geleverd zullen worden. De gemeente Voorst werkt samen met de NV aan een ontwikkelplan. Vanuit de Wet Regelgeving Burgerluchthavens en Militaire Luchthavens (RBML) heeft het Rijk Provinciale Staten van Gelderland opdragen een luchthavenbesluit op grond van de Wet luchtvaart te nemen. Provinciale Staten van Gelderland hebben op 8 juni 2022 luchthavenbesluit vastgesteld. In combinatie daarmee moet ook een vergunning volgens de Wet Natuurbescherming worden afgegeven. Dit luchthavenbesluit vervangt de Omzettingsregeling luchthaven Teuge. Het luchthavenbesluit verschilt op een aantal onderdelen van de omzettingsregeling. Onder andere zijn twee banen vervallen, moet het naderende vliegverkeer via het aanvliegpunt naar de luchthaven komen en is de geluidsruimte gehalveerd [- 3 dB(A)-correctie]. Het uitvoeren van valschermvluchten met vliegtuigen in geluid categorie 1 tot en met 4 worden met ingang van 1 januari 2023 beperkt. Daartoe worden 4 dagdelen per maand in het weekend vastgesteld waarop met deze vliegtuigen deze vluchten niet mogen worden uitgevoerd. De luchthaven stelt deze dagdelen vast, in samenspraak met de CRO Teuge en de uitvoerders van valschermvluchten. Over 2023 werd een positief exploitatieresultaat behaald van €461.973. Daarin is een boekwinst (€644.000) van verkoop van gronden verdisconteert en een bedrag van €100.000 is als reservering opgenomen t.b.v. de ontwikkeling van bedrijventerreinen. | ||
Beleidsvoornemens: | Een Ontwikkelplan voor bedrijventerrein West (meerdere eigenaren), het zogenaamde terrein Albers en herstructurering van het verouderde middenterrein wordt door de gemeente Voorst en de NV opgesteld in samenspraak met de aandeelhoudende gemeenten. De uitwerking van een ontwikkelplan heeft enige vertraging opgelopen omdat de NV in 2023 prioriteit heeft gegeven aan de herfinanciering van de kredietfaciliteit. Vertraging is er ook door het vertrek van de voormalig directeur per 1-1-2024 en de benoeming per 1-4-2024 van een nieuwe directeur. De focus van de nieuwe directeur ligt in eerste instantie op het in kaart brengen van een solide meerjarig groot onderhoud plan. Landelijk en regionaal zijn er gesprekken over het realiseren van het stationeren van een traumahelikopter (Lifeliner) op luchthaven Teuge. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Nog niet bekend | Nog niet bekend | €1.942.720 |
Vreemd vermogen: | €353.755 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | €38.096 | €32.000 | €45.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Prognose |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €489.857 (€489.587) | ||
Garantie 31-12-2024: | €17.750 | ||
Lening 31-12-2024: |