€ 491.732
0,0%
€ 483.657
0,0%
Dit programma gaat over het inrichten, onderhouden en verbeteren van de openbare ruimte. Ook horen hier maatregelen bij die zorgen voor betere bereikbaarheid, verkeersdoorstroming en parkeermogelijkheden.
De belangrijkste taken zijn:
- Beheer en onderhoud van straten, pleinen en groen naast alle andere assets in de openbare ruimte
- Veiligheidsonderhoud
- Dagelijks en regulier onderhoud
- Groot onderhoud en vervanging van onderdelen
- Herinrichting van gebieden
- Beheer van de haven en parkeerlocaties
Wij coördineren deze taken en zorgen dat ze goed worden uitgevoerd. Tegelijkertijd veranderen we als gemeente: we willen inwoners meer ruimte geven voor eigen initiatief en zelfbeheer.
Daarnaast bevat dit programma ook wettelijke taken die met de openbare ruimte te maken hebben. Denk aan:
- Ligplaatsen in havens
- Inritten en rioolaansluitingen
- Verkeersbesluiten en parkeervergunningen
- Kabels, leidingen en begraafplaatsen
Visie op de Leefomgeving
We zorgen niet alleen voor een duurzame leefomgeving, maar geven ook aandacht aan de maatschappelijke waarde van de openbare ruimte. In onze Visie Leefomgeving staan vier belangrijke pijlers:
- Schoon, heel en veilig – een nette en veilige omgeving
- Bewuste inrichting – met aandacht voor gebruik en uitstraling
- Maximaal rendement – slim gebruik van middelen en ruimte
- Ruimte voor initiatief – inwoners krijgen de kans om mee te denken en te doen
Nieuwe aanpak
Omdat er de afgelopen jaren weinig geld beschikbaar was, kiezen we nu voor een andere manier van werken. We combineren kleine projecten en regulier onderhoud in één proces. Door per wijk te kijken wat nodig is, kunnen we middelen beter inzetten en op elkaar afstemmen.
Met extra geld dat beschikbaar komt, kunnen we onderdelen van de openbare ruimte vervangen die aan het einde van hun levensduur zijn. Dit wordt zichtbaar in onze meerjarenplanning (MJOP-MIND).
De actualiteit
De openbare ruimte wordt steeds intensiever gebruikt. Dit vraagt om extra inzet van de gemeente om overzicht en controle te houden. Nieuwe maatschappelijke ontwikkelingen en veranderende inzichten maken het nodig om hier op een zorgvuldige manier mee om te gaan. Denk bijvoorbeeld aan:
- Klimaatverandering
- De overgang naar duurzame energie
- Initiatieven van bewoners om mee te doen
- Meer aandacht voor gezondheid en beweging
- Een samenleving waarin iedereen mee kan doen
- Nieuwe manieren van vervoer
Daarnaast zien we dat wonen, werken en vrije tijd steeds meer met elkaar verweven raken in het dagelijks leven.
Gemeentelijke regie en aanpak
Daarom is het belangrijk dat de gemeente de regie houdt over de openbare ruimte — ook onder de grond. Die regie bestaat uit twee delen:
- Ontwikkelend: actief inspelen op veranderingen en kansen
- Faciliterend: ruimte geven aan initiatieven van inwoners en organisaties
De openbare ruimte speelt een centrale rol bij veel uitdagingen waar de gemeente de komende jaren mee te maken krijgt. Het is een belangrijke basis voor een leefbare, duurzame en toekomstgerichte omgeving.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Het Programma Leefomgeving werkt aan het behalen van de doelen uit de programmabegroting. Dit gebeurt volgens de richtlijnen uit de Visie Leefomgeving (2014) en het Uitvoeringsprogramma (2016). Het belangrijkste doel van deze visie is dat iedereen in Deventer woont in een schone, veilige en goed onderhouden omgeving. De gemeente wil zoveel mogelijk resultaat halen uit de investeringen. Er is ook ruimte voor ideeën van buitenaf, zodat de woonomgeving voor iedereen prettig blijft.
Om de Visie Leefomgeving beter aan te laten sluiten bij nieuwe ontwikkelingen, zoals de overgang naar duurzame energie, het aanpassen aan klimaatveranderingen en het verduurzamen van de stad wordt deze geactualiseerd. Dit helpt om het idee van ‘Ontwikkelend beheren’ beter uit te leggen. Daarbij worden hele buurten verbeterd door acties vanuit het programma.
