€ 491.732
0,0%
€ 483.657
0,0%
Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en we werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar dit het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Het verbindend kader voor het sociaal domein in de gemeente Deventer is opgebouwd rond deze drie pijlers.In het onderdeel beleidscontext wordt toegelicht hoe hier vanuit het programma Meedoen invulling aan wordt gegeven.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
De lijn van opgroeien in Deventer is die van Wieg naar Werk. Het uitgangspunt ‘het normale leven versterken’, de 10 beschermende factoren van het Nederlands Jeugd Instituut en goede schoolgebouwen staan hierin centraal. Ouders, maatschappelijke partners in kinderopvang, welzijn, jeugdhulp, (jeugdgezondheids)zorg, sport en onderwijsprofessionals helpen kinderen en jongeren met opgroeien. Daarnaast is er ook aandacht voor het bieden van ondersteuning via onze toegang aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. We bieden daarbij jeugdhulp als vangnet voor gezinnen met jeugdigen die (tijdelijk) niet mee kunnen doen. In 2026 zal gewerkt worden volgens het nieuwe beleidskader Van wieg naar werk 6.0 en het integraal huisvestingsplan onderwijs 2024-2040.
Belangrijke aandachtspunten in 2026
Deventer kent al jaren een doorgaande lijn in het beleid. Veel activiteiten die we voorgaande jaren zijn gestart lopen ook in 2026 door in lijn met de beleidsvisie en het bestuursakkoord Dichtbij, Betrokken & Bevlogen. Belangrijke aandachtspunten in het beleid zijn:
- Werken vanuit de gedachte van 1 huishouden, 1 plan, 1 contactpersoon.
- Versterken en verdiepen van de samenwerking met onze partners in het onderwijs, GGD, welzijnsorganisaties en zorg. Daarin werken we aan het verder ontwikkelen van de basisvoorzieningen en algemene voorzieningen zoals bijvoorbeeld het kinderwerk, jongerenwerk en VVE;
- Medewerkers van Team Toegang Jeugd sluiten nog meer aan op de leefwereld van jongeren en hun ouders en werken daarin nauw samen met andere professionals in het normale leven;
- We verbeteren de samenwerking van de jeugdnetwerken in de wijk met de Voor Elkaar-teams en andere partijen;
- We intensiveren de samenwerking met het onderwijs en realiseren ook een betere aansluiting tussen het onderwijs en de zorg en arbeidsmarkt. We werken aan de Human Capital Agenda, met daarin concrete acties om de arbeidsmarktpositie van jongeren te versterken;
- Vanuit het programma zal een bijdrage geleverd worden aan het binden van scholieren en studenten aan de stad (zowel mbo als hbo). Jongeren dragen bij aan de leefbaarheid, sterke economie en een goed functionerende arbeidsmarkt
Preventie en ondersteuning
Primair ligt de verantwoordelijkheid voor preventie bij de inwoners c.q. jeugdigen/ouders/verzorgers zelf. Landelijk, bijvoorbeeld in de hervormingsagenda, is er veel aandacht voor het versterken van de pedagogische basis. Als mensen er niet uitkomen op basis van eigen kracht dragen we zorg voor ondersteuning. Door de inzet van Brugfunctionarissen in gemeentelijke dienst op 5 basisscholen worden ouders ondersteund bij het neerzetten van de juiste pedagogische basis. De Brugfunctionaris bespreekt wat er nodig is en leidt ouders toe naar de beschikbare voorzieningen zodat de opvoedomgeving voor het kind wordt verbeterd.
Dit is een van de voorbeelden hoe het professionele veld is ingericht om vroegtijdig problemen te signaleren. Daarmee kan sneller en effectiever ondersteuning worden geboden ‘in het normale leven’: thuis, in de buurt, op school. We willen hierbij ondersteuning en zorg zoveel mogelijk integraal, samenhangend, dicht bij huis en dicht bij de leefwereld van jeugdigen organiseren, aansluitend op hun eigen kracht. Zo kort als mogelijk, zo lang als noodzakelijk.
