In het voorjaar van 2024 koos de Raad ervoor om de strategische investeringsagenda als financieel instrument te gebruiken. De spelregels werden in maart 2025 vastgesteld, en de agenda werd opgenomen in de programmabegroting 2025. In de perspectiefnota 2026–2029 is de agenda voor het eerst formeel vastgesteld.
De agenda biedt inzicht in investeringen van ambitie tot uitvoering, en is gekoppeld aan Deventers groeidoelstelling van 11.000 woningen vanaf 2021. Dit vraagt om forse investeringen in woningbouw, infrastructuur en maatschappelijke voorzieningen.
Door de omvang van de opgaven en beperkte middelen is een langjarige, brede afweging nodig. De agenda helpt daarbij door te sturen op prioriteiten, kansen voor cofinanciering en financiële haalbaarheid. Daarnaast fungeert ze als spaarinstrument, wat zorgt voor meer stabiliteit en slagkracht bij externe financieringsmogelijkheden. Het sparen doen we via de reserve groei van Deventer.
Met deze aanpak krijgt de Raad beter inzicht in toekomstige investeringsbehoeften en de beschikbare middelen, zodat er samen keuzes gemaakt kunnen worden.
Bij de perspectiefnota heeft u de strategische investerings agenda vastgesteld, u heeft besloten het jaarrekeningresultaat 2024 ter hoogte van €10,7 miljoen te storten in de reserve groei van Deventer en u bent akkoord gegaan met de voorkeursrichting. In de voorkeursrichting heeft u de investeringsopgaven Centrum & Schil en Keizerslanden geprioriteerd, omdat hier al versnellingsgelden op ontvangen zijn.
De bijdrage vanuit het jaarrekeningresultaat 2024 is nog niet voldoende om met voorstellen te komen om de geprioriteerde investeringsopgave Centrum & Schil te realiseren. Hiervoor is nog €10,6 miljoen benodigd.
Meer informatie
Subsidieaanvragen
Subsidieaanvragen
Het Rijk heeft enkele stimuleringsregelingen rondom woningbouw die een kans bieden voor investeringsopgaven die wij op de strategische investerings agenda hebben staan. Investeringsopgaven Wechelerhoek, Ongelijkvloerse kruisingen van Oldenielstraat en investeringen rondom het station Deventer. We hebben hiervoor aanvragen ingediend. In het kort gaat het om onderstaande stimuleringsregelingen.
Realisatiestimulans: Gemeenten ontvangen €7.000 per betaalbare woning waarvan de bouw is gestart. Dit geldt voor zowel koop- als huurwoningen binnen vastgestelde prijsgrenzen. De regeling is laagdrempelig en bedoeld om de bouw van 100.000 woningen per jaar te stimuleren. Gemeenten registreren jaarlijks de bouwstart en krijgen de bijdrage het volgende jaar uitgekeerd. Flexwoningen en transformaties komen ook in aanmerking. Projecten die al via andere regelingen zijn gefinancierd, zijn uitgesloten.
Woningbouwimpuls (WBI): Vanaf 2026 gericht op complexe woningbouwprojecten met een publiek financieel tekort. De WBI helpt bij het verkleinen van de onrendabele top, bijvoorbeeld door kosten voor infrastructuur, stikstofverlaging en bodemsanering te dekken. Minimaal 50% van de woningen moet betaalbaar zijn. De bijdrage kan al ingezet worden voordat de bouw start, wat gunstiger kan zijn dan de Realisatiestimulans.
WoMo-middelen: Vanaf 2026 is er €2,5 miljard extra beschikbaar voor het WoMo-programma (Woningbouw en Mobiliteit). Dit ondersteunt de bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties en aanleg van hoofdinfrastructuur. Specifiek voor Deventer is de WOKT-regeling, waarbij minimaal 200 woningen binnen 5 jaar moeten starten. De maximale rijksbijdrage is 65% van het financieel tekort, tot €20.000 per woning (incl. btw).
Toelichting subsidieaanvragen
Toelichting subsidieaanvragen
Woningbouwimpuls (WBI):
Wechelerhoek
De gemeente Deventer heeft bij de laatste openstelling van de WBI-regeling (najaar 2025) een aanvraag ingediend voor de investeringsopgave Wechelerhoek, specifiek voor het afdekken van de onrendabele top van € 6,85 miljoen. Dit betekent dat er geld wordt gevraagd om het financiële tekort bij dit woningbouwproject te dekken. De bouw van de woningen moet binnen drie jaar na toekenning starten.
Haveneiland
Voor het project Haveneiland overwegen we om vanaf 2026 een WBI-aanvraag te doen, omdat ook daar sprake is van een complexe ontwikkeling met een onrendabele top.
WoMo-middelen (WOKT-regeling):
Stadslint Keizerslanden, gekoppeld aan de woningbouwontwikkeling Wechelerhoek/Hagenvoorde
Eind augustus is een WOKT-aanvraag ingediend voor aanvullende infrastructurele investeringen in het stadslint Keizerslanden, gekoppeld aan de woningbouwontwikkeling Wechelerhoek/Hagenvoorde. De aanvraag omvat een investering van € 33,4 miljoen, waarbij de provincie Overijssel als co-financier optreedt voor de Raalterweg. Voor een deel van het investeringsbedrag (€ 7,8 miljoen) moet nog dekking worden gevonden.
Spoorse maatregelen station Deventer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Deventer gevraagd om aanvullende informatie over spoorse investeringen rondom station Deventer. Meer en meer functioneert station Deventer als bovenregionaal OV knooppunt. Samen met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en waterstaat zien we de noodzaak om flink te investeren in en rondom station Deventer om de fors groeiende reizigersstromen beter te faciliteren. In samenwerking met ProRail en het ministerie zijn we de opgave in beeld aan het brengen, met als doel de capaciteit van het station te vergroten en de groei van reizigersstromen te faciliteren. Hiervoor is een bijdrage uit de WoMo-middelen aangevraagd van € 116 miljoen (excl. BTW) voor het station en € 3,9 miljoen (excl. BTW) voor de interwijk-verbinding. In de aangeleverde informatie gaan we uit van een gemeentelijke co-financiering voor de fietsenstalling (€ 5 miljoen), de openbare ruimte (€ 2,6 miljoen) en de interwijk-verbinding (€ 2 miljoen).
Samengevat
In onderstaande tabel is de financiële vertaling weergegeven. In dit stadium op hoofdlijnen en ook met kaders weergegeven. Waarbij in een gunstig scenario maximale co financiering gerealiseerd kan worden, maar in een minder gunstig scenario we minder subsidies ontvangen. Gevolg daarvan is dat de gemeente zelf meer moet bijdragen en /of andere keuzes moet maken.
Strategische Investerings opgave | Benodigd | WoMo/ WOKT/ WBI | Gevraagde bijdrage Regio | Gemeentelijke Co financiering | Aanvullend benodigd |
Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat (stadsentree Raalterweg) | 33.411 | 21.717 | 2.966 | 8.728 | 7.800 |
Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top | 11.000 | 0 - 5.500 | 5.500 - 11.000 | 5.500 - 11.000 | |
Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark | 2.700 | 0 - 1.350 | 1.350 - 2.700 | 1.350 - 2.700 | |
Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord | 21.000 | 13.600 | 2.400 | 5.000 | 5.000 |
Centrumschil de Kien fietsparkeren openbare ruimte station noord | 9.000 | 5.800 | 600 | 2.600 | 2.600 |
Centrumschil de Kien tunnel onder spoor | 7.798 | 3.900 | 7.798* | -3.900 - 0 | |
Totaal | 18.350 - 29.100 |
Meer informatie
Kansen
Kansen
Los van de ontwikkelingen die spelen kijken we ook naar andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld:
- Slimme investering. Daar waar onderhoud gepland is middelen combineren voor een investeringsopgave
- Aanvullende provinciale bijdragen
- Realisatie stimulans toevoegen aan de reserve groei van Deventer
- Europese bijdragen
- Jaarresultaten toevoegen aan de reserve groei van Deventer
- Andere keuzes maken (bezuinigingen) binnen de begroting om geld “vrij” te spelen
Risico's
Risico's
Subsidierisico
De subsidies behorende bij de investeringsopgaven kennen veelal voorwaarden. Bijvoorbeeld moet er een aantal woningen gerealiseerd worden. Of er moet iets gereed zijn voor een bepaalde datum of juist gestart worden vanaf een bepaalde datum.
Inflatie
De investeringen in met name infrastructuur, openbare ruimte en voorzieningen worden geraamd in een bepaald jaar. Dit bedrag wordt opgenomen in de diverse begrotingsdocumenten. Voordat financiële middelen worden toegekend gaan meestal enkele jaren voorbij. Daarnaast zijn de investeringen dermate groot dat ook de voorbereiding voor uitvoering eveneens enkele jaren vergt. Dit betekent dat tussen het moment van ramen van de investering en de daadwerkelijke realisatie vele jaren kunnen zitten. In deze tussenliggende periode stijgen de prijzen (reguliere inflatie) en moet er meer gefinancierd worden. Omdat de opgaven fors zijn is de inflatie ook fors. We onderzoeken in 2026 of we een werkwijze kunnen toepasen waarbij de bedragen niet telkens voor inflatie te hoeven worden bijgesteld.
Onvoldoende middelen
We hebben een algemene reserve waarvan in beeld is gebracht wat we minimaal aan weerstandsniveau beschikbaar moeten houden. Daarboven is theoretische vrije ruimte. De opgaven die we in beeld brengen en de middelen die nog nodig zijn zijn fors en geven goed inzicht in waar we voor staan en ook juist waarom we moeten prioriteren. Daarnaast hebben we ook andere opgaven binnen de gemeenten. De ambities dagen ons uit om slim onze financiële middelen in te zetten.
Ten aanzien van de onrendabele top voor Wechelerhoek en Haveneiland is het een risico dat de gemeente direct moet handelen wanneer de kans tot aankoop van grond zich voordoet omdat voorkeursrecht is gevestigd op de gronden. Op het moment dat we gronden aankopen moeten we de onrendabele top afboeken. De gemeenteraad heeft hier altijd de keus om af te zien van aankoop.
De reserve Groei van Deventer is nog niet op het noodzakelijke niveau is om de geprioriteerde investeringen te dekken. De tijdshorizon waarin de investeringen tot uitvoering komen loopt uiteen van tussen nu en 5 jaar naar 10 jaar en verder. Dit geeft verder tijd om te sparen voor de toekomstige investeringen. De komende jaren is het van belang om de bestemmingsreserve groei van Deventer verder te voeden om deze meer in lijn te brengen met de investeringsbehoefte. Daarnaast blijven we zoeken naar kansen voor (co-)financiering door derden en/of subsidies. De nog te dekken bedragen komen uiteindelijk niet volledig ten laste van de gemeente Deventer. We onderzoeken strategisch welke investeringsopgaven (deels) in aanmerking komen voor provinciale-, rijks- en of Europese subsidie en bijdragen.
Afmaken waar we mee gestart zijn
Bij de perspectiefnota zijn de investeringsopgaven Keizerslanden en Centrum & Schil geprioriteerd. Ten opzichte van de ingeschatte raming ontbreekt nog €10,6 miljoen. Wij stellen voor een bedrag van €10,6 miljoen vanuit de algemene reserve te storten in de reserve groei van Deventer.
Prioritering
We stellen voor de investeringsopgaven Wechelerhoek, Ongelijkevloerse kruisingen van Oldenielstraat en investeringen rondom het station Deventer te prioriteren. Dit betekent dat we met voorrang hiervoor de co-financiering zoeken mits één of meerder subsidie-aanvragen gehonoreerd worden. De aanvragen voor rijksbijdragen zijn gedaan onder voorbehoud van besluitvorming van de raad. De keuze voor dekking en definitief go voor de projecten liggen bij de Raad. We hebben nog opties om de aanvraag terug te trekken en of bij enkele projecten de scope nog te wijzigen.
Realisatiestimulans middelen toevoegen aan de reserve groei van Deventer
De realisatiestimulans van €7.000 per woning die wij ontvangen een mogelijke dekking voor de strategische investeringsagenda. We stellen voor de bijdrage over 2025 en komende jaren te storten in de reserve SIA en te gebruiken voor dekking van investeringsopgaven. Denkbaar is bijvoorbeeld de onrendabele top Wechelerhoek.