In de komende jaren vraagt dit extra aandacht voor onderwerpen zoals vergrijzing, gezondheid, inclusie en ruimte voor bewonersinitiatieven. Binnen de nieuwe Omgevingswet wordt gekeken hoe deze thema’s passen binnen de beschikbare middelen en regels.
Het wordt steeds moeilijker om alle taken van het Programma Leefomgeving goed uit te voeren. Daarom is in 2023 een nota kapitaalgoederen (NKG) gemaakt. Hierin staat hoeveel geld nodig is om bijvoorbeeld straten, pleinen, groen en speelplekken te onderhouden en te vervangen als ze versleten zijn. In 2023 en 2024 is hier al deels geld voor vrijgemaakt.
Bij het bespreken van de perspectiefnota voor 2026-2029 is opnieuw gezegd dat er meer geld nodig is. Als de meerjarenbegroting voor 2026-2029 wordt vastgesteld, kan het programma worden uitgebreid. Daarbij wordt goed gekeken naar wettelijke verplichtingen en wat de samenleving belangrijk vindt.
1. Ontwikkelingen en trends voor de komende jaren
Inleiding
Welke ontwikkelingen hebben we de afgelopen jaren gezien, en wat kunnen we in de komende jaren verwachten? De trends en ontwikkelingen die we nu zien, zijn een combinatie van dingen die al gebeuren, die blijven doorgaan, en nieuwe veranderingen die waarschijnlijk snel komen. Hieronder staat een overzicht van verschillende onderwerpen die invloed hebben op hoe we onze leefomgeving inrichten, beheren en onderhouden. Deze ontwikkelingen bepalen hoe we werken en welke middelen we nodig hebben in de komende jaren.
De ontwikkelingen en trends
Door klimaatverandering krijgen we steeds vaker te maken met problemen zoals wateroverlast, droogte en hittestress. Om deze negatieve gevolgen te beperken, is een speciaal programma gestart: het klimaatadaptatieprogramma. We zijn begonnen met een langdurig en intensief traject om deze problemen aan te pakken. De eerste stappen zijn gezet, maar er zijn nog veel uitdagingen.
Ook de overgang naar duurzame energie en warmte heeft gevolgen voor onze leefomgeving. Niet alleen voor gebouwen, maar ook voor parken, straten en andere openbare ruimtes. Er zijn nieuwe voorzieningen nodig, zowel onder als boven de grond. Daardoor moeten straten soms worden opengebroken en moet de inrichting van de omgeving worden aangepast.
De overgang naar een circulaire en duurzame samenleving is niet nieuw, maar wordt steeds belangrijker bij het inrichten van onze leefomgeving. Bijvoorbeeld: bij aanbestedingen moet hier meer rekening mee worden gehouden. Ook het ontwerp en beheer van de openbare ruimte verandert hierdoor.
Steeds meer inwoners vinden een gezonde leefomgeving belangrijk. Ze willen gezondheid meer terugzien in hun dagelijks leven. Door corona zijn mensen opnieuw gaan waarderen hoe fijn het is om buiten te sporten en te bewegen in hun eigen buurt. Wonen, werken en recreëren (zoals sporten) zijn daardoor meer met elkaar verbonden geraakt.
Niet alleen kinderen maken gebruik van speelplekken. Ook volwassenen hebben steeds vaker behoefte aan sport- en speelvoorzieningen in hun directe omgeving. Gezondheid in de openbare ruimte wordt daarom een belangrijk thema voor de komende jaren. Kijk hiervoor ook naar het speelbeleidsplan dat door uw raad is vastgesteld.
Meer betrokkenheid van inwoners
We zien dat inwoners en soms ook bedrijven steeds vaker met ideeën komen om delen van de openbare ruimte aan te passen of zelfs zelf te beheren. Dit past bij de trend van een participatiesamenleving. Denk aan het planten van bloemen rond een boom, of grotere plannen zoals het ‘right to plan’ of ‘right to challenge’. Deze initiatieven vragen om goede begeleiding. We willen inwoners beschermen tegen mogelijke juridische problemen.
Een andere ontwikkeling is dat mensen en bedrijven vaker juridische stappen zetten dan vroeger. Dit betekent dat we als gemeente meer juridische ondersteuning nodig hebben.
