€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
In het programma Veiligheid werken interne afdelingen en externe partners samen aan het versterken van de veiligheid, leefbaarheid en weerbaarheid van inwoners, ondernemers en bezoekers in de gemeente Deventer. Dit doen we door in te zetten op een breed en complex scala aan thema’s binnen het veiligheidsdomein.
Breed omdat veiligheid vele thema’s omvat; van personen met onbegrepen gedrag tot de bestuurlijke aanpak van ondermijnende criminaliteit. Ook het voorkomen van radicalisering en extremisme, aanpak van veelplegers, extreme woonoverlast, voetbalveiligheid, aanpak van drugsoverlast en bevorderen van digitale veiligheid behoren tot dit programma.
Complex, omdat alleen door goede afstemming en gezamenlijke inzet we effectief op veiligheidsvraagstukken kunnen inspelen. Dit doen we door de noodzakelijke verbinding en samenwerking met een groot aantal partners binnen én buiten de veiligheidsketen.
De complexiteit van dit werk zit in de noodzakelijke samenwerking met een groot aantal partners binnen én buiten de veiligheidsketen. Alleen door goede afstemming en gezamenlijke inzet kunnen we effectief inspelen op veiligheidsvraagstukken. Om onze doelen te bereiken richten we ons op drie kerntaken die ook in de Strategische Veiligheidsagenda staan beschreven, namelijk:
- Signaleren en adviseren op trends en ontwikkelingen die veiligheid en leefbaarheid negatief (kunnen) beïnvloeden
- Regie voeren op de integrale aanpak (beleidsmatige regie)
- Regie voeren op een adequate uitvoering (operationele regie)
Hoewel de gemeente niet alles zelf in de hand heeft als het gaat om het veiligheidsgevoel van inwoners en ondernemers, zien we gelukkig dat steeds meer organisaties hun verantwoordelijkheid nemen en bijdragen aan een veilige leefomgeving. Toezicht en handhaving zijn belangrijke instrumenten om het veiligheidsbeleid in de praktijk te brengen. Waar mogelijk stemmen we de inzet van toezichthouders af met inwoners en organisaties, zodat deze aansluit bij de lokale behoefte. Daarnaast leveren we een actieve bijdrage aan Veiligheidsregio IJsselland. Dit doen we onder andere op het gebied van rampenbestrijding en crisisbeheersing. We voeren onze taken uit door bijvoorbeeld te begrenzen en reguleren, door middel van vergunningverlening en handhaving. Ook regisseren en faciliteren we, bijvoorbeeld door onze taken op het gebied van evenementen en betaald voetbalwedstrijden uit te voeren.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
Samen werken aan een veilig, rechtvaardig en weerbaar Deventer
In de afgelopen jaren is er in Deventer veel werk verricht om de leefbaarheid en veiligheid te bevorderen en de samenwerking met onze interne- en externe partners, zoals de politie en het Openbaar Ministerie, naar een hoger niveau te brengen. Dat heeft onder ander geleid tot dalende criminaliteitscijfers en een toegenomen gevoel van veiligheid. Belangrijk is dat in Deventer het beleidsmatige fundament gekoppeld is aan de uitvoeringspraktijk en daarmee vanuit korte lijnen snel gereageerd op problematiek wordt gereageerd.
Voor de periode 2024-2027 is een Strategische Veiligheidsagenda opgesteld met twee accenten. We creëren meer ruimte en positie voor de burgemeester als regisseur op het veiligheidsdomein en zetten in op drie strategische veiligheidsthema’s, namelijk:
- Concrete maatregelen tegen de ondermijnende effecten van criminaliteit (Wet Bibob, integrale handhaving, bestuurlijke maatregelen).
- Inzetten op de samenwerking en ontwikkeling van de domeinen jeugd, zorg en veiligheid, zodat inwoners veilig kunnen opgroeien, zich kunnen ontwikkelen en ontplooien.
- Vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid en veerkracht van de Deventer samenleving en de eigen organisatie, zodat men beter voorbereid is op crisissituaties als gevolg van bijvoorbeeld oorlog, cybercrime of klimaatverandering.
Daarnaast houden we de resultaten op ons veiligheidsfundament op peil met de thema's openbare orde, crisisbeheersing en de overige wettelijke taken en bevoegdheden. Denk daarbij aan inzet bij rampen en crisis, het veilig verloop van evenementen en betogingen, digitale veiligheid en veilig uitgaan. Vanzelfsprekend doen we dit in nauwe samenwerking met partners binnen en buiten de gemeente, op lokaal en regionaal niveau. De focus blijft om in samenwerking met interne en externe partners vanuit een programmatische insteek de veiligheid, rechtvaardigheid en weerbaarheid in Deventer te versterken. Vergunningenverlening, toezicht en handhaving ondersteunen de uitvoering van het beleid. Hierbij zoeken we nog actiever de samenwerking op met andere (veiligheids- en zorg)partners en richten we ons steeds meer op preventie in plaats van repressie. Hierbij hebben we aandacht voor de rol die wij (kunnen) hebben: een signalerende, adviserende en/of interveniërende rol.
Doelstelling - Voorkomen en verminderen van de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis
We voorkomen en verminderen de onveiligheid in Deventer veroorzaakt door brand, ramp of crisis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Behouden en verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid
Deventer is een gemeente die veilig is en voelt en dat willen we zo houden.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Zorgdragen voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde
We dragen zorg voor de naleving van regels en voorschriften ten behoeve van de openbare orde.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
6 | Veiligheid | Verwijzingen Halt | Aantal per 1.000 jongeren | Bureau Halt | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 10 | 6 | 6 | 8 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
8 | Veiligheid | Winkeldiefstallen | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 2,60 | 3,20 | 3,20 | 2,70 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
9 | Veiligheid | Geweldsmisdrijven | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 4,40 | 4,40 | 4,40 | 3,90 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
10 | Veiligheid | Diefstallen uit woning | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 1,20 | 1,10 | 1,10 | 1,80 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
11 | Veiligheid | Vernielingen en misdrijven tegen openbare orde en gezag | Aantal per 1.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 6,20 | 6,30 | 6,30 | 5,90 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 15.263 | 18.392 | 14.967 | 14.487 | 14.485 |
Baten | 1.477 | 1.211 | 1.211 | 998 | 998 |
Saldo exclusief reserves | -13.786 | -17.181 | -13.756 | -13.488 | -13.487 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | -50 | 3.481 | 87 | 12 | 12 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | -50 | 3.481 | 87 | 12 | 12 |
Saldo inclusief reserves | -13.836 | -13.700 | -13.668 | -13.476 | -13.475 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €136.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Veiligheidsregio bijdrage FLO - optimalisatie | -€708.000 | In de huidige situatie wordt de FLO jaarlijks afgerekend met de Veiligheidsregio op basis van een structureel beschikbaar budget. Voorgesteld wordt om voor de toekomstige afrekeningen FLO een voorziening in te stellen en deze incidenteel te vullen obv een doorrekening FLO t/m einde looptijd. Een deel van de FLO, de maatwerkbijdrage is onderdeel van de deelnemersbijdrage, zijnde €213.000. Dit budget kan ook vrijvallen.De afrekening FLO kan dan vanuit de voorziening plaatsvinden waardoor het budget 2026 ad €708.000 vrij kan vallen. (2027 vrijval ad €537.580, 2028 e.v. €687.661). |
Horecaleges | €52.000 | De afgelopen jaren zijn de inkomsten (baten) van horeca-leges structureel te hoog ingeschat, waardoor de begroting op dit punt niet reëel is. Er is een nieuwe prognose gemaakt, waardoor een heroverweging van de baten van horeca-leges noodzakelijk is. |
Toezicht en handhaving en OV functieherwaardering | €114.000 | In 2025 is een functieherwaarderingstraject uitgevoerd voor functies binnen de teams ondernemen en vergunningen en toezicht & handhaving. Deze herwaardering is uitgevoerd, omdat de inschaling niet meer passend was bij de werkzaamheden. Deze werkzaamheden zijn bij beide teams complexer geworden, waardoor ook de inschaling passend gemaakt moest worden. De functieherwaardering kost €114.000 per jaar. |
Uitbreiding capaciteit handhavingsjurist | €122.000 | We krijgen steeds meer verantwoordelijkheden op het gebied van openbare orde en veiligheid. Er is een toename te zien in bestuursrechtelijke interventies (drugsfeiten en strafbare gedragingen openbare orde en veiligheid), maar de zaken zijn ook complexer geworden. Dit leidt, bij het oppakken van alle door de politie voor bestuurlijke handhaving aangedragen zaken, tot een tekort aan handhavingsjuristen. Structureel wordt 1 FTE handhavingsjurist begroot. |
Programma weerbaarheid en veerkracht | €125.000 | Het vergroten van de maatschappelijke weerbaarheid is een meerjarige opgave, een die bij het opstellen van de strategische veiligheidsagenda nog niet was voorzien. Dit vraagt om extra capaciteit en middelen voor de jaren 2026 en 2027, waarvoor €125.000 is begroot. |
Procesregisseur multiproblematiek zorg en veiligheidscasussen | €107.000 | We gebruiken de (landelijke erkende) methodiek Aanpak Voorkomen Escalatie (AVE) om snel te kunnen schakelen tussen organisaties op het snijvlak van zorg en veiligheid bij complexe zorg- en veiligheidscasussen. Door toename van multi-problematiek en stagnerende samenwerking is er behoefte aan een extra procesregisseur. Dit vraagt om structurele capaciteit van 1 fte waarvoor jaarlijks €107.000 nodig is. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | €36.000 | Door de indexering van de lonen met 0,84% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €26.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Loon- en prijsindex verbonden partijen | €375.000 | Van de verbonden partijen ontvangen we jaarlijks een begroting waarin zij de loon- en prijsstijging vertaald hebben op basis van de binnen de verbonden partij vastgestelde index.
|
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Veilige Steden | €30.000 | Programma Veilige Steden heeft als doel de sociale veiligheid van vrouwen en meisjes in de publieke ruimtes te vergroten. Bijdrage Meicirculaire 2025. |
Overig | -€330.000 | Verschil 2026 t.o.v. 2025 betreft voor €330.000 eenmalige budgetten in 2025 betreffende inzet case manager horeca, budget wedstrijden GoAhaedEagles, budget vuurwerkshow en lager budget functioneel leeftijdontslag. |
(bedragen x €1.000)
Openbare Orde en Veiligheid | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Openbare orde en Veiligheid | -4.772 | -5.122 | -5.092 | -4.826 | -4.826 |
Crisisbeheersing en Brandweer | -9.014 | -12.060 | -8.663 | -8.662 | -8.661 |
Saldo exclusief reserves | -13.786 | -17.181 | -13.756 | -13.488 | -13.487 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Aanpak geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag | Geweld in afhankelijkheidsrelaties en seksueel grensoverschrijdend gedrag 2024 | |
Sekswerkbeleid Deventer | ||
Beleidsregel toepassing wet Bibob gemeente Deventer | 0,2 Mb | |
Regelgeving evenementen | 1,0 Mb | |
Uitvoeringsprogramma VTH 2024 | 1,0 Mb | |
Huisvestingsverordening Deventer | 0,1 Mb | |
Strategische Veiligheidsagenda en Voortgangsrapportage | Strategische Veilligheidsagenda en voortgangsrapportage 2024 gemeente Deventer | |
Preventie en handhavingsplan Alcoholwet gemeente Deventer | Preventie en handhavingsplan Alcoholwet gemeente Deventer 2024-2027 | |
Beleidsregel artikel 13b Opiumwet gemeente Deventer |
GR
GR
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Openbare orde en veiligheid | ||
Aard: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio IJsselland op het terrein van de brandweerzorg, de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de geneeskundige hulpverlening. Bij wet zijn gemeenten ondergebracht in 25 veiligheidsregio's om daarmee de slagkracht van de overheid bij rampen en zware ongevallen te verbeteren. | ||
Financieel risico: | Er is een financieel risicoprofiel opgesteld waarin de risico’s in de fysieke leefomgeving worden gewogen op impact en waarschijnlijkheid. Deze zijn in een rapportage vastgelegd en opgenomen in de programmabegroting. De tien risico’s met de meeste invloed op de hoogte van de benodigde weerstandscapaciteit zijn: Grootschalige/langdurige inzet, stijgende rentepercentages, fiscale controles, stijgende pensioenpremies, datalek, transitie meldkamer, besluiten van het Veiligheidsberaad met financiële of personele gevolgen, marktontwikkelingen oefentrajecten, hogere prijs (dan beschikbaar) tankautospuiten bij de aanbesteding en complexiteit Europese aanbestedingen. Op basis van alle risico’s met bijbehorende inschatting is een analyse gemaakt van de benodigde weerstandsvermogen voor Veiligheidsregio IJsselland. Uit de rapportage van risicomanagement blijkt dat het weerstandsvermogen €1,18 miljoen zou moeten bedragen. Veiligheidsregio IJsselland heeft op dit moment een weerstandsvermogen van €1,0 miljoen. Dat geeft een betrouwbaarheid van 85%. Aan de hand van ervaringen in de komende jaren met de toepassing van het risicomanagement pas definitieve uitspraken te doen over de eventuele aanpassing van de hoogte van de aan te houden reserve/weerstandscapaciteit. De zeggenschap in de Veiligheidsregio is 9% en het financieel belang 18,96%. | ||
Toelichting: | Bij de regionalisering van de brandweer werd met instemming van de gemeenteraden besloten tot een verdeelmethodiek op basis van 100% historische kosten. Dat wil zeggen: de kosten van de gemeenten voor brandweer en rampenbestrijding voorafgaand aan de regionalisering. Op aangeven van de gemeenten zal de Veiligheidsregio IJsselland de verdeelsleutel verder toe laten groeien naar de rekenmethode voor de bijdrage uit het gemeentefonds. Met ingang van 2023 is de verdeelsleutel 50% historie en 50% gemeentefonds zijn. De financiële effecten treden op met ingang van 2023. | ||
Beleidsvoornemens: | Vanuit de strategische beleidsagenda 2023-2026 wordt gekeken met welke ontwikkelingen in 2026 aan de slag wordt gegaan. Deze activiteiten sluiten aan op ontwikkelingen en trends die het werk van de veiligheidsregio raken:<ul><li>Risicogericht werken als basis van het werk. Dit betekent samen met partners informatie delen. Het gezamenlijk duiden van deze informatie geeft meerwaarde. Op basis hiervan worden risico’s gesignaleerd en gemonitord en worden acties uitgezet.</li><li>Doorontwikkeling van de uitrukorganisatie van de brandweer: evenwichtig, op maat, flexibel en dynamisch. Passend binnen de kaders van het dekkingsplan en de Europese regelgeving. De crisisorganisatie is inzetbaar voor de klassieke crises, maar ook voor nieuwe, meer onvoorziene en langdurige crises. Dit betekent dat: </li></ul> 1. de crisisorganisatie flexibeler wordt gemaakt, waardoor sneller kan worden op- en afgeschaald; 2. competenties worden ontwikkelt waardoor de crisisfunctionarissen inzetbaar zijn ongeacht het soort crisis en de duur van de crisis. Minder gericht op inhoud, meer gericht op flexibel en adaptief zijn.<ul><li>Het samen met partners (wo. gemeenten, Defensie, nutsbedrijven) werken aan het versterken van de weerbaarheid van de samenleving.</li></ul> | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | €8.921.979 | ||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €3.960.000 | €5.702.000 | €5.403.127 |
Vreemd vermogen: | €37.475.033 | €40.449.000 | €38.138.000 |
Resultaat: | -€632.927 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |