€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
In de gemeente Deventer werken we aan een duurzame, rechtvaardige, en robuuste energietransitie. Belangrijke onderdelen in deze transitie zijn het verlagen van het fossiele energieverbruik en het vergroten van de lokale duurzame opwek van energie. Hiermee realiseren we de landelijke en lokale doelstelling van 55% CO2 reductie in 2050. Randvoorwaardelijk voor de energietransitie is een toekomstbestendige energie-infrastructuur.Het gaat hierin om de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid van de energievoorziening voor bewoners, bedrijven en mobiliteit. Daarmee is energietransitie ook een maatschappelijke en economische factor van belang. Dit geldt voor bestaande woon- en werkgebieden maar nadrukkelijk ook bij nieuwe ontwikkelingen zoals nieuwbouw en de transitie in het landelijk gebied.
Dat maakt dat het programma energietransitie is verweven met de andere gemeentelijke beleidsvelden. De doelstellingen kunnen alleen worden gerealiseerd samen met bewoners, bedrijven en onze gebiedspartners. Betrokkenheid en participatie van bewoners en andere belanghebbenden in de energietransitie is daarmee essentieel. De doelstellingen en activiteiten in het programma worden in grote mate bepaald door de verplichtingen uit het Klimaatakkoord, Klimaatwet en de Energietafel-Overijssel. Deze worden in de Deventer context en in samenhang met andere opgaven opgepakt. Dit is uitgewerkt in de Deventer Energievisie en een uitvoeringsprogramma '24-'25. Voor 1 januari '26 wordt een nieuw uitvoeringsprogramma '26-'27 opgesteld.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Transitievisie Warmte (aardgasvrij wonen en energiebesparing)
De TVW voor Deventer is vastgesteld in februari 2021 en geactualiseerd in juni 2023. Op dit moment wordt gewerkt aan het warmteprogramma, de opvolger van de transitievisie Warmte in de omgevingswet. De concrete uitwerking van de Warmtetransitie per buurt vindt plaats in Warmteplannen. De Warmteplannen voor Zandweerd, Bathmen, De Hoven en Colmschate zijn inmiddels vastgesteld en in uitvoering. De realisatie van het Slim Warmtenet Zandweerd is een apart programma. Bij het opstellen van de warmteplannen wordt een wijkaanpak gehanteerd. Daarbij worden de bewoners en de andere partners in de betreffende buurt nadrukkelijk betrokken en worden koppelkansen (verduurzaming woningbezit corporaties, sociaal, klimaatadoptie, ruimtelijke kwaliteit, MJOP, etc.) zoveel mogelijk benut. Jaarlijks willen wij één á twee nieuwe Warmteplan-trajecten opstarten. Het realiseren van het Slim Warmtenet Zandweerd, nieuwe collectieve warmte projecten (waaronder opschaling van de productie van groen gas) en het verduurzamen van de bestaande aardgas gestookte warmtenetten is onderdeel van de warmtetransitie.
Faciliteren bewoners, betaalbaarheid en energiearmoede
In de energietransitie wordt veel gevraagd van bewoners, bedrijven en organisaties. De gemeente heeft hierbij een belangrijke faciliterende rol. Naast beschikbare regelingen vanuit o.a. het rijk en de provincie ontwikkelen wij aanvullend instrumentarium en specifieke regelingen om bewoners te helpen stappen te maken om fossielvrij en betaalbaar te wonen. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de aanpak van energiearmoede door het structureel verduurzamen van energie-onzuinige woningen. Dit wordt in afstemming met Werk en Inkomen opgepakt. Met het Deventer Isolatieprogramma, de VvE aanpak, de Energiecoaches van Deventer Energie, de Energieklussendienst en het Energieloket worden instrumenten en een werkwijze (door)ontwikkeld die we breed in de wijkaanpakken inzetten.
Klimaatverandering - Opwek duurzame energie
Deventer wil in 2030 212 GWh duurzame energie opwekken (Deventer Energievisie), met oorspronkelijk 30% wind en 70% zon. Door netcongestie en provinciale afspraken is de verhouding 70% wind en 30% zon. Op dit moment is ongeveer 49 GWh gerealiseerd (9 GWh wind, 40 GWh zon). Windpark A1 moet in 2032 80 GWh opleveren. Er blijft nog een gat van 60 GWh, dat vóór 2030 niet wordt gehaald. Ook daarna is extra inzet nodig. Als Deventer dit doel niet haalt, draagt het niet voldoende bij aan het landelijke Klimaatakkoord. De provincie kan dan extra sturing opleggen. Bovendien maakt te weinig lokale opwek het energiesysteem kwetsbaar en vergroot het de druk op het stroomnet.
Keuzes gaan over ruimte (waar en hoe opwekken), samenwerking (met o.a. energiecoöperaties en netbeheerders) en omgaan met netcongestie. De toekomst vraagt slimme oplossingen zoals lokale energiehubs. Regionale samenwerking blijft nodig, ondanks een Kamermotie om RES-regio’s af te schaffen. De provincie heeft in haar Energievisie onderzoek naar kernenergie als nieuwe bron opgenomen. Mocht Deventer als mogelijke locatie voor een Smal Modular Reactor (SMR) in beeld komen, vraagt dat veel voorbereiding. Het doel van 55% CO ₂ -reductie blijft hard. Vertraging betekent dat de opgave verschuift naar 2050 – en nog groter wordt.
Toekomstbestendige netinfrastructuur en energiebeschikbaarheid
In Deventer is volledige netcongestie voor zowel de afname als teruglevering van elektriciteit gemeld door Enexis voor grootverbruikersaansluitingen. Dit betekent dat er geen nieuwe aanvragen voor grootverbruikersaansluitingen gehonoreerd worden. Om de (terug)levering van elektriciteit goed te kunnen faciliteren moet de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk (van hoogspanningsnet tot en met de wijken) structureel worden uitgebreid. De netbeheerders Tennet, Enexis en Liander zijn hiervoor verantwoordelijk. In overleg met de netbeheerders wordt daarbij zoveel mogelijk aangesloten bij de ruimtelijke ontwikkeling in Deventer. Gemeente faciliteert de netbeheerders optimaal zodat de verzwaring van het netwerkwerk niet langer duurt dan noodzakelijk. De vraagstukken rondom netcongestie zullen structureel zijn. Daarom is in een toekomstbestendige energievoorzieningen naast voldoende netcapaciteit, “slimme” netinfrastructuur essentieel. Daarmee kan worden gestuurd op vraag en aanbod, opslag en toepassing van alternatieve energiebronnen en -dragers. Dit vraagt om samenwerking tussen grote energiegebruikers en -opwekkers waarbij (elektrische) mobiliteit hierin een belangrijke rol speelt. Samen met onder andere het Deventer Economisch Perspectief (DEP) werken we aan energie HUB’s op bedrijventerreinen.
Leidende principes bij de realisatie
- De energietransitie is een gedeelde verantwoordelijkheid van overheid, bedrijven, organisaties en inwoners.
- Essentieel: samenwerking met alle partners binnen en buiten de gemeente.
- Open staan voor en zoveel mogelijk meebewegen met initiatieven van inwoners, organisaties en bedrijven.
- Uitvoerende en financiële verantwoordelijkheid durven nemen als de markt daar niet toe in staat blijkt.
- Proactief volgen van nieuwe (technische, financiële en juridische) ontwikkelingen.
- Proactief lobbyactiviteiten ondernemen om wetgeving in goede haven te brengen.
- Accepteren van onzekerheden en durven experimenteren om de juiste route te ontdekken.
Doelstelling - Langetermijnstrategie grootschalige opwek duurzame energie
Een langetermijnstrategie voor de grootschalige opwek van duurzame elektriciteit en alternatieve bronnen voor aardgas. Dit draagt bij aan lokale productie en gebruik van duurzame energie en daarmee aan de CO2-reductie doelstellingen.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Meten en monitoren
Jaarlijks meten en monitoren resultaten van het Energieplan, klimaatambities en (per kwartaal) de spaarde CO2-uitstoot ten opzichte van 1990.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - Bijdragen aan verminderen van de effecten van netcongestie
De energietransitie leidt tot vergroting van het stroomgebruik voor verwarming van gebouwen, mobiliteit, industriële processen en het gebruik van electriciteit in huishoudens, bijvoorbeeld voor verwarming en elektrisch rijden. Er wordt verwacht dat het stroomgebruik tot 2050 zal verviervoudigen. De capaciteit van ons elektriciteitsnet is niet berekend op deze groei, waardoor ‘drukke’ tijden leidt tot files op het stroomnet, netcongestie. Het gevolg daarvan is dat niet op elk moment en op elke plaats de gevraagde hoeveelheid stroom kan worden geleverd. Medio 2023 manifesteerden zich ook Deventer de eerste problemen: in sommige wijken knipperden soms de lichten, vielen warmtepompen uit en werden zonnepanelen afgeschakeld. Ook kregen bedrijven geen nieuwe of grotere stroomaansluitingen.De gemeente stelt alles in het werk om de netcongestieproblemen, uiteraard in nauwe samenwerking met de netbeheerders, zo snel mogelijk te verhelpen. De aanpak bestaat uit drie sporen: verzwaren van het electriciteitsnet, slimmer gebruiken van de beschikbare netcapaciteit en het bepalen van prioriteiten op basis van inzicht in data.
Relatie met strategisch doel
Prestaties
Doelstelling - Informeren en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties
Informeren van en samenwerken met bewoners en bedrijven/organisaties bij het vormgeven en invullen van de energietransitie in Deventer. Dit draagt bij aan een gevoelde gezamenlijke verantwoordelijkheid en goede democratische besluitvorming ten aanzien van de energietransitie.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Bewoners helpen hun woning te verduurzamen
Bewoners helpen hun woning te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. De betaalbaarheid van de energierekening/woonlasten is belangrijk aandachtpunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betaalbare energievoorziening.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Doelstelling - Energieverbruik en - voorziening bedrijventerreinen
Bedrijven helpen om hun gebouwen en bedrijfsvoering te verduurzamen: besparen gebruik (fossiele) energie, duurzaam verwarmen, zelf energie opwekken. Samenwerken tussen bedrijven voor realisatie en uitwisseling van energie is belangrijk aandachtspunt. Dit draagt bij aan de CO2-reductie doelstellingen en een toekomstbestendige betrouwbare energievoorziening voor bedrijven.
Relatie met strategisch doel
Een duurzame toekomst
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
34 | Volksgezondheid en milieu | Hernieuwbare elektriciteit | % | RWS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 19,70 | 19,70 | 12,70 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 24.254 | 7.118 | 6.155 | 4.866 | 4.856 |
Baten | 20.662 | 4.818 | 3.940 | 2.636 | 2.626 |
Saldo exclusief reserves | -3.593 | -2.300 | -2.215 | -2.230 | -2.230 |
Storting in reserves | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 398 | 47 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 348 | 47 | 0 | 0 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -3.245 | -2.253 | -2.215 | -2.230 | -2.230 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €992.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Dekking CDOKE middelen ipv algemene middelen - optimalisatie | -€413.000 | Bij de voorjaarsnota 2024 zijn middelen vrij gemaakt ten behoeve van de energietransitie voor de onderdelen: Verduurzaming Colmschate, aanvullend mobiliteitsbeleid, zero-emissie zone en de energiebesparingsplicht. In het najaar van 2024 zijn er vanuit de CDOKE regeling aanvullende middelen beschikbaar gesteld welke deels een overlap hebben met de onderdelen waar vanuit de algemene middelen budget voor is gegeven. Voor de onderdelen waar extra CDOKE middelen voor zijn ontvangen wordt het budget uit de algemene middelen terug gegeven. |
Ondersteuning lokale energie-initiatieven | €150.000 | Er wordt beleid uitgewerkt om ondersteuning te bieden aan lokale energie-initiatieven. Dit beleid omvat onder andere het instellen van een subsidieregeling om subsidies aan te vragen om kleinschalige initiatieven van te dekken. Voor deze regeling wordt een subsidiebudget gevraagd van €150.000 per jaar. |
Buurtaanpak verzwaren van het stroomnet LS/MS en impuls voorbereiding 3de hoogspanningsstation | €738.000 | Programmalijn verzwaren gaat over het verzwaren van zowel het laagspannings-, middenspannings- als het hoogspannings netwerk. Alle drie de netwerken moeten verzwaard worden om een robuuste energievoorziening te hebben. De formele verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de netbeheerders. Als gemeente kunnen we dit proces wel versnellen door actief te faciliteren en mee te helpen ruimte te zoeken. Dit vraagt ambtelijke begeleiding en externe kosten op met name het LS/MS netwerk en het 3e hoogspanningsstation. In totaal voor een bedrag van €600.000. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | €12.000 | Door de indexering van de lonen met 0,84% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €15.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Overig | -€1.435.000 | Verschil 2026 t.o.v. 2025 betreft eenmalig budget in 2025 (o.a. Netcongestie €1.445.000) |
(bedragen x €1.000)
Energietransitie | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Milieubeheer | -3.593 | -2.300 | -2.215 | -2.230 | -2.230 |
Saldo exclusief reserves | -3.593 | -2.300 | -2.215 | -2.230 | -2.230 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Deventer Energievisie | 3,2 Mb | |
Energievisie uitvoeringsprogramma | 1.2 MB |