Strategische investeringslijst
Op basis van de huidige ontwikkelingen binnen de gemeente zijn op deze strategische investeringsagenda de investeringsopgaven opgenomen. Hierbij is onderscheid gemaakt in de opgaven waarvoor de versnellingsgelden zijn ontvangen, de kansrijke ontwikkelingen (lopende subsidie aanvragen bij het rijk) en de overige investeringsopgaven.
Categorie | ||||||||||
Investeringen | Cat | Bruto investering | Bijdragen derden | Beschikbare dekking | A | B | C | Totaal | ||
t/m 2029 | t/m 2035 | na 2035 | ||||||||
Investeringsbehoefte lopende projecten | ||||||||||
Centrumschil Historische binnenstad fietsenstalling | A | 4.300 | -1.075 | -1.075 | 2.150 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Historische binnenstad maatregelen speedpedelec | A | 215 | -107 | -107 | 1 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien mobiliteitshub | A | 9.000 | -2.685 | -2.685 | 3.630 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien tunnel onder spoor | A | 15.000 | -3.601 | -3.601 | 7.798 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien autoluw Verzetslaan | A | 6.516 | -2.290 | -2.290 | 1.936 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien Handelskade | A | 4.512 | -2.150 | -2.150 | 212 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien brug Handelskade | A | 1.854 | -927 | -927 | 0 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien Brinkgeverweg | A | 161 | -81 | -81 | -1 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling mobiliteitshub Roto | A | 12.000 | -882 | -5.882 | 5.236 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling verkeersbrug Roto | A | 1.850 | -742 | -742 | 366 | 0 | 0 | |||
Perspectiefnota 2026-2029 jaarrekeningresultaat naar res groei van Deventer | A | -10.700 | -10.700 | 0 | 0 | |||||
Totaal Centrumschil lopende projecten versnellingsgelden | 55.408 | -14.540 | -30.240 | 10.628 | 0 | 0 | 10.628 | |||
Keizerslanden capaciteitsuitbreiding van Oldenielstraat | A | 17.778 | -8.889 | -8.889 | 0 | 0 | 0 | |||
Keizerslanden Fiets- en voetgangerstunnel WC Keizerslanden | A | 9.352 | -4.676 | -4.676 | 0 | 0 | 0 | |||
Keizerslanden fietspad Laan van Borgele | A | 634 | -317 | -317 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal Keizerslanden lopende projecten versnellingsgelden | 27.764 | -13.882 | -13.882 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Kansrijke ontwikkelingen, lopende aanvragen rijksbijdragen | ||||||||||
Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top | A | 11.000 | 11.000 | 0 | 0 | |||||
Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark | A | 2.700 | 2.700 | 0 | 0 | |||||
Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat | A | 33.411 | -928 | 32.483 | 0 | 0 | ||||
Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan | A | |||||||||
Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord | A | 30.000 | 30.000 | 0 | 0 | |||||
Centrumschil de Kien tunnel onder spoor | A | 0 | 0 | 0 | ||||||
Investeringsbehoefte kansrijke ontwikkelingen | 77.111 | 0 | -928 | 0 | 76.183 | 0 | 0 | 0 | ||
Overige ontwikkelingen, projecten en opgaven | ||||||||||
Centrumschil Historische binnenstad | A | 3.785 | -70 | -2.050 | 1.665 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Historische binnenstad | B | 6.240 | 0 | 6.240 | 0 | |||||
Centrumschil de Kien parkeergarage onder de gracht | B | 85.000 | -55.000 | 0 | 30.000 | 0 | ||||
Centrumschil de Kien | A | 10.040 | -1.608 | -325 | 8.107 | 0 | 0 | |||
Centrumschil de Kien | B | 8.310 | -10 | 0 | 8.300 | 0 | ||||
Centrumschil Vestingzone | A | 2.100 | -1.610 | -300 | 190 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Vestingzone | B | 690 | 0 | 690 | 0 | |||||
Centrumschil Werkgebieden in ontw. | A | 1.835 | -430 | -430 | 975 | 0 | 0 | |||
Centrumschil Werkgebieden in ontw. Haveneiland onrendabele top | A | 12.500 | -8.500 | 4.000 | 0 | 0 | ||||
Keizerslanden kruispunt Lebuinuslaan – K. de Grotelaan | A | 20.000 | 20.000 | 0 | 0 | |||||
Keizerslanden Kei 13 | A | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | |||||
Keizerslanden Herontwikkeling Piekfijnplein onrendabele top | A | 1.200 | 1.200 | 0 | 0 | |||||
Twee scholen voor de groei van de stad Deventer | B | 21.928 | 0 | 21.928 | 0 | |||||
Poort van Deventer | B | 12.090 | -200 | 0 | 11.890 | 0 | ||||
IJsselfront Noord | A | 3.000 | 3.000 | 0 | 0 | |||||
IJsselfront Zuid | B | 3.000 | 0 | 3.000 | 0 | |||||
Programma Fiets Verbreden fietspaden op- en afgangen spoorbrug | B | 16.000 | 0 | 16.000 | 0 | |||||
Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 | B | 20.000 | 0 | 20.000 | 0 | |||||
Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek | B | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | |||||
Derde IJsselbrug | C | 300.000 | 0 | 0 | 300.000 | |||||
Investeringsbehoefte overig | 539.718 | -3.928 | -66.605 | 41.137 | 128.048 | 300.000 | 469.185 | |||
Totaal strategische investeringsagenda | 700.001 | -32.350 | -111.655 | 0 | 127.948 | 128.048 | 300.000 | 479.813 |
Mutaties strategische investerings agenda
- De beschikbare dekking voor de versnellingsgelden is ten opzichte van de perspectiefnota opgehoogd met € 10,7 miljoen
- De kansrijke ontwikkelingen van lopende subsidie-aanvragen zijn gegroepeerd, aangepast naar categorie A en separaat geprioriteerd. Dit is overigens een besluit waar de gemeenteraad over gaat.
- De ondertunneling van de kruispunten van Oldenielstraat is toegevoegd op basis van het Stadslint Keizerslanden
- Het oorspronkelijke project 'Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan' gaat op in het project ondertunneling kruispunten van Oldenielstraat.
- De scope van de fietsenstalling achterzijde station is gewijzigd van een reguliere uitbreiding naar een volledig gebouwde oplossing onder het aan te leggen 4e perron inclusief inpassing in de openbare ruimte (op basis van eerste raming vanuit PRoRail).
- Bij de volgende opgaven zijn financiële aanpassingen doorgevoerd op basis van laatste informatie:
- Centrumschil Historische binnenstad A
- Centrumschil Historische binnenstad B
- Centrumschil de Kien A
- Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling A
Bij de volgende opgaven zijn categorie aanpassingen doorgevoerd:
• Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 van C naar B (eerste verkenningen lopen ism DEB)
• Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek van C naar B (eerste verkenningen lopen ism DEB)
Toelichting
Gebiedsontwikkeling Centrum & Schil
Voor de gebiedsontwikkeling hebben we als gemeente meerdere subsidies verkregen. Dit betreft o.a. de versnellingsgelden (€14,7 miljoen), Woningbouwimpuls (€3,25 miljoen) en middelen voor het stadsarrangement (circa €1,6 miljoen). De onderliggende projecten lopen al. Belangrijke risico’s hieromtrent zijn trage besluitvorming, stijgende bouwkosten, en vertraging van bouwprojecten. Tegelijk liggen er kansen om sneller te bouwen, ontwikkelaars te stimuleren en extra subsidies aan te trekken. Belangrijke voorwaarde is dat we uiterlijk in 2030 starten met de bouw van de woningen, en alles voor 2035 moeten afronden. Dit vraagt lef, duidelijke keuzes en samenwerking. Het niet tijdig realiseren zal resulteren in te terugbetalen van de subsidies.
Bij het schetsen van een perspectief op de ontwikkeling van het gebied Centrum & Schil, op basis van de gemeentelijk ambities zijn meerdere aanvullende investeringen benodigd.
Gebiedsontwikkeling Keizerslanden
Vanuit de versnellingsgelden is er in de gemeentelijke begroting een bedrag beschikbaar van € 27,6 miljoen. Dit voor infrastructurele werkzaamheden ten behoeve van de woningbouwversnelling. De helft van dit bedrag is gedekt vanuit een rijksbijdrage. De doelstelling is een beoogde woningbouwversnellingen van 1650 woningen in het gebied Keizerslanden. Voorwaarden van de rijksbijdrage is dat de start van de bouw van de laatste woningen in 2030 moet zijn begonnen en dat de infrastructurele werkzaamheden uiterlijk in 2027 moeten zijn gestart en in 2035 moeten zijn opgeleverd. Hierin schuilt ook het risico, dat als de infrastructurele werkzaamheden niet of niet tijdig worden gerealiseerd, we hier als gemeente de rijksbijdrage (gedeeltelijk) moeten terugbetalen. Ook dienen we het risico te onderkennen van stijgende prijzen (indexatie). De rijksbijdragen worden namelijk niet geïndexeerd.
Bij het verder schetsen van een perspectief voor dit gebied, zien wij de onderstaande investeringen op de middellange- en lange termijn op ons afkomen om het gebied mee te laten groeien met de ambities van de groei van de stad van Deventer. Daarvoor zijn aanvullende middelen benodigd welke wij op zullen nemen in de strategische investeringsagenda. Dit omvat investeringen in:
- Het Stadslint Keizerslanden met
- Capaciteitsuitbreiding infrastructuur Hanzewegtracé
- Ongelijkvloerse gemotoriseerd-/fiets-/voetgangerskruisingen (Oldenielstraat) rond 2030. Inschatting €21–26 miljoen, afhankelijk van de combinatie van mogelijke ongelijkvloerse kruispuntoplossingen.
Overige investeringen in het lange termijn perspectief zijn:
- Ruimtelijke inpassing van de buitenruimte van Kei13 (volgens STOMP-principe). De inschatting bedraagt €2 miljoen over de jaren 2026/2027.
- Herontwikkeling van het Piekfijnplein waar de gemeente voorkeursrecht heeft gevestigd. Eerdere subsidieaanvraag voor de ontwikkeling van dit plein is afgewezen. De ontwikkeling van dit plein vraagt om dekking van een onrendabele top van circa €1,2 miljoen in 2027.
Twee scholen voor de groei van de stad Deventer
In het Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 is een eerste doorkijk gegeven van de verwachte leerlingengroei in Deventer. In verschillende wijken begint de capaciteit onder andere door de woningbouwopgave te knellen. De twee focusgebieden in de eerste fase van het IHP, te weten de Centrumschil en Keizerslanden, hebben naar verwachting vanaf 2028 aanvullende capaciteit nodig. Dit vertaalt zich op het moment in twee 'standaard' scholen van ongeveer 360-400 leerlingen. Omdat deze capaciteitsvraag gerelateerd is aan de groei van Deventer, reserveren we hiervoor middelen binnen de strategische investeringsagenda.
Poort van Deventer
De Poort van Deventer vormt dé toegangspoort naar Deventer. Het gebied biedt ruimte aan economische activiteit, maar kent ook een sterke landschappelijke kwaliteiten. De gemeente wil de economische kwaliteit in het gebied een impuls geven en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied toegankelijk maken. Zowel voor autoverkeer, maar misschien meer nog wel voor langzaam verkeer.
De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer vormt een belangrijke schakel binnen het verkeersnetwerk van Deventer en is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Plannen om het gebied te transformeren hebben niet alleen impact op de (auto)bereikbaarheid van de Poort van Deventer, maar ook op die van de hele stad. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. Het kruispunt tussen de Zutphenseweg en de Visbystraat/Teugseweg zit in de huidige situatie tijdens de spitsperiodes al aan zijn maximumcapaciteit. Hierdoor ontstaat regelmatig filevorming. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen in de Poort van Deventer, die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, zonder ingrepen niet mogelijk. Bij een toename van verkeer versterkt dit effect en nemen opstoppingen voor het kruispunt in aantal en intensiteit toe.
Om de stad op lange termijn bereikbaar te houden, is het noodzakelijk infrastructureel in te grijpen. Er zijn verkeerskundige deelopgaven in en om het gebied uitgewerkt, die het verkeerskundig systeem als geheel flexibeler maken en capaciteit toevoegen voor alle vervoersstromen. Deze deelopgaven creëren bovendien economische kansen in het gebied.
IJsselfront Noord en Zuid
De komende jaren is de infrastructuur binnen het IJsselfront, onder te verdelen in Noord (Rembrandtkade en omgeving), Centrum (Welle-Kapjewelle) en Zuid (Zutphenseweg en omgeving), toe aan een opwaardering. Met enige regelmaat worden hier vragen over gesteld door bewoners, raadsleden, de fietsersbond en ander stakeholders in onze stad met betrekking tot de inrichting en het beheer/onderhoud van dit gebied.
Op 10 juli 2024 heeft de raad een motie aangenomen om IJsselfront Noord de hoogste prioriteit te geven en hiervoor €3 miljoen te gaan reserveren.
In de MJOP-MIND 2024-2027 staan met name de aanpak voor de delen IJsselfront Noord en Zuid gepland. De dekking voor puur het onderhoud is aanwezig maar voor aanpassingen in de (her)inrichting zijn geen middelen beschikbaar. Dit geldt uiteraard ook voor het middendeel van het IJsselfront. De verwachte uitgaven voor IJsselfront Noord en Zuid worden, bovenop hetgeen gepland in MJOP-MIND 2024-2027, geraamd op €6 miljoen. We kijken of er mogelijkheden voor cofinanciering zijn in de vorm van meekoppel kansen, provinciale subsidies etcetera. Het gehele IJsselfront moet infrastructureel en qua inrichting/beheer wel als een geheel beschouwd worden maar wat betreft de uitvoering kan er wel gefaseerd voeren en de financiering kan dus ook gespreid worden over de jaren (na 2028).
Grondexploitaties Wechelerhoek en Zandweteringpark onrendabele top
Naar verwachting is er voor de verwerving van gronden in totaal een bedrag nodig van ca. €28 miljoen euro. Waarschijnlijk is afwaardering van de gronden voor de Zandweteringszone direct noodzakelijk. Dit betreft een bedrag van €2,7 miljoen euro. Voor de verwerving van de ontwikkelgebieden zal het aankoopbedrag afgewaardeerd moeten worden met €11 miljoen. Dit betekent dat er uiteindelijk effectief een bedrag voor aankoop benodigd is van €13,7 mln.
Programma Fiets
Het college heeft het programma fiets vastgesteld voor de periode 2021-2025. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het op peil brengen van het fietsnetwerk omdat de fiets hét vervoermiddel is voor in en buiten de gemeente. Binnen de meerjarenprogrammaring van zowel wegonderhoud als investeringen op gebied van infrastructuur, heeft de fiets altijd een prominente plek. Vanzelfsprekend betekent het inpassen van fietsinfrastructuur in de bestaande, soms historische omgeving ook het doen van compromissen.
Er ligt een grote opgave om de lijn van de afgelopen jaren voort te zetten en bij voorkeur zelfs een impuls te geven. De ambitie om in toekomst ‘dé slimme gemeente van Overijssel op gebied van positieve gezondheid en duurzame bereikbaarheid’ te worden vraagt om een schaalsprong in kwaliteit en investeringen. De focus ligt hierbij op de fiets in het economisch verkeer. Fietsen moet vanzelfsprekend worden naar werk, winkel en school. De kracht van het fietsbeleid ligt in de combinatie van maatregelen, op fysiek vlak én in gedrag, gebruikmakend van ontwikkelingen op gebied van intelligente verkeerssystemen en datagebruik. De fiets als hoofd-, voor- en natransport kan, al of niet in de vorm van deelmobiliteit, de logische stap worden naar een duurzaam bereikbare en gezonde Deventer samenleving. De totale ongedekte investering, bedraagt €70,65 miljoen. De grootste opgaven uit deze lijst zijn:
• Fietspad spoorbrug IJssel
• Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1
• Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek
• Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan
Derde IJsselbrug
Willen we Deventer ook in de toekomst bereikbaar houden, dan heeft de hoofdwegenstructuur van Deventer aandacht nodig. Onze ambities, waaronder woningbouw, hebben een behoorlijk effect op de mobiliteitsopgave. Daarom gaan we kijken naar de bijdrage die een derde IJsselbrug op langere termijn zou kunnen leveren. Gecombineerd met twee goed functionerende verkeersaders (Hanzetracé en N348) zal dit de binnenstad ontlasten. Daarmee ontstaat er op termijn ruimte voor infrastructurele maatregelen elders in de stad, bijvoorbeeld de afweging om de Welle af te waarderen en meer bij de binnenstad te betrekken.
Deze ambitie kan niet los gezien worden van de regionale verstedelijkingsstrategie Stedendriehoek en de ontwikkelingen binnen de gemeente Voorst. Hierin willen we gezamenlijk optrekken. Definitieve besluitvorming hierover wordt voorzien bij de Omgevingsvisie Deventer.
Onderbouwing SIA
Bij de Perspectiefnota 2026-2029 heeft de raad motie 14.3 Eenduidige onderbouwing SIA aangenomen. Hierin is gevraagd om een duidelijke onderbouwing te geven bij de SIA vanuit welk kader stellend document een investering komt. De investeringen in de SIA komen voort uit de volgende kaderstellende documenten:
In de tabel hieronder is de specifieke verwijzing naar onderdeel en pagina opgenomen.
Investeringen | Kaderstellende documenten | ||
Investeringsbehoefte lopende projecten | |||
Centrumschil Historische binnenstad fietsenstalling | Omgevingsvisie 2019 (algemeen), Programma Fiets pagina 15 | ||
Centrumschil Historische binnenstad maatregelen speedpedelec | Omgevingsvisie 2019 (algemeen), Programma Fiets pagina 20 | ||
Centrumschil de Kien mobiliteitshub | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief De Kien pagina 76/77 en 84/85 en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15 | ||
Centrumschil de Kien tunnel onder spoor | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief De Kien pagina 71 en 73 | ||
Centrumschil de Kien autoluw Verzetslaan | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader), Ontwikkelperspectief De Kien pagina 80 en 81 | ||
Centrumschil de Kien Handelskade | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader, pagina 32), Ontwikkelperspectief de Kien pagina 82 en 83, Programma Fiets pagina 17 en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15 | ||
Centrumschil de Kien brug Handelskade | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader, pagina 32), Ontwikkelperspectief De Kien pagina 53, 81 en 85 | ||
Centrumschil de Kien Brinkgeverweg | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling mobiliteitshub Roto | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (o.a. pagina 67) en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15 | ||
Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling verkeersbrug Roto | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (pagina 143 en 188) | ||
Keizerslanden capaciteitsuitbreiding van Oldenielstraat | Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5,6 en 37, Hoofdwegenstructuur pagina's 11 en 12 | ||
Keizerslanden Fiets- en voetgangerstunnel WC Keizerslanden | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader ongelijkvloerse kruisingen) en Stadslint Keizerslanden pagina 39 | ||
Keizerslanden fietspad Laan van Borgele | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Investeringsbehoefte kansrijke ontwikkelingen | |||
Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top | RUR Concept-Omgevingsprogramma Wechelerhoek (2024-293) en Wet Voorkeursrecht Gemeente (2021-2290) | ||
Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark | RUR Concept-Omgevingsprogramma Wechelerhoek (2024-293) en Aanwijzing voorkeursrecht Ontwikkelingsgebied Wechelerhoek (2021-002290) | ||
Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat | Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5,6 en 37, Hoofdwegenstructuur pagina's 11 en 12 en Stadslint Keizerslanden pagina 42-47 | ||
Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief pagina 57 | ||
Investeringsbehoefte overige | |||
Centrumschil Historische binnenstad | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader en pagina's 25 en 32-37) en Hoofdwegenstructuur pagina's 14 en 15 | ||
Centrumschil Historische binnenstad | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader en pagina's 25 en 32-37) en Hoofdwegenstructuur pagina's 14 en 15 | ||
Centrumschil de Kien parkeergarage onder de gracht | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Motie Raad | ||
Centrumschil de Kien | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader) | ||
Centrumschil de Kien | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader) | ||
Centrumschil Vestingzone | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader) | ||
Centrumschil Vestingzone | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader) | ||
Centrumschil Werkgebieden in ontw. | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (algemeen kader) | ||
Centrumschil Werkgebieden in ontw. Haveneiland onrendabele top | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (algemeen kader) | ||
Keizerslanden kruispunt Lebuinuslaan – K. de Grotelaan | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Stadslint Keizerslanden | ||
Keizerslanden Kei 13 | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 | ||
Keizerslanden Herontwikkeling Piekfijnplein onrendabele top | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ambitiedocument Oranjekwartier (2019-288) | ||
Twee scholen voor de groei van de stad Deventer | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 | ||
Poort van Deventer | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) | ||
IJsselfront Noord | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
IJsselfront Zuid | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) | ||
Programma Fiets Verbreden fietspaden op- en afgangen spoorbrug | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek | Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17 | ||
Derde IJsselbrug | Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5 |
Bij de voorportaallijst gaat het om investeringen die niet binnen de kaders van de SIA passen waarvoor op dit moment geen geld beschikbaar is.
1. Energietransitie en warmtetransitie
2. Verkabeling Diepenveen en Colmschate
3. Vergroten capaciteit sluiscomplex
4. Vastgoed verduurzaming
5. Vastgoed de Ulebelt
6. Waterveiligheid en maatregelen IJssel (richting 2050)
7. Hoogwaterkering binnenstad
8. NIEUW Bijdrage aansluiting N348 Epse-Gorssel
Investeringen | Bruto investering | Bijdragen derden | Beschikbare dekking | Benodigd | ||
Voorportaallijst | ||||||
Energie- en warmtetransitie | 0 | 0 | ||||
Verkabeling Diepenveen en Colmschate | 53.950 | -43.160 | 10.790 | |||
Vergroten capaciteit Sluiscomplex | 73.000 | 73.000 | ||||
Verduurzaming vastgoed | 69.500 | -32.700 | 36.800 | |||
Vastgoed de Ulebelt | 1.525 | -500 | 1.025 | |||
Waterveiligheid en watermaatregelen IJssel (2050) | nntb | |||||
Hoogwaterkering binnenstad | 1.000 | 1.000 | ||||
NIEUW Capaciteitsuitbreiding N348 aansluiting Deventer Centrum | 23.594 | -19.528 | -600 | 3.466 | ||
Totaal Voorportaallijst | 222.569 | -63.188 | -33.300 | 126.081 |
Toelichting:
Energietransitie en warmtetransitie
De grote opgave waar we als maatschappij voor staan, is de energie- en de warmtetransitie. Dit heeft ook grote financiële impact maar is vooralsnog moeilijk te kwantificeren. Dit kan niet zonder rijksmiddelen maar ook niet zonder investeringen van de gemeente.
De opwekking van energie zal CO2-neutraal moeten plaatsvinden. Dit betekent ook dat we een andere infrastructuur nodig hebben om de opgewekte energie op het juiste moment op de juiste plek te krijgen. Ook het aardgasvrij maken van de bebouwde omgeving vraagt forse investeringen van bedrijven, particulieren, corporaties en overheden. Dit kan naar verwachting niet zonder rijksmiddelen.
De gemeente zal zelf nauwelijks investeren in hardware voor de grootschalige energieopwekking (wind/zon) of de warmtetransitie. Dat is voor de warmtetransitie met name aan particuliere huisbezitters, beleggers en corporaties. Energieleveranciers staan aan de lat voor verzwaring van het netwerk om zo voor de toekomst de energievoorziening te kunnen garanderen. Op het niveau van het laagspanningsnet zijn er in de bebouwde kom van Deventer ca. 120 extra transformatorhuisjes nodig tussen nu en 2030 en 1 op de 3 straten gaan daarvoor op de schop. De investering van de transformatorhuisjes en het leggen van nieuwe kabels zijn voor rekening van de netbeheerder. Naast de uren voor vergunningverlening zullen we als gemeente ook kosten maken voor de herinrichting van de openbare ruimte. Door dit zo veel mogelijk te combineren met andere geplande werkzaamheden kunnen de kosten worden beperkt.
De ontwikkeling en realisatie van Smart Energy Hubs als remedie tegen de netcongestie vraagt naar verwachting ook om gemeentelijke investeringen.
Commerciële partijen en/of energiecoöperaties investeren in de aanleg en exploitatie van windmolens en zonneparken. Voor de realisatie van zonnepanelen boven parkeerplaatsen (solar carports) zal de veelal onrendabele top gefinancierd worden met publiek geld. De Tweede Kamer heeft in maart 2023 besloten dat parkeerterreinen zo veel mogelijk overdekt moeten worden met zonnepanelen. De financiële consequenties hiervan voor gemeenten, dus ook voor Deventer, is nog onbekend.
Er zijn onderdelen van het energiesysteem die nu nog niet belegd zijn en waar een investering van de gemeente gevraagd zal worden. Het gaat dan met name over energie infrastructuur.
- De Warmtewet 2.0 treedt in werking op 1 juli 2024. Hierin wordt geregeld dat de bestaande en nieuwe warmte-infrastructuur voor minimaal 50% + 1 in publieke handen komt. Na de inwerkingtreding is er een ingroeiperiode van 7 jaar. Na deze periode moeten alle warmtebedrijven voldoen aan deze eis. Dit kan grote investeringen vragen van de gemeente waartegenover inkomsten staan in de jaren ná de investeringen. Nog niet te overzien is het of hiervoor ook onrendabele investeringen van de gemeente nodig zijn. Het gaat niet alleen gelden voor Slim Warmtenet Zandweerd maar ook voor alle bestaande netten (bijv. in de Deltabuurt en Keizerslanden) en andere mogelijke nieuwe warmtenetten.
- Toekomstbestendige energievoorziening op bedrijventerreinen in Deventer vraagt niet alleen Netverzwaring. Slim uitwisselen, omzetten en opslaan, en duurzaam laden van transport zijn belangrijke onderdelen van een toekomstbestendige Smart Energy Hub. De gemeentelijke rol zal vooral gericht zijn op procesbegeleiding en onafhankelijke informatievoorziening.
- Verschillende boerenbedrijven in de gemeente Deventer willen biogas opwekken uit rundveemest. Dit biogas kan omgevormd worden tot groen gas, waardoor het op de bestaande gasleiding ingevoegd kan worden. Dat is alleen haalbaar in een businesscase als boeren dat gezamenlijk doen. Dat vraagt een investering in een klein biogasnetwerk naar een gezamenlijk opwerkstation. We verwachten een financieringsvraag van deze ondernemers. Niet alleen voor het biogasleidingwerk maar mogelijk ook voor een toekomstgericht opwerkstation (waar in de toekomst meer boeren op kunnen aansluiten).
Verkabeling Diepenveen en Colmschate
In Deventer ligt de ambitie vast om alle hoogspanningsleidingen onder de grond te brengen (verkabelen). Bij de raad ligt voor of we verder gaan met het basisontwerp. De totale investering wordt geraamd op ruim € 53 mln. Deventer zal op basis van huidige afspraken 25% van de uiteindelijke investeringskosten moeten dekken. Dit komt overeen met een bedrag van ca € 10,79 mln.
Vergroten capaciteit sluiscomplex
Gemeente Deventer is eigenaar van een van de grootste binnenhavens van Nederland met een oppervlakte van 20 ha. De haven met 5 havenarmen en de Prins Bernhardsluis van 12 x 100 meter en 2 Hanzebruggen zijn in beheer en eigendom bij gemeente Deventer.
Gezien de ambities rond de haven, de ontwikkeling van de logistiek, de problematiek rondom waterveiligheid en de klimaat- en duurzaamheidsopgave is een onderzoek uitgevoerd “Toekomstverkenning Prins Bernhardsluis Deventer” (Nota 2024-92 d.d. 9 april 2024). Tevens is invulling gegeven aan de motie "Vaart in de haven, overdracht sluis" (d.d. 30-06-2021).
Als gevolg van de ontwikkeling van de Haven, wordt duidelijker dat de functionele capaciteit van de sluis beperkt is. De maximale schepen op de IJssel (CEMT klasse Va) zijn groter dan de afmetingen van de huidige Deventer sluiskolk. Daarnaast komt over ca. 10 jaar het einde van de levensduur van het sluiscomplex in zicht.
Een mogelijke vervanging van de Prins Bernhardsluis op termijn is zeer kostbaar. Een grove schatting voor alleen het vervangen van de nautische sluis is geraamd op € 73 miljoen. Dit exclusief bijkomende kosten aan voorhaven en oevers in de haven. Deze investering kunnen niet alleen door gemeente Deventer gedragen worden. Er zijn in Nederland zeer weinig gemeenten die een volwaardig sluiscomplex in een primaire waterkering moeten onderhouden (en vervangen). Het rijk, provincie, regio en het bedrijfsleven zullen moeten bijspringen.
Vastgoed verduurzaming
In de kadernota vastgoed hebben wij aangegeven dat wij een voorbeeldfunctie hebben als het gaat om de verduurzaming van ons eigen vastgoed. Nieuw te bouwen gebouwen gaan wij maximaal energiezuinig realiseren zodat deze voldoen aan ENG. Gebouwen die gerenoveerd worden maken we gelijktijdig zo energiezuinig mogelijk, bij voorkeur op ENG.
Verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed is niet vrijblijvend. De uitdaging om de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen is vertaald in de Klimaatwet. Hoofddoel voor de gebouwde omgeving is het bereiken van 95% CO2 reductie in Nederland in 2050 ten opzichte van 1990 en als tussendoel streven naar minstens 55% CO2 reductie in 2030 ten opzichte van 1990. In aanloop naar de voorjaarsnota 2023 ligt de portefeuillestrategie en het investeringsprogramma verduurzaming vastgoed ter besluitvorming aan de raad voor. Met deze kaderstellende stukken geven wij aan op welke wijze wij willen toewerken naar het realiseren van de klimaatwetdoelstellingen.
Voor de gemeente Deventer betekent dit dat om de doelstelling 2030 te halen jaarlijks 5,2% CO2 reductie gerealiseerd moet worden. Om het totale gemeentelijke kernbezit (incl. onderwijshuisvesting en sportbedrijf) van de gemeente Deventer dat verwarmd wordt (ruim 153 panden) in 2050 energieneutraal te krijgen is een investering van ongeveer 128 miljoen bruto noodzakelijk.
De grootste opgave voor de verduurzaming van het gemeentelijke vastgoed ligt in de periode tot en met 2030. Om de doelstelling van 55% CO reductie in 2030 te realiseren is een investering van bruto €69,5 miljoen nodig. Dat is netto €48,7 miljoen, omdat een deel van de investering gedekt kan worden uit het budget planmatig onderhoud en deels uit de energiebesparing door afspraken te maken met huurders. Ongeveer 70% van de bruto investering is dus onrendabel. In de portefeuillestrategie is aangegeven volgens welke financiële spelregels wij de verduurzaming willen realiseren. De feitelijke dekking voor de financiële consequenties gebeurt via afzonderlijke besluiten, zoals bijvoorbeeld de voorjaarsnota en de reguliere P&C cyclus. Van het onrendabele deel is een deel reeds gedekt; in de begroting 2024 is €6 miljoen eenmalig en €370.000 structureel beschikbaar. De resterende benodigde dekking bedraagt daarmee €36,8 miljoen; dat is structureel 2,55 miljoen. Per jaar is een investering van oplopend naar ruim €6 miljoen netto nodig, dat leidt tot een structurele kapitaallast van €2,55 miljoen in 2031. In het investeringsprogramma zijn de investeringen en de dekkingsbehoefte in meerjarig perspectief weergegeven. In het investeringsprogramma is een jaarlijks gemiddelde aangehouden. Aandachtspunt is het investeringsritme; wanneer het een logisch moment blijkt een groot pand al in de eerste jaren (bijvoorbeeld 2025) te verduurzamen, zal de investeringsbehoefte en dus de noodzakelijke financiële middelen naar voren schuiven. En vice versa. Dergelijke bijstellingen maken onderdeel uit van de portefeuillestrategie.
Vastgoed de Ulebelt
In het bestuursakkoord Dichtbij, Betrokken & Bevlogen heeft het college uitgesproken het vastgoed te verduurzamen waaronder de Ulebelt. Daarnaast heeft het college aangegeven de Ulebelt breder dan alleen een milieu en duurzaamheidscentrum te zien en een wijkvoorzieningsfunctie passend te vinden voor deze locatie. De exploitatie van de Ulebelt staat al langere tijd onder druk, daarom is voorgaande jaren gewerkt aan een toekomstvisie
De adviezen in de “Oplegbrief SME bij de Toekomstvisie ”van de Ulebelt zijn in de raadsvergadering van 19 april 2024 vastgesteld. Onderdeel van de was ook om te starten met het uitwerken van te nemen investeringsmaatregelen in de Ulebelt conform de kadernota Vastgoed om daarmee het vastgoed en terrein op orde te brengen. Om dit te realiseren is een investering nodig met van ca € 1,525 mln voor alleen het hoofdpaviljoen. Deze investering is opgebouwd uit meerdere pijlers te weten verbouw/nieuwbouw, onderhoud en verduurzaming. Bij de verbouw/nieuwbouw van de Ulebelt is het een natuurlijk moment om het onderhoud en de verduurzaming meet te nemen (werk met werk maken). Voor de verduurzaming is al een reservering gemaakt van € 0,5 mln. In de voorportaallijst wordt de resterende investering opgenomen.
Waterveiligheid en maatregelen IJssel (richting 2050)
Nieuwe landelijke waterveiligheidsnormering zullen op lange termijn > 2050 gevolg hebben voor hoe rond de binnenstad de waterveiligheid kunnen garanderen. Tegelijkertijd spelen daar de nodige die van invloed kunnen zijn op lokale waterstanden en waterkeringen. Zoals ontwikkelingen met betrekking tot de binnenvaart. Ook hebben we aandacht voor klimaatadaptatie bij ruimtelijke ontwikkelingen. Op lange termijn zijn investeringen in waterveiligheid nodig.
Hoogwaterkering binnenstad
De hoogwaterkering van de IJssel loopt dwars door het centrum van de stad via de Polstraat, onder de Lebuïnuskerk door naar de Noordenbergstraat. Dat is de formele hoogwaterkering zoals deze door het waterschap wordt gehanteerd. Dat betekent dat een stuk van de binnenstad in de uiterwaarden ligt. Bij waterstanden boven de 6,30m+NAP loopt het ijsselwater deze uiterwaarden binnen. De gemeente beschermt dit deel van de binnenstad door met bigbags afsluitingen te maken. Daarnaast nemen de bewoners langs dit deel van de IJssel de nodige maatregelen bij hun deuren en tuinmuurtjes om het water tegen te houden.
De gemeente stelt daar zandzakken voor beschikbaar. De bigbags zijn aan elkaar gekoppeld. Ze kunnen slechts éénmaal gebruikt worden. Er is nog één set bigbags beschikbaar. Een set aan elkaar gemonteerde bigbags kost ca. 80.000 euro.
Momenteel zijn er modernere systemen beschikbaar om de stad tegen hoog water te beschermen. Gedacht wordt aan aluminium profielen. We willen onderzoeken of een dergelijke kering in Deventer aangebracht zou kunnen worden, wat daar technisch voor nodig is en welke kosten daar mee gemoeid zijn.
Voor de daadwerkelijke realisatie wordt op voorhand een raming van € 800.000 - € 1.000.000 gehanteerd. Deze wordt vooralsnog opgenomen op deze voorportaallijst.
Bijdrage aansluiting N348 Epse-Gorssel
Provincie Gelderland onderzoekt samen met de gemeenten Lochem en Deventer de mogelijkheden om het verkeer op de N348 tussen Epse en de oprit naar de A1 bij Deventer vlot en veilig door te laten stromen. De verbreding van de A1, de ontwikkeling en de westelijke ontsluiting van het A1 Bedrijvenpark, toekomstige woningbouwontwikkelingen in de regio en de autonome groei van het verkeer maken het noodzakelijk om maatregelen te treffen. In de bestaande situatie loopt het verkeer in de spitstijden al vast. Zonder ingrijpen zal de bereikbaarheid van het gebied verder onder druk komen te staan.
De kosten worden tussen de provincie en de gemeente verdeeld conform de potentheorie. Dit komt voor de gemeente Deventer neer op een bijdrage van circa € 4 miljoen. Dit bedrag is gebaseerd op een eerste grove raming met de nodige risico opslagen. Afhankelijk van de exacte scope van de reconstructie/ontsluiting is er binnen de grondexploitatie al een bedrag beschikbaar van circa € 0,7 mln. tot € 1,6 mln. Op basis van de huidige inzichten is een aanvullende budget nodig van € 3,3 mln. tot € 2,4 mln. (inclusief de risico opslagen).