Een inclusieve en flexibele leefomgeving
We streven naar een samenleving waarin iedereen mee kan doen. Dat heeft ook gevolgen voor de inrichting van de openbare ruimte. De wensen van inwoners veranderen soms sneller dan de technische levensduur van bijvoorbeeld straten of pleinen. Daardoor sluit het onderhoud of de vervanging van deze plekken niet altijd goed aan bij wat mensen willen.
Woningbouw, mobiliteit en openbare ruimte
Onze gemeente staat voor een grote opgave op het gebied van woningbouw en mobiliteit. De openbare ruimte speelt hierin een belangrijke rol. Het is vaak de basis van nieuwe ontwikkelingen. Daarom moet de inrichting van de openbare ruimte al vroeg in het proces worden meegenomen. Denk aan bereikbaarheid, groen, klimaatmaatregelen, gezondheid, sociale contacten en riolering.
Door de groei van de stad zijn er uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid en het behouden van een sterke groen/blauwe structuur (groen en water). We moeten bijvoorbeeld de fietsinfrastructuur verbeteren, zorgen voor genoeg fietsparkeerplekken, het Hanzetracé/stadslint Keizerslanden afronden en maatregelen uitvoeren voor de hoofdwegenstructuur (HWS). Groen en water zijn belangrijk voor een gezonde leefomgeving, biodiversiteit, klimaatmaatregelen, recreatie en een aantrekkelijke stad.
Ruimte onder de grond en datagestuurd werken
Ook de ruimte onder de grond wordt steeds belangrijker bij het ontwikkelen van de stad. Als gemeente nemen we de leiding om deze ruimte zo goed mogelijk te verdelen.
Om goed voorbereid te zijn, is datagestuurd werken nodig. We moeten onze gegevens beter organiseren en systemen beter op elkaar afstemmen. Zo krijgen we betere informatie, kunnen we beter samenwerken tussen verschillende vakgebieden en maken we betere voorspellingen. Dit helpt ons om het beheer en de ontwikkeling van de stad goed te sturen.
2. Aandachtspunten
Verandering in aanpak
Tot een paar jaar geleden richtte het programma Leefomgeving zich vooral op ‘enkelvoudige’ beheer- en onderhoudsvraagstukken in de openbare ruimte. Het programma kijkt steeds meer naar bredere doelen van de gemeente. Daarom wordt het beheer en onderhoud meer per wijk of gebied te gepland. Op deze manier kunnen we beter samenwerken tussen het sociale en ruimtelijke domein. Denk hierbij aan onderwerpen zoals de overgang naar duurzame energie en warmte, het toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen en het aanpassen aan klimaatveranderingen.
Nieuwe redenen om de leefomgeving aan te passen
We passen de leefomgeving niet meer alleen aan omdat het technisch nodig is. Steeds vaker willen bewoners, bedrijven of andere betrokkenen veranderingen, ook als er nog geen groot onderhoud nodig is. Dit zorgt soms voor het probleem dat er geen geld beschikbaar is, waardoor we niet altijd aan deze wensen kunnen voldoen.
Beperkte capaciteit en toenemende vraag
Om alle plannen van de gemeente uit te voeren, hebben we mensen en middelen nodig. Die zijn niet altijd voldoende beschikbaar binnen onze eigen organisatie. We zijn ook afhankelijk van onze partners en van bedrijven in de markt. Vooral bij werkzaamheden aan kabels en leidingen zien we dat er te weinig capaciteit is. Dit kan zorgen voor vertraging. De vraag naar deze werkzaamheden is sterk toegenomen, vooral door de energietransitie en problemen met het elektriciteitsnet.
Doelstelling - Bewuste inrichting afgestemd op de behoefte die past bij de situatie en de huidige tijd (anticiperen op maatschappelijke ontwikkelingen)
Bij het (groot) onderhoud aan de openbare ruimte sturen we niet alleen op de technische toestand van de leefomgeving maar sturen we op een inrichting die past bij de functionele eisen die daar op dit moment aan gesteld worden.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Waardering openbare ruimte; het schoon (mooi) heel en veilig houden van de fysieke leefomgeving
We voldoen aan de beeldmeetlatten zoals vastgelegd in de 'Uitvoeringsagenda bij de visie Leefomgeving' (monitoren d.m.v. de maandelijkse schouwresultaten). Inwoners waarderen de openbare ruimte in 2025 gemiddeld met een 6,7. (monitoren met 2-jaarlijks bewonersonderzoek).