Kansrijke start voor elk kind
Zo gaan we verder met het werken aan een kansrijke start voor elk kind: de eerste 1000 levensdagen zijn bepalend voor een goede start. Daarnaast gaan we in 2026 verder met de (extra) activiteiten na school (landelijk programma school en omgeving) en extra aandacht geven aan het terugdringen van middelengebruik op scholen. We werken door aan het opzetten van een regionale ketenaanpak samen met Salland Zorgverzekeringen en de gemeenten Olst-Wijhe, Raalte en Voorst.
Toegang beter en slimmer inrichten
We blijven aandacht houden voor een goede en toegankelijke toegang (zorg, jeugd en werk). We geven professionals hierin de ruimte en het vertrouwen om te handelen. De volgende aandachtspunten zijn geformuleerd:
- Uitvoeren van een interventieaanpak rondom vechtscheidingen;
- Inzet op thuisloze jongeren en een soepele overgang tussen de jeugdwet en Wmo (18-/18+);
- Regie met doorzettingsmacht in situaties waarin veel hulpverlener actief zijn;
- We versterken de samenwerking met huis- en jeugdartsen en gecertificeerde instellingen (GI's);
- We versterken en verdiepen de samenwerking met het onderwijs;
- Vanuit de nieuwe situatie dat de medewerkers van Team Toegang Jeugd in dienst zijn bij de gemeente versterken we de samenwerking tussen de 3 toegangen voor jeugdigen/jongeren (Voor Elkaar-teams, Team Toegang Jeugd en jongerenloket);
- We versterken de rol van leerplicht, het doorstroompunt en het jongerenloket en de samenwerking met andere partijen (onderwijs, arbeidsmarkt en zorg). We gaan werken aan het nog verder terugdringen van voortijdige schoolverlaters en thuiszitters;
- De wachttijden in de jeugd ggz willen we reduceren in de samenwerking met diverse partijen in het ecosysteem mentale gezondheid (o.a. ggz aanbieders, huisartsen, welzijn, vriendendiensten/zelfregie centrum).
Begrotingsoptimalisatie Jeugd
Bij de Perspectiefnota 2026 is een begrotingsoptimalisatie voorgesteld bij jeugd welke oploopt tot €3,1 miljoen vanaf 2028. Deze optimalisatie heeft betrekking op onderstaande 3 punten.
Aandacht voor derde verwijzers.
De ambitie is om meer grip te krijgen op de derde verwijzers en hierdoor de juiste zorg te bieden. Dit begint met een sterke lokale toegang, waardoor meer aandacht is voor derde verwijzers. Door nog intensievere samenwerking waaronder structureel overleg, casuïstiek tafels, met de zogenaamde derde verwijzers wordt gekeken naar kwalitatief, duurzame, passende inzet. Getracht wordt hierdoor het aantal verwijzingen door deze verwijzers en de jeugdhulpkosten omlaag te brengen.
Jeugd: inzet van jeugdhulp
Hierbij is aandacht voor de verklarende analyse, waarmee de ambitie wordt ondersteund om ieder kind een passende plek en thuissituatie te bieden en het beperken van de duur van het verblijf. Hierdoor verwachten we op termijn een voordeel bij de budgetten van jeugdhulp met verblijf regionaal. Ook hiervoor is een sterke lokale toegang noodzakelijk, waardoor meer aandacht is voor de inzet van zorg.
Overig
Tevens onderdeel van het plan van aanpak besparingsmogelijkheden is het kritisch kijken naar en sturen op de structurele inzet vanuit de reguliere middelen in het voorliggende veld (preventie, maatwerk GGD, subsidieregelingen en jongerenwerk). Daarnaast is een belangrijk onderdeel het op orde brengen van de data. Zodat we in 2026 kunnen gaan werken aan het meetbaar maken van kritische prestatie indicatoren. Hierdoor komt beter inzicht en sturing op het proces van melding, aanvraag en beschikking (waarmee doen we recht aan de raadsmotie van de VVD, 6 november 2024) en de resultaten van de besparingsmogelijkheden. Ook zal gekeken worden of inzet vanuit de Wet Langdurige Zorg (WLZ) in sommige gevallen niet passender is.
Jeugdhulp regionaal
In 2026 wordt een nieuwe regiovisie vastgesteld. Belangrijke thema's uit de vorige regiovisie blijven van kracht en zullen samen met gemeenten, aanbieders, ouders en jeugdigen verdere uitwerking krijgen. Het zal gaan om thema's als wachtlijsten, beheersen van de kosten en samenwerking op bovenregionale thema’s als de om- en afbouw van 3-milieusvoorzieningen en JeugdzorgPlus-locaties.
Brede Onderwijsagenda
We leveren een bijdrage aan de ontwikkeling van een Brede Onderwijsagenda samen met onderwijs (PO/VO/MBO/HBO), jeugdhulpaanbieders, welzijnspartners, samenwerkingsverbanden, kinderopvang en jeugdgezondheidszorg waarbij de focus ligt op thema’s als meer samenwerking, versterken pedagogisch klimaat, preventie armoede en bevorderen mentale gezondheid.
Huisvesting onderwijs, IHP
In 2024 is het integraal huisvestingsplan vastgesteld. Deze visie geeft richting hoe we samen werken aan goede en toekomstbestendige schoolgebouwen die eraan bijdragen dat de jeugd in Deventer zich optimaal kan ontwikkelen. Met het IHP lopen we vooruit op de nieuwe wet “planmatige en doelmatige aanpak onderwijshuisvesting” waarvan de beoogde ingangsdatum 1 augustus 2025 was en nog niet van kracht is. De visie kent vijf pijlers:
- Goed en passend schoolgebouw voor ieder kind en iedere jongere, liefst in eigen wijk of dorp
- Elke school is ook een kansrijke ontmoetingsplek
- Schoolgebouwen maken het onderwijs van nu en morgen mogelijk
- Gezonde en duurzame schoolgebouwen
- Gemeente en schoolbesturen werken slim samen.
Ook in 2026 wordt uitvoering gegeven aan het integraal huisvestingsplan (IHP2024-2040). Onder andere met de planvorming rondom onderwijshuisvesting in de centrumschil, Keizerslanden, Arkelstein/ De Linde vso en Zwaluwenburg.
In 2026 wordt de oplevering verwacht van: Marke Zuid, VSO Deventer, Sancta Maria in Lettele en de Rythmeen. Daarnaast zal in samenwerking met de schoolbesturen groot onderhoud plaatsvinden aan het Andriessenplein en Kei13.
Voor het jaarprogramma onderwijshuisvesting 2026 zijn aanvragen ingediend en in behandeling. Deze aanvragen leiden eind 2025 tot een kredietaanvraag bij de raad samen met investeringsaanvragen behorende binnen het IHP.
Oekraïners en nieuwkomers
Tot 1 augustus 2024 was het mogelijk om tijdelijke onderwijsvoorzieningen in te richten voor onderwijs aan leerlingen uit Oekraïne, in het schooljaar 2025/2026 worden de kinderen in principe opgevangen in het reguliere onderwijs. De Rijkskorting op het onderwijsachterstandenbeleid (OAB) zullen we nauwlettend bij de betrokken partijen, met name bij de Tintaan en Sine Limite, volgen.
Extra Rijksmiddelen jeugdhulp
Al een aantal jaren is er landelijk veel discussie over de extra middelen die gemeenten nodig hebben voor de uitvoering van de jeugdhulp. Vanaf 2019 heeft het Rijk besloten gemeenten meermaals eenmalig te compenseren. Deze eenmalig middelen zijn in Deventer tot en met 2025 “geïnvesteerd” in preventie- en maatwerkprojecten en projecten gericht op de samenwerking met onderwijs en jeugdbeleid, volgens de lijn van het beleidskader van Wieg naar Werk en de daarin benoemde prioriteiten. Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten om ook vanaf 2026 structureel middelen voor deze preventieve activiteiten te reserveren.
Vanuit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028 worden maatregelen genomen door het Rijk en gemeenten om de uitgaven aan jeugdhulp te beheersen. Via de meicircualire 2025 ontvangen gemeenten gedeeltelijk compensatie voor de tekorten in de jeugdhulp. Deze rijkscompensatie betreft de jaren 2026 en 2027 en omvat een bedrag van € 18 mln. Deze middelen worden in de begroting toegevoegd aan de algemene middelen. Bij de Perspectiefnota 2026-2029 was deze compensatie nog niet bekend. Het structurele tekort in Deventer op jeugdhulp van €9 miljoen is verwerkt in de Perspectiefnota. Daarbij wordt echter rekening gehouden met een optimalisatie om kosten te beheersen. Door middel van optimalisatiemaatregelen is de verwachting dat het tekort in Deventer met €1 mln in 2026, €2 mln in 2027 en vanaf 2028 met €3,1 miljoen structureel kan worden teruggebracht tot €5,9 mln.
Doelstelling - Onderwijshuisvesting
We realiseren adequate onderwijshuisvesting voor het primair en voortgezet onderwijs op basis van het integrale huisvestingsplan Deventer schoolgebouwen 2024-2040
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - Normale leven versterken (opgroeien en onderwijs)
We versterken het normale leven. Meer dan 90% van de jongeren redt zich met een algemene voorziening of in het sociaal netwerk en doet geen beroep op een maatwerkvoorziening.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Toegang
Team Toegang biedt ondersteuning aan alle jeugdigen die het (even) niet op eigen kracht of met hun omgeving kunnen redden. De medewerkers van Team Toegang Jeugd werken in alle gevallen volgens het uitgangspunt 1 gezin, 1 plan en 1 regisseur.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Jeugdhulp
Bevorderen dat ondersteuning op maat wordt geboden, voor een zo kort mogelijke tijdsduur, en zo lang als nodig en tegelijkertijd creëren van een vangnet voor jeugdigen die ondersteuning nodig hebben of geen netwerk hebben.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
17 | Onderwijs | Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 6,10 | 6,10 | 6,10 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
18 | Onderwijs | Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | DUO/Ingrado | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 31 | 31 | 31 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
19 | Onderwijs | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) | Ingrado | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 2,40 | 2,40 | 2,40 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
22 | Sociaal domein | Jongeren met een delict voor de rechter | % jongeren 12 t/m 21 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 1 | 1 | 1 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
23 | Sociaal domein | Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 6 | 6 | 6 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
29 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 9,50 | 9,50 | 11,90 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
30 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 1,30 | 1,30 | 1,30 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
31 | Sociaal domein | Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 0,30 | 0,30 | 0,40 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 72.153 | 75.836 | 75.448 | 73.554 | 73.731 |
Baten | 5.363 | 4.485 | 4.497 | 4.497 | 4.611 |
Saldo exclusief reserves | -66.790 | -71.351 | -70.952 | -69.058 | -69.120 |
Storting in reserves | 1.759 | 251 | 262 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 6.404 | 557 | 377 | 230 | 276 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 4.645 | 306 | 115 | 230 | 276 |
Saldo inclusief reserves | -62.145 | -71.045 | -70.837 | -68.828 | -68.844 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €8.950.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Tekort Jeugdhulp | €1.904.000 | De tekorten in de jeugdzorg blijven oplopen en drukken sterk op ons begrotingsresultaat. In de Perspectiefnota 2026 is een bedrag van structureel €9 miljoen opgenomen om deze tekorten te dekken. Daarna heeft het Rijk via de meicirculaire 2025 voor de jaren 2026 en 2027 eenmalige middelen beschikbaar gesteld. Omdat wij in de Perspectiefnota al met dit tekort rekening hadden gehouden vloeien de middelen vanuit de meicirculaire 2025 naar de algemene middelen. |
Model school Plus Kindcentrum Lettele | €0 | In de begroting 2026 t.o.v. 2025 is het verschil €0. Dit komt omdat de kapitaallasten pas gaan lopen in 2027. De investering vind plaats in 2026 voor €470.000. De kapitaallast die vanaf 2027 gaat lopen bedraagt €25.000. |
Uitvoering afhankelijkheidsrelaties en grensoverschrijdend gedrag | €116.000 | De gemeenteraad heeft een plan (raadsvoorstel 2024-438) goedgekeurd om geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen en te bestrijden. Voor de uitvoering en communicatie van dit plan is in de begroting van 2025 eenmalig €98.000 toegewezen. Omdat de raad het plan structureel wil uitvoeren, maar structurele middelen schaars zijn wordt voorgesteld hier in 2026 en 2027 €116.000 (op basis van indexatie 2026) voor beschikbaar te stellen. Na 2027 zal gekeken worden of dit structureel voortgezet kan worden of dat hier andere keuzes in gemaakt worden. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | €38.000 | Door de indexering van de lonen met 0,84% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €470.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Loon- en prijsindex Wmo / Jeugd1 | €1.812.000 | De budgetten van jeugd / Wmo2 worden op basis van de Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling (OVA) geïndexeerd met 5,24%. Hierdoor stijgen de budgetten voor de zorgkosten binnen dit programma. |
Loon- en prijsindex Verbonden partijen | €167.000 | Van de verbonden partijen ontvangen we jaarlijks een begroting waarin zij de loon- en prijsstijging vertaald hebben op basis van de binnen de verbonden partij vastgestelde index. Binnen dit programma valt ook Veilig Thuis, dit is formeel geen verbonden partij, maar zij werken wel met een afzonderlijke index en ramingen.Voor de verbonden partijen binnen dit programma leidt dit tot de volgende stijging van bijdrage aan:
|
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Indexatie 9 miljoen Jeugd | € 417.000 | In de Perspectiefnota 2026-2029 is € 9 miljoen opgenomen voor extra middelen Jeugd, dit om het structurele tekort op Jeugd te dichten. Dit is nog gebeurd op basis van prijspeil 2025. In de reguliere indexaties is er geen rekening mee gehouden dat deze € 9 miljoen ook nog geïndexeerd had moeten worden. Daartegenover staat dat de begrotingsoptimalisaties Jeugd (oplopend naar €3,1 miljoen in 2028) ook niet geïndexeerd zijn. Het saldo van deze twee posten vermenigvuldigd met de index (OVA) resulteert tot een bedrag van €417.000 in 2026, €363.000 in 2027 en €309.000 structureel vanaf 2028. |
Hogere kosten Jeugd | € 3.000.000 | Op basis van een eerste prognose van de kosten jeugdzorg in 2025 is de verwachting dat de kosten jeugdzorg hoger zijn dan geraamd bij de 1e tussentijdse rapportage 2025. Bij de 2e tussentijdse rapportage 2025 wordt deze raming geactualiseerd. We gaan er vanuit dat dit tekort niet volledig doorwerkt in 2026 en verder. Immers de optimalisaties die we in gang zetten, hebben ook betrekking op deze hogere kosten. We nemen daarom vanaf 2026 een bedrag van €3 miljoen structureel mee voor de extra kosten jeugd bovenop de €9 miljoen die we reeds geraamd hebben in de begroting. We verwachten dat vanaf begrotingsjaar 2028 het Rijk met extra middelen voor jeugd komt. We mogen hier op basis van de begrotingsregels financieel nu nog niet vanuit gaan. |
Extra inzet team Jeugd uitvoering | € 750.000 | Voor de formatie uitvoering jeugd is een bedrag van €250.000 structureel benodigd voor 2 fte. Zij gaan de inhoudelijke coördinatie uitvoeren omdat de huidige span of support op de afdeling te groot is. Daarnaast zetten we eenmalig €500.000 in voor extra tijdelijke formatie om de begrotingsoptimalisaties ook structureel te borgen. Er wordt dus eerst ingezet om de basis op orde te maken en vervolgens deze basis blijvend te optimaliseren. |
Jeugd: Aandacht voor derde verwijzers | - €617.000 | De ambitie is om meer grip te krijgen op de derde verwijzers en hierdoor de juiste zorg te bieden. De verwachting is dat we hierdoor een voordeel bij de budgetten van jeugdhulp ambulant regionaal realiseren. Hier is deze optimalisatie dan ook ingeboekt. Deze optimalisatie is ingeboekt vanaf 2026 met structureel €617.000 in 2026, €1.233.000 in 2027 en €1.850.000 vanaf 2028 en verder. |
Jeugd: inzet van zorg | - €417.000 | De ambitie is om ieder kind een passende plek en thuissituatie te bieden en het beperken van de duur van het verblijf. De verwachting is dat we hierdoor een voordeel bij de budgetten van jeugdhulp met verblijf realiseren. Deze optimalisatie is ingeboekt vanaf 2026 met structureel €417.000, €833.000 in 2027 en €1.250.000 vanaf 2028 en verder. |
Jeugdhulp kinderen in een AZC | - €12.000 | Vanaf 2019 zijn gemeenten volledig verantwoordelijk voor de organisatie en financiering van jeugdhulp aan kinderen in een asielzoekerscentrum (AZC). Bij de invoering van de decentralisaties in het sociaal domein is aan het Ministerie van J&V en het COA gevraagd om namens de gemeenten de uitvoering van deze verantwoordelijkheid op zich te nemen. Hiervoor draagt de gemeente middelen af aan het Ministerie van J&V welke dit ter beschikking stelt aan het COA. Voorheen gebeurde dit incidenteel, vanaf 2025 is dit structureel doorgevoerd. |
Rentevoordeel renteomslag | - €280.000 | Door een verlaging van het renteomslagpercentage van 1,7% naar 1,4% ontstaat er een voordeel op de rente van €280.000. |
Primitieve begroting 2026 en Incidentele budgetten | €1.509.000 | De onderstaande zaken vanuit de primitieve begroting 2026 veroorzaken verschillen ten opzichte van 2025:
|
Overige kleine mutaties | € 92.000 | Naast bovenstaande zijn er nog een aantal andere kleine mutaties, deze bedragen bij elkaar € 42.000. |
(bedragen x €1.000)
Jeugd en Onderwijs | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Jeugdhulp ambulant regionaal | -26.115 | -30.900 | -30.034 | -29.363 | -29.363 |
Onderwijshuisvesting | -7.664 | -8.033 | -9.476 | -8.777 | -8.840 |
Jeugdhulp met verblijf regionaal | -11.787 | -11.116 | -10.581 | -10.165 | -10.165 |
Coördinatie en beleid Jeugd | -1.023 | -1.119 | -1.119 | -1.003 | -1.003 |
Toegang en eerstelijnsvoorz. Jeugd | -2.588 | -3.137 | -2.637 | -2.637 | -2.637 |
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -2.920 | -3.224 | -3.298 | -3.298 | -3.298 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -6.654 | -5.846 | -5.846 | -5.846 | -5.846 |
Jeugdhulp ambulant lokaal | -643 | -673 | -673 | -673 | -673 |
Jeugdhulp met verblijf landelijk | -1.347 | -1.318 | -1.305 | -1.305 | -1.305 |
Jeugdbescherming | -3.859 | -3.763 | -3.763 | -3.763 | -3.763 |
Jeugdreclassering | -328 | -337 | -346 | -354 | -354 |
PGB Jeugd | -852 | -896 | -896 | -896 | -896 |
Jeugdhulp ambulant landelijk | -1.010 | -989 | -978 | -978 | -978 |
Saldo exclusief reserves | -66.790 | -71.351 | -70.952 | -69.058 | -69.120 |
(bedragen x €1.000)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 22.056 | 11.081 | 3.430 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -22.056 | -11.081 | -3.430 | 0 |
GR
GR
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Jeugd en onderwijs | ||
Aard: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een bedrijfsuitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking van 11 gemeenten in de regio IJsselland voor gezamenlijke inkoop van de jeugdzorg en de informatievoorziening daarover. Het betreft hier een bedrijfsuitvoeringsorganisatie. Besluitvorming ten aanzien van beleid is verantwoordelijkheid van de lokale deelnemende gemeenten. Het bestuur bestaat uit elf leden, vanuit elke deelnemende gemeente één lid. | ||
Financieel risico: | Financieel risico ten aanzien van de bedrijfsvoeringsorganisatie is zeer beperkt omdat het kleine organisatie betreft. | ||
Toelichting: | Er nemen 11 gemeenten deel in de gemeenschappelijke regeling. Zeggenschap is derhalve afgerond 9%. Het financieel aandeel in de begroting is gebaseerd op de maatstaven conform de eerdere verdeling van het rijksbudget voor Jeugd, afgerond 21%. De GR heeft geen eigen vermogen. De GR taken worden jaarlijks met voorschotten door de deelnemende gemeenten betaald en aan het eind van het jaar worden de gerealiseerde uitgaven met gemeenten afgerekend. Het exploitatiesaldo van de begroting en jaarrekening van de GR is daarmee jaarlijks nihil. Zoals ook bij de GGD vermeld, wordt het RSJ opgeheven en opgenomen in de GGD. | ||
Beleidsvoornemens: | In 2026 streeft het RSJ IJsselland naar een toekomstbestendige organisatie. Daarom werkt het RSJ aan een herinrichting van de organisatie, met als doel een robuuste structuur die aansluit bij de taken en ambities.In 2026 wordt een nieuwe regiovisie vastgesteld, waarbij het RSJ de procesregie voert. Verder richt het RSJ zich op de versterking van de werkorganisatie en de verbetering van de jeugdhulpketen. Het contractmanagement wordt geprofessionaliseerd via een beheersplan, en het inkoopmodel wordt aangepast aan nieuwe wetgeving zoals de Wet beschikbaarheid jeugdhulp. Daarnaast krijgen monitoring en datagedreven werken een impuls via de Regionale IJssellandse Monitor (RIJM), met aandacht voor AI-ondersteuning.Binnen de regioagenda en het Transformatieconvenant zet het RSJ in op twee hoofdthema’s: het terugdringen van uithuisplaatsingen en het aanpakken van wachttijden. Dit gebeurt via kleinschalige woonvormen, ambulante begeleiding en innovatieve pilots in samenwerking met gemeenten en zorgaanbieders. Ook wordt een bestuurlijk platform ingericht voor strategische afstemming tussen gemeenten en aanbieders.Tot slot investeert het RSJ in de bedrijfsvoering: uitbreiding van de formatie, verbetering van huisvesting, versterking van informatiebeheer en een solide financiële basis. Ondanks beperkte ruimte voor structurele besparingen, wordt een daling van de begroting gerealiseerd door het afbouwen van tijdelijke kostenposten | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | €454.158 | ||
Subsidie 2026: | n.v.t. | ||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €0 | €0 | €0 |
Vreemd vermogen: | €518.280 | €0 | €0 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
IHP, Integraal Huisvestingsplan voor het Deventer onderwijs 2024-2040 | 1,0 Mb | Integraal Huisvestingsplan voor het Deventer onderwijs 2024-2040 |
Beleidskader Van Wieg naar Werk 2023-2026 | 1,4 Mb | |
Verbindend kader Sociaal domein | 1,0 Mb | |
Verordening gemeentelijke kindregelingen 2023 | 1,7 Mb | |
Regionale Visie Jeugdhulp IJsselland 2021-2025 | 0,5 Mb |