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Bereikbaarheid van Deventer
We zorgen voor een goede (duurzame) bereikbaarheid van Deventer.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - We bieden ruimte voor initiatief om zo een plus toe te voegen aan de leefomgeving
We doen een beroep op inwoners en bedrijfsleven om samen met ons te zorgen voor de kwaliteit van de leefomgeving.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sturen op beleving en gedrag
Bij het werken aan de leefomgeving letten we niet alleen op de technische staat van de openbare ruimte. We kijken ook naar hoe mensen de ruimte ervaren en gebruiken. Beleving en gedrag spelen dus een belangrijke rol, naast het maken van economische en sociale verbindingen.Bij het plannen van onderhoud houden we rekening met:• Hoe mensen de omgeving beleven• Welk gedrag de inrichting van de ruimte oproept• De invloed op andere beleidsterreinen, zoals hoe aantrekkelijk de stad is om in te wonen of een bedrijf te starten• Mogelijkheden om tijdelijk werk of werkervaring te bieden aan mensenOp deze manier zorgen we voor een openbare ruimte die niet alleen goed onderhouden is, maar ook bijdraagt aan een prettige, leefbare en sociale omgeving.
Relatie met strategisch doel
Samen maken we Deventer
Fijn wonen en leven
Iedereen doet ertoe
Prestaties
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 59.019 | 50.921 | 51.666 | 52.206 | 52.901 |
Baten | 19.086 | 17.723 | 17.725 | 17.734 | 17.740 |
Saldo exclusief reserves | -39.932 | -33.198 | -33.942 | -34.471 | -35.162 |
Storting in reserves | 2.271 | 2.198 | 1.199 | 1.152 | 1.147 |
Putting uit reserves | 10.144 | 2.189 | 1.967 | 1.663 | 1.813 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 7.874 | -9 | 769 | 510 | 666 |
Saldo inclusief reserves | -32.059 | -33.207 | -33.173 | -33.961 | -34.496 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met € 1.148.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Nota kapitaalgoederen | €525.000 | Om de staat van de openbare ruimte op het gewenst niveau te krijgen en te houden is op basis van de nota kapitaalgoederen (actueel prijspeil) de komende jaren aanvullend budget nodig van €5,9 miljoen in 2026 oplopend naar €7 miljoen in 2030. We kiezen ervoor om geleidelijk naar dit niveau toe te groeien met jaarlijks €525.000. |
Uitvoeringsplan fietsparkeren | €659.000 | Het uitvoeringsplan fietsparkeren vraagt, naast de bouw van de fietsenstalling die onderdeel is van het gebiedsprogramma Centrum en Schil, om €659.000 aanvullende middelen in 2026. Structureel gaat het om €705.000. |
Klimaatadaptatie | €400.000 | Voor Straten, wegen en pleinen en groen is gedurende 4 jaar €300.000 incidenteel beschikbaar gesteld t/m 2025 ten behoeve van klimaatadaptatie. Om het beleid voort te kunnen zetten dienen deze middelen ook na 2025 beschikbaar te worden gesteld. |
Aanbesteding applicatie verkeersregelinstallaties | €1.000.000 | Het huidige contract met de leverancier van de meeste ITS (Intelligent Traffic Systems) applicaties in Deventer is eindig en kan niet verlengd worden. Het is daarom noodzakelijk om dit contract opnieuw aan te besteden. Intelligente Verkeers Regel Installaties (IVRI's) geven de gemeente bijvoorbeeld de mogelijkheid om nood- en hulpdiensten of het openbaar vervoer specifieke prioriteit op een door een iVRI geregeld kruispunt te geven. Op basis van de huidige markt is de verwachting dat de structurele lasten voor de ITS applicaties aanzienlijk hoger zijn dan het huidig beschikbaar budget. Afhankelijk van de hoogte van de inschrijving stijgen de jaarlijkse kosten met maximaal €200.000. Daarnaast zijn er eenmalige implementatiekosten in 2026 van €800.000. |
Fietspad Oostermaatsdijk | Om uitvoering te geven aan de motie 3.6 Fietspad Oostermaatsdijk die de Raad op 12 juli 2023 heeft aangenomen is reeds €1,4 miljoen gereserveerd. Uit het haalbaarheids-onderzoek komt naar voren dat een totale investering van €2,4 miljoen noodzakelijk is om het fietspad te kunnen realiseren. Dit vraagt een aanvulling op het krediet van €1.000.000. Dit leidt vanaf 2027 tot een structurele kapitaallast van circa €65.000. | |
Visbystraat-Zweedsestraat | Er is op korte termijn onderhoud aan de verharding voorzien. Daarnaast moeten er de nodige maatregelen genomen worden vanuit klimaatadaptatie. Er is onderzocht of deze maatregelen gecombineerd kunnen worden met maatregelen om het hele gebied qua inrichtingskwaliteit en qua verkeersveiligheid naar een hoger plan te tillen. Dit ook om de economische potentie van het bedrijventerrein Kloosterlanden te vergroten. | |
Teugseweg | Voor de verdere gebiedsontwikkeling willen we een verbindingsweg aanleggen bij de Teugseweg. Deze weg draagt bij aan de verdere ontwikkelingen van het gebied “De Poort van Deventer”. De aanleg van deze weg vraagt om een investering van € 2,2 miljoen. Deze investering leidt tot een structurele kapitaallast van €145.000 vanaf 2027. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
loonindex | €67.000 | Door de indexering van de lonen met 0,89% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
prijsindex | €1.286.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
index baten (tarieven) | -€ 410.000 | Betreft met name de verhoging van de tarieven voor riolering, parkeren, havengelden, begraafplaatsen. Dit leidt tot hogere baten. |
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Incidentele budgetten tot en met 2025 die in 2026 niet terug komen | -€2.300.000 | Dit betreft diverse incidentele budgetten, beschikbaar gesteld bij de Voorjaarsnota 2024, Begroting 2024, kwartaalrapportages 2024, 1e tussentijdse rapportage 2025. Waaronder €300.000 energiekosten straatverlichting, €250.000 beheerkosten voor de sluis. €200.000 aanbesteding laadlichtmasten. Projectplan fietsparkeren €125.000. |
Afwijking renteomslag | -€ 233.000 | De rente omslag is verlaagd van 1,7% naar 1,4%. Dit leidt tot lagere lasten op het programma. |
Compensatie verhoging tarieven parkeren | € 83.000 | In de verhoging van de lonen en prijzen zit ook een compensatie in het taakveld parkeren dit wordt verrekend met de egalisatiereserve parkeren. |
Areaalaccres riolering | € 73.000 | De verhoging van de riool inkomsten betreft naast de indexering van het tarief ook areaaluitbreiding. |
(bedragen x €1.000)
Leefomgeving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Verkeer en vervoer | -30.069 | -23.947 | -24.058 | -24.847 | -25.382 |
Openbaar groen en (openlucht) recreatie | -10.966 | -10.832 | -11.284 | -11.285 | -11.285 |
Riolering | 1.343 | 1.598 | 1.598 | 1.658 | 1.658 |
Parkeerbelasting | 4.053 | 4.217 | 4.072 | 4.227 | 4.071 |
Parkeren | -3.020 | -3.154 | -3.156 | -3.110 | -3.110 |
Begraafplaatsen | -432 | -309 | -309 | -309 | -309 |
Economische Havens en waterwegen | -118 | -45 | -80 | -80 | -80 |
Openbaar vervoer | -198 | -246 | -246 | -246 | -246 |
Ruimtelijke ordening | -46 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Treasury | 21 | 21 | 21 | 21 | 21 |
Inkomensregelingen | -500 | -500 | -500 | -500 | -500 |
Saldo exclusief reserves | -39.932 | -33.198 | -33.942 | -34.471 | -35.162 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Gemeentelijk Rioleringsprogramma 2022-2026 | 4,3 Mb | |
Visie Leefomgeving 2014 | 7,8 Mb | |
Uitvoeringsprogramma leefomgeving 2016 | 2,4 Mb | |
MeerJarenOnderhoudsProgramma Mind | 36,1 Mb | |
Meerjaren perspectief Parkeren 2025 | 0,5 Mb | |
Nota kapitaalgoederen | 1,6 Mb | |
Nota areaalaccres | 119 kb | |
Uitvoeringsplan fietsparkeren Binnenstad | 2025-302-bijlage-2025-302-bijlage-Uitvoeringsplan Fietsparkeren Binnenstad |
BV
BV
BV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Beheer, onderhoud, aanleg en vervanging van openbaar groen en zorgen voor een duurzame instandhouding. Sociale onderneming door inzet van mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. | ||
Financieel risico: | De ontwikkeling van de tarieven voor de dienstverlening wegens de kostenontwikkeling van het personeelsbestand (waaronder kosten voor instroom van deelnemers vanuit de Participatiewet als ook een seniorenregeling) als ook de inkoopkosten bij derden. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer en KonnecteD BV zijn elk voor 50% aandeelhouder in HGB BV. Het Groenbedrijf verzorgt de leefomgeving van de gemeente Deventer en doet dat voor een substantieel deel met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals met WsW medewerkers. HGB draagt daarmee in belangrijke mate bij aan social return. De inzetbare doelgroep verandert. Het aantal werkzame Wsw’ers daalt en de groep deelnemers vanuit de Participatiewet stijgt. De financiering voor deze doelgroepen verschilt en leidt per saldo in de toekomst voor het meerjarige perspectief tot hogere personele kosten en legt daarmee druk op de tariefontwikkeling van het groenonderhoud voor de gemeente. | ||
Beleidsvoornemens: | Momenteel wordt het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd: Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidt tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV. Met een raadsmededeling van 23 januari 2024 is de raad daarover geïnformeerd. Tot 2026 werd het dagelijks onderhoud en de reiniging van de openbare ruimte door twee verbonden partijen uitgevoerd. Circulus BV en HGB BV. De uitvoering door twee partijen leidde echter tot efficiencyverlies en ineffectiviteit. Het college heeft in januari 2024 de voorkeur uitgesproken om de taken door één partij te laten uitvoeren, namelijk HGB BV en in juni 2025 heeft het college hier daadwerkelijk toe besloten. De raad is hierover geïnformeerd. 2026 is dus het eerste jaar waarin het dagelijks onderhoud door één partij wordt uitgevoerd. In 2023 is de governance van HGB, waarin zowel de gemeente Deventer als KonnecteD BV momenteel ieder 50% aandelenbelang hebben onderzocht. Op 23 januari 2024 heeft het college de voorkeur uitgesproken om het volledige aandeelhouderschap van HGB te krijgen. Met een raadsmededeling is de raad daarover geïnformeerd. Met deze wijziging wil het college een toekomstbestendige, efficiënte en effectieve inrichting van de governance van HGB , gericht op de uitvoering van groenbeheer in de openbare ruimte en waar mogelijk met kansen voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Om een wijziging van het aandeelhouderschap te realiseren wordt nader onderzoek gedaan naar de eventuele financiële consequenties. In het najaar van 2025 wordt de raad daarover geïnformeerd en bij de verdere besluitvorming betrokken. | ||
Contractwaarde 2026: | €9.556.065 (groenbeheer Leefomgeving) en €973.540 (groenbeheer sportvoorzieningen) | ||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €1.604.000 | €1.604.000 | €1.604.000 |
Vreemd vermogen: | €3.220.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€307.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €30.000 (€30.000) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
NV
NV Centrumgarage Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Leefomgeving | ||
Aard: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Deelnemingspercentage: | 5% | ||
Doel en openbaar belang: | Exploitatie van de parkeergarage Sijzenbaan, nabij het winkelgebied van de binnenstad. | ||
Financieel risico: | Risico is dat het winkelaanbod in de binnenstad afneemt en bezoekersaantal (en de omzet en het resultaat van de centrum garage) terugloopt. Mogelijke toekomstige overheidsmaatregelen (autoluw maken binnenstad en zero-emissiezone stadslogistiek) zijn een financiële bedreiging van de NV. | ||
Toelichting: | De gemeente Deventer bezit circa 5% van de aandelen in deze vennootschap. De overige aandeelhouders zijn binnenstadondernemers en particulieren. In beginsel loopt de gemeente risico op verlies van het ingebrachte risicodragend kapitaal ad €39.600 en op de structurele dividendraming (geraamd is €19.000 maar in voorgaande jaren is meer ontvangen). | ||
Beleidsvoornemens: | Het nog aantrekkelijker maken van de parkeervoorziening is en blijft een doelstelling van de NV. De NV continueert de ontwikkeling naar een moderne duurzame mobiliteithub. Het aantal laadpalen wordt verder uitgebreid en de e-bike stalling wordt uitgebreid. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: | Nog niet bekend |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Niet begroot | Niet begroot | €1.682.350 |
Vreemd vermogen: | €1.310.487 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €1.049.972 | Niet begroot | Niet begroot |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €39.552 (€39.552) | ||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |