€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
Verbindend kader
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en we werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners. Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget zetten we in vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar dit het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via een kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Het verbindend kader voor het sociaal domein in de gemeente Deventer is opgebouwd rond deze drie pijlers.In het onderdeel beleidscontext wordt toegelicht hoe hier vanuit het programma Meedoen invulling aan wordt gegeven.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
De centrale doelstelling van het programma Meedoen is dat iedereen in Deventer meetelt en naar vermogen mee kan doen. We werken vanuit een breed palet van beleidsdomeinen aan projecten en programma’s die bijdragen aan het welzijn van inwoners en de sociale samenhang in wijken en buurten versterken. Het is van toenemend belang de sociale samenhang in de gemeente te versterken, juist op het punt van welzijn en omzien naar elkaar. We richten ons daarbij, samen met onze partners, op het activeren van onze inwoners met adequate activiteiten en voorzieningen die voldoen aan de vraag vanuit de samenleving. Het doel is dat de inwoners meer regie krijgen over hun eigen leven en beter kunnen participeren in de samenleving. Zo kunnen we het hoofd bieden aan problemen als eenzaamheid, sociaal economische achterstanden en een toenemende zorgbehoefte. In 2024 is een uitvoeringsprogramma Meedoen tot stand gekomen waarbij de inspanningen op de verschillende beleidsdomeinen zijn gebundeld rondom 3 thema's die in 2025 en 2026 prioriteit zullen krijgen: Sociale basis versterken, inzet op positieve gezondheid, participatie en zelfredzaamheid bevorderen.
Sociale basis versterken
Deventer wil veranderingen realiseren op wijkniveau of buurtniveau, waarbij de specifieke behoeften van de inwoners centraal staan. Dit vanuit de gedachte dat de inwoners in een dorp als Schalkhaar andere wensen en behoeften hebben dan de bewoners van een typisch stadse wijk. Maatwerk per dorp, wijk of buurt is dus essentieel. We maken een omslag "van werken vanuit vaste structuren en vormen naar werken vanuit behoeften en acties van inwoners uit de buurt." Deze beweging richting maatwerk per wijk krijgt concreet gestalte langs een aantal sporen die elkaar aanvullen.
- Basis op orde. We werken naar een passend basis voorzieningenniveau per dorp, wijk of buurt, met voldoende plekken voor ontmoeting, activering en ontwikkeling voor alle inwoners. Inmiddels is het instrument "baseline maatschappelijke voorzieningen" ontwikkeld aan de hand waarvan inzichtelijk wordt hoeveel, waar en welke maatschappelijke voorzieningen inmiddels gerealiseerd zijn in Deventer en waar nog behoefte aan is, bijvoorbeeld ook in het kader van bevolkingsgroei, toename aantal woningen. Het instrument wordt in 2026 toegepast bij gebiedsontwikkelingen.
- Toekomstbestendige wijken. Gericht op een optimaal samenspel tussen professionals, vrijwilligers en inwoners. Met het project Toekomstbestendige wijken blijven we per wijk bouwen aan versterking van de sociale basisinfrastructuur. Dit doen we door een optimale verbinding tot stand te brengen tussen voorzieningen, professionals, vrijwilligers en inwoners. Inmiddels is het project in 4 wijken gestart. Streven is hier in 2026 2 wijken aan toe te voegen.
- Mobiliteit voor inwoners met beperkingen. Juist voor inwoners met beperkingen is het van groot belang dat ze zich door de gemeente kunnen bewegen om mensen te ontmoeten, voorzieningen te bereiken en mee te doen in de samenleving. De gemeente ondersteunt inwoners die door beperkingen minder mobiel zijn op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door aangepast vervoer aan te bieden, of door (aangepaste) hulpmiddelen in bruikleen te geven zoals scootmobiels en driewielfietsen. In 2026 brengen we in een aantal gebieden de vervoersbehoeften van inwoners in beeld zodat we het aanbod daarop kunnen afstemmen (bijvoorbeeld door het toevoegen van mobiliteitshubs in gebieden waar dat van meerwaarde is).In het kader van publieke mobiliteit worden in 2026 verdere plannen ontwikkeld voor verdere samenwerking tussen doelgroepenvervoer (gemeente) en openbaar vervoer (provincie).
Voor de Algemene voorzieningen Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zijn in het verleden veel kosten gedekt vanuit incidentele middelen. Veel van deze middelen zijn aflopend en daarnaast is de behoefte om in iedere wijk een buurtvoorziening te realiseren, dit is tot op heden nog niet het geval. We voorzien hierdoor in de toekomst dus structureel een tekort bij deze buurtvoorzieningen. Hoeveel dit precies bedraagt is tot op heden nog niet bekend en wordt onderzocht. De resultante hiervan wordt in de toekomst via de P&C cyclus gecommuniceerd.
Inzet op positieve gezondheid
Deventer wil de gezondheid van haar inwoners bevorderen en de gezondheidsverschillen verkleinen. Daarbij werken we vanuit de Deventer aanpak van ‘Ziekte en Zorg’ naar ‘Gezondheid en Gedrag’. Zo worden inwoners gestimuleerd om de regie te pakken op de eigen gezondheid. Waar mensen daartoe niet in staat zijn bieden we ondersteuning. Begin juli 2025 is het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) tot stand gekomen, waarin aanvullende afspraken zijn opgenomen om de zorgkwaliteit en de toegang tot de zorg verder te verbeteren. Onder aanvoering van de mandaathoudende gemeente (Deventer) dient per regio in 2026 een aanvullend plan bovenop het bestaande Regioplan gemaakt te worden. Dit plan wordt in samenspraak met de andere regiogemeenten, zorgaanbieders en zorgverzekeraar opgesteld. Met dit plan dient het ingroeipad rondom de implementatie van de basisfunctionaliteiten richting 2030 beschreven te worden. Ook zullen er middelen beschikbaar gesteld gaan worden voor zogenaamde doorbraakplannen die vooral de impact op de zorg (in vergelijking tot de eerdere transformatieplannen die de transformatie in de zorg moesten bewerkstelligen) en op het sociaal domein moeten gaan beschrijven. De 4 regiogemeenten brengen de financiële consequenties voor onze regio in kaart, alsmede welke inzet dit zowel regionaal als lokaal van ons vraagt. Naast het AZWA is ook het Hoofdlijnenakkoord Ouderen (HLO) tot stand gekomen, waarin gemeenten vooral een rol hebben bij het versterken van mantelzorg en respijtzorg. Binnen Salland United wordt ook in 2026 door de 4 regiogemeenten uitvoering gegeven aan de projecten binnen de diverse coalities worden opgepakt. Ook voor 2026 wordt – zoals dit ook voor 2025 heeft plaatsgevonden – een werkagenda opgesteld waarin taken en inzet van uren zijn beschreven voor de regio en per gemeente. Te denken valt aan de uitvoering van de werkpakketten binnen de coalities Gezond Leven, Ouder worden in een vergrijzende samenleving en Mentaal Welbevinden,
- Ouderen en gezondheid. Hoe actiever en gezonder ouderen leven en hoe groter hun sociale netwerk, hoe langer ze de regie over hun eigen leven kunnen houden. We proberen actief om vereenzaming tegen te gaan en de gemeente ‘dementievriendelijker ’te maken. We geven veel aandacht aan valpreventie.
- Gezonde leefstijl. Ongeveer een vijfde van alle ziektegevallen komt voort uit ongezond gedrag, overgewicht of een ongezonde omgeving. We stimuleren inwoners om zoveel mogelijk gezonde keuzes te maken, zoals stoppen met roken en meer bewegen.
- Sport. We voeren het beleidskader ‘Samen sporten maakt sterk 2021-2030’ uit waarbij we het georganiseerd sporten bij verenigingen versterken. De inzet van sportparkmanagers en clubkadercoaches is begin 2025 geëvalueerd en na positieve reacties wordt de inzet vanaf sportseizoen 2025/2026 gecontinueerd met ook de mogelijkheid voor specifieke projectondersteuning. In 2026 openen we de nieuwe sporthal Marke Zuid en wordt de nieuwe sporthal Bathmen gebouwd. Ook bereiden we de renovatie van sportcomplex De Scheg voor en leggen we een schetsontwerp van de renovatie voor aan de gemeenteraad.
- In 2026 voeren een haalbaarheidsonderzoek uit naar een toekomstbestendig sportpark op de Rielerenk en doen en doen een locatiestudie voor de sporthal in Schalkhaar.
- Daarnaast voeren we sportstimuleringsprojecten uit volgens het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) waar het lokaal sportakkoord en de regeling van combinatiefuncties onder vallen.
- Verbetering van de mentale gezondheid. Veel inwoners kampen met zorgen, stress en depressieve gevoelens. Verschillende projecten richten zich op het verhogen van hun mentale weerbaarheid.
- Gezonde leefomgeving. Vanuit ons gezondheidsbeleid wordt de nieuwe omgevingswet aangegrepen om meer vorm en inhoud te geven aan de gezonde leefomgeving. In afstemming met de programma’s milieu en duurzaamheid, ruimtelijke ordening, leefomgeving en veiligheid werken we aan een Omgevingsprogramma gezonde leefomgeving.
Participatie en zelfredzaamheid bevorderen
In dit thema komen diverse actielijnen van de gemeente Deventer samen, waaronder het nieuwe beleidskader Diversiteit en Inclusie, het actieplan gericht op mensen met psychische kwetsbaarheid (Beschermd wonen & Maatschappelijke opvang), het programma vluchtelingen en het Wmo beleidsplan 2025-2028.
- Voor de sociale samenhang in Deventer is het cruciaal dat alle inwoners zich thuis voelen in de gemeente, dat zij kunnen participeren in de samenleving en daaraan naar vermogen een bijdrage kunnen leveren.We kunnen niet accepteren dat individuen of groepen inwoners worden uitgesloten op basis van afkomst, gender, handicap, religie, seksuele geaardheid of psychische kwetsbaarheid en daardoor niet de bijdrage kunnen leveren die ze willen.We onderzoeken de mogelijkheden om actieve participatie en zelfredzaamheid van inwoners te stimuleren op een zodanige wijze dat de druk op professionele zorgverleners wordt beperkt. In het kader van de Wmo werken we aan vernieuwende sociale projecten, waarbij soms ook nieuwe technologie wordt ingezet.
- Medio 2025 werd duidelijk dat, als gevolg van het failissement van GroupCard, pashouders hun tegoeden niet meer kunnen besteden. We werken aan een plan van aanpak. We werken samen met Deventer Doet en Carinova een plan uit zodat de waardering voor vrijwilligers en mantelzorgers vanaf 2026 geborgd is.
- In het kader van inclusie en diversiteit is de Pride week inmiddels een vaste waarde in Deventer. Ook wordt in 2026 het inclusiepact verder vorm gegeven. In dat kader worden organisaties benaderd over hoe het thema diversiteit binnen de eigen organisatie onder de aandacht te brengen en daarin de samenwerking te zoeken met partnerorganisaties. Vanuit het inclusiepact zal het activiteitenaanbod richting bedrijven, scholen en sportverenigingen uitgebreid worden. Streven is in 2026 een impactmeting te doen.Bij de realisatie van de permanente uiting van inclusie is inmiddels een zorgvuldig proces in gang gezet dat begeleid wordt door Kunstenlab. Er zijn meerdere sessies geweest met partners die zich bezig houden met diversiteit & inclusie. er is een bezoek gebracht aan mogelijke locaties en er zijn kunstenaars geselecteerd. Momenteel zitten we in de fase dat drie kunstenaars zijn geselecteerd om een schetsontwerp te maken. Zodra deze gereed zijn zal er een keuze worden gemaakt voor één kunstenaar die een definitief ontwerp zal maken. Vervolgens zal het kunstwerk worden gerealiseerd.
- Waar het gaat om het thema vluchtelingen blijft ook in 2026 de behoefte aan opvanglocaties groot. We zullen zowel lokaal als gezamenlijk met de andere gemeenten binnen de Veiligheidsregio IJsselland uitvoering geven aan de landelijk opgave(n) rondom vluchtelingen. Hierbij gaat het om: (Nood)opvang, inclusief toegang tot onderwijs, zorg, werk en inkomen voor Oekraïense vluchtelingen; (Nood)opvang voor asielzoekers. We zetten de opvang van AMV’ers met status voort en we zoeken met het COA een locatie voor de opvang van AMV’ers zonder status. Als gemeente vinden we het belangrijk om op humane wijze vluchtelingen op te vangen en te huisvesten in Deventer. De wijze waarop we besluiten nemen over kwesties met een grote maatschappelijke impact, zoals bovengenoemde opvanglocaties, is vaak ad-hoc. We willen dit graag veranderen door krachten te gaan bundelen en veel meer gericht en in samenhang te werk te gaan. Een integrale Visie op Vluchtelingen: Deventer, een veilige haven die de Raad in 2025 heeft vastgesteld, zal meer richting geven bij het nemen van belangrijke beslissingen. Als vervolg op de visie zal in 2026 een uitvoeringsprogramma worden gemaakt.
Beschermd Wonen/Maatschappelijke opvang, regionaal
Binnen het regionaal samenwerkingsverband beschermd wonen en maatschappelijke opvang werken de gemeenten Deventer, Lochem, Olst-Wijhe, Raalte en Zutphen samen onder aanvoering van de centrumgemeente Deventer. De inzet daarbij is gericht op die inwoners die niet (meer) op eigen kracht voldoende zelfredzaam zijn als gevolg van dakloosheid en/of psychische of psychosociale problematiek (al dan niet in combinatie met licht-verstandelijke beperkingen). De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) vormt hierbij het wettelijke kader. Met het geheel van deze activiteiten dragen wij bij aan het maatschappelijk herstel van de betreffende inwoners, maar ook aan de veiligheid en stabiliteit van de betreffende inwoners, de naaste sociale omgeving en de samenleving als geheel.
Vanaf 2024 voeren wij via 5 actielijnen de geactualiseerde regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang 2024-2026 regio Midden-IJssel ‘Kracht in kwetsbaarheid’ uit. Zo is in 2025 verder ingezet op het voorkómen en tegengaan van dakloosheid (met specifieke aandacht voor jongvolwassenen). Daarnaast is er aandacht voor de beweging van beschermd wonen naar een beschermd thuis, wat mede moet bijdragen aan het terugdringen van de wachtlijst beschermd wonen. Hiermee wordt bijgedragen aan de continuïteit, kwaliteit én vernieuwing van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. Er wordt voortvarend gewerkt aan de uitvoering van de regionale acties vanuit de vastgestelde regiovisie 2024 t/m 2026 en het lokaal actieplan. Helaas moeten we concluderen dat de wachtduur nog steeds niet afneemt en zelfs oploopt. Het behalen van het doel binnen de betreffende periode wordt daarmee onzeker. Daarnaast is recent een aantal interventies ingezet (zoals de start van de pilots intensieve ambulante begeleiding/beschermd thuis) waarvan het effect op de afname van de wachtduur verwacht wordt. We zullen dit actief blijven monitoren en zo nodig in overleg met alle regiogemeenten de huidige en nieuwe interventies heroverwegen om een trendbreuk in de stijgende wachtduur te realiseren.
We volgen in de breedte van de regiovisie ‘Kracht in kwetsbaarheid’ de voortgang van de actielijnen. In 2026 zal de teldag plaatsvinden voor de Ethos telling (als regio Midden-IJssel doen we mee met de ronde die loopt van oktober 2025 – oktober 2026). Het doel van de Ethos telling is om een helder beeld te krijgen van het aantal en de kenmerken van dak- en thuisloze mensen in de regio, met speciale aandacht voor groepen die vaak over het hoofd worden gezien. Voor beschermd wonen werken we in 2026 aan de uitwerking van het herontwerp inclusief aangepaste productbeschrijvingen en bijbehorende reële tarieven. In de tweede helft van 2025 en in 2026 voeren we de pilot Onder de Pannen in Deventer uit. Dit is één van de onderdelen van het lokale uitvoeringsplan BW/MO. Andere onderdelen zullen eveneens in 2026 verder worden uitgewerkt. De ontwikkeling van de woonzorgvoorziening op de Brink wordt verder opgepakt, dit is een meerjarig project.
Opvang, Huisvesting en Inburgering
Deventer is en blijft een gastvrije Hanzestad waar iedereen zich thuis voelt, mee kan doen en zichzelf kan zijn. Dit geldt ook voor vluchtelingen. We nemen hierin onze verantwoordelijkheid en vinden het belangrijk om op humane wijze vluchtelingen op te vangen en bescherming te bieden. Nieuwkomers zijn medebewoners die Deventer kunnen verrijken. De gemeente Deventer wil een veilige haven zijn. We bieden bescherming en perspectief en zien vluchtelingen als kans en verrijking van onze samenleving, ongeacht de uitdagingen die er ook zijn. De Deventer traditie van ‘noaberschap’ is een ‘verbindende kracht’, die we behouden en versterken.
Deventer stelt de humane opvang centraal en voldoet op z'n minst aan de taakstelling voor statushouders, de spreidingswet voor asielzoekers en de inspanningsverplichting voor Oekraïense ontheemden. Omdat de verwachting is, dat de huidige situatie nog wel enige tijd aanhoudt, blijft de gemeente zoeken naar structurele, toekomstbestendige opvanglocaties waarbij ook rekening wordt gehouden met draagvlak en draagkracht in de wijken en dorpen.
Wij hebben een grote opgave om nieuwkomers met een verblijfsstatus een goede start te geven in onze gemeente. Dat begint bij het vinden van woningen (taakstelling huisvesting statushouders). De verwachting is dat de taakstelling voor de huisvesting en de instroom van nieuwe inburgeraars voor 2026 iets lager is dan het voorgaande jaar. Echter met de opgelopen achterstand vraagt dat ook in 2026 extra inspanning van gemeente en woningcorporaties. Tegelijkertijd zijn er ook kansen, gezien de grote vraag naar werknemers bij Deventer bedrijven en organisaties. Nieuwkomers vormen een nieuw arbeidspotentieel, waarbij werk hun inburgering kan versnellen. Daarom blijven we ons ook inzetten om hen een goede kans op onze arbeidsmarkt te bieden. We koppelen nieuwkomers zo vroeg mogelijk aan opleiding en werk, in samenwerking met ons netwerk van organisaties en werkgevers. Sinds 1 januari 2022 voeren wij regie over de inburgering van nieuwe statushouders. In 2024 heeft de gemeenteraad het beleidskader Inburgering aangenomen.
De inspanningen zijn erop gericht dat inburgeringsplichtigen:
- zich thuis voelen in Deventer, de inburgeraar wordt welkom geheten en weet zich gezien;
- zo snel mogelijk starten met een activiteit gericht op kennismaking met en deelname aan de samenleving;
- zo snel mogelijk de Nederlandse taal leren op het voor hen hoogst haalbare niveau;
- volwaardig aan de Nederlandse samenleving gaan deelnemen, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Deventer wil een gemeente zijn waar iedereen zich thuis voelt, mee kan doen en zichzelf kan zijn. Een hoge ambitie op inburgering draagt hieraan bij. Omdat de inburgeraar zich dan sneller thuis voelt en mee kan doen, maar ook omdat we inzetten op ontmoeting met andere Deventenaren en elkaar kennen en begrip hebben voor elkaar.
Daarvoor investeert de gemeente Deventer in:
- een Brede Startklas voor een snelle start, gericht op een welkom ontvangst, op ontmoeting en op elkaar en de Stad en dorpen te leren kennen;
- het creëren van een sociaal netwerk voor de inburgeraar, zo nabij als mogelijk (in de buurt/wijk).
Dit alles leidt tot snellere en duurzame (financiële) zelfredzaamheid van inburgeraars waardoor minder mensen langere tijd uitkeringsafhankelijk blijven. Wij verwachten dat dit tot een kostenbesparing leidt op de lange termijn. Bovendien kan de gemeente met betere inburgering het potentieel en talent dat naar onze stad komt nog meer ten goede laten komen van de Deventer gemeenschap.
Doelstelling - Maatwerk
Waar inwoners onvoldoende in staat zijn om deel te nemen, ondersteunen we ze. Dit doen we door goed naar de specifieke omstandigheden te kijken en ondersteuning of zorg te bieden waar nodig.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Regionale voorzieningen beschermd wonen en maatschappelijke opvang
Door regionale voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang, bed & break, oggz en verslavingszorg wordt maatschappelijke uitval van inwoners voorkomen, maatschappelijk herstel, participatie en zelfredzaamheid van inwoners vergroot en de veiligheid en stabiliteit van deze inwoners bevorderd, waardoor inwoners (zo snel mogelijk weer) zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen, met daarbij de noodzakelijke hulp, zorg en/of begeleiding. We streven ernaar dat er minder inwoners vanuit onze regio in 2026 genoodzaakt zijn gebruik te maken van maatschappelijke opvang en beschermd wonen in onze regio dan in 2023.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sociale cohesie, diversiteit en inclusiviteit
Iedereen telt en kan mee doen in Deventer ongeacht wie je bent, waar je in gelooft of van wie je houdt. We zetten ons in voor een samenleving waarin er geen plaats is voor discriminatie en waar we ons duurzaam inzetten voor diversiteit en gelijke kansen voor iedereen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Gezond leven in Deventer
Inwoners in Deventer kunnen zo lang mogelijk gezond leven in Deventer ongeacht afkomst, sociaal economische status en kennis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Sport en beweging
Samen sporten maakt sterk. We versterken het georganiseerd sporten bij verenigingen, als belangrijke sociale en sportieve basis.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Inburgering
Inburgeringsplichtigen: - voelen zich thuis in Deventer; - maken zo snel mogelijk kennis met de samenleving; - leren zo snel mogelijk de Nederlandse taal op het voor hen hoogst haalbare niveau; -gaan volwaardig deelnemen aan de Nederlandse samenleving, bij voorkeur door middel van betaald werk.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
20 | Sport, cultuur en recreatie | Niet sporters | % | Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en, CBS en RIVM | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 47 | 47,90 | 47,90 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
32 | Sociaal domein | Cliënten met een maatwerkvoorziening Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | CBS - Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein Wmo | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 810 | 760 | 810 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 112.048 | 97.635 | 92.716 | 93.165 | 93.997 |
Baten | 20.469 | 6.552 | 4.805 | 4.783 | 4.760 |
Saldo exclusief reserves | -91.578 | -91.083 | -87.911 | -88.382 | -89.236 |
Storting in reserves | 143 | 504 | 0 | 0 | 1.900 |
Putting uit reserves | 6.933 | 736 | 412 | 381 | 2.280 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 6.790 | 232 | 412 | 381 | 380 |
Saldo inclusief reserves | -84.788 | -90.851 | -87.499 | -88.001 | -88.856 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met € 6.063.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Wettelijk verplichte onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) | €100.000 | Gemeenten zijn wettelijk verplicht cliëntondersteuning te bieden: gratis, levensbreed, onafhankelijk en in het belang van de cliënt. Tot op heden werd deze ondersteuning betaald vanuit incidentele middelen. Dat is vanaf 2026 niet langer mogelijk. |
Sporthal Bathmen | €242.000 | Er zijn meerdere locaties onderzocht en de gekozen locatie voldoet het beste aan een optimale integratie van binnen- en buitensport op een centrale plek van het sportpark. Voor terreininrichting waren beperkt middelen opgenomen in de investeringsraming, omdat de locatie bij de start nog niet bekend was. In september 2025 is de raad voorgesteld om van verkenningsfase over de te gaan naar realisatiefase. Hierin zijn ook de aangepaste ramingen voor de sporthal (inclusief hogedruk gasleiding en netcongestie) en de buitenruimte opgenomen. In totaal gaat het om een aanvullend middelen van €3 miljoen waarvan het grotendeel wordt afgeschreven, dit resulteert in een kapitaallast van €132.000 welke in gaat vanaf 2027. Onderdeel van de deze €3 miljoen zijn ook sloopkosten van €242.000, omdat we deze niet mogen afschrijven resulteert dit in een eenmalige last in 2026. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | €69.000 | Door de indexering van de lonen met 0,84% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €690.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Loon- en prijsindex Wmo / Jeugd1 | €1.282.000 | De budgetten van jeugd / Wmo2 worden op basis van de Overheidsbijdrage in arbeidskostenontwikkeling (OVA) geïndexeerd met 5,24%. Hierdoor stijgen de budgetten voor de zorgkosten binnen dit programma. |
Loon- en prijsindex Verbonden partijen | €325.000 | Van de verbonden partijen ontvangen we jaarlijks een begroting waarin zij de loon- en prijsstijging vertaald hebben op basis van de binnen de verbonden partij vastgestelde index. Voor de verbonden partijen binnen dit programma leidt dit tot de volgende stijging van bijdrage aan:
|
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
GALA 2026: motie Gezond en Actief Leven | € 170.000 | De specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord had in 2026 en 2027 een aflopend karakter op de onderwerpen aanpak overgewicht en obesitas, mantelzorg, mentale gezondheid en kansrijke start. Daarom heeft de raad bij de behandeling van de perspectiefnota opgeroepen om voor de begroting de aflopende onderdelen van GALA te evalueren en een gemotiveerd voorstel te doen voor voortzetting met bijbehorende financiering.
|
Dorpsondersteuner Bathmen, Lettele en Okkenbroek | €85.000 | In Bathmen is in het kader van voorkomen langdurig zorg een dorpsondersteuner aangetrokken. De dorpsondersteuner verbindt lopende initiatieven en (beleids)ontwikkelingen op het terrein van (langer thuis) wonen, formele en informele zorg, welzijn, inwonersparticipatie. Er wordt samengewerkt met informele en formele aanbieders van zorg (huisartsen, ’t Dijkhuis, thuiszorgorganisaties etc.) verenigingen, scholen, bedrijven, woningbouwcorporatie, Voor Elkaar Teams, wijkmanager, etc. |
Warmtehuis Zandweerd | €0 | In juni 2025 is de raad middels mededeling 2025-510 geïnformeerd over de verkenning die wordt uitgevoerd voor de inpassing van het warmtehuis voor Slim Warmtenet Zandweerd (SWZ) op de locatie van de wijk- en speeltuinvereniging De Zwolsewijk. In die verkenning wordt ook de integratie van nieuwbouw voor de wijk- en speeltuinvereniging meegenomen. Het is de bedoeling om de verkenning af te ronden met een raadsbesluit over de locatie én de integratie van de buurtvoorziening. Dit zal gebeuren bij de besluitvorming over het verstrekken van het krediet voor fase 2 SWZ, waar het warmtehuis onderdeel van is. Deze besluitvorming door de raad is voorzien eind 2025. Het budget voor de bouw van het warmtehuis is onderdeel van de projectexploitatie SWZ. |
Wmo Maatwerkvoorzieningen | - €1.000.000 | De begrotingsoptimalisatie Wmo Maatwerkvoorzieningen is in het totaal van Wmo bezien, waarbij de meeste financiële ruimte op dit moment zit binnen de budgetten van het Persoons Gebonden Budget (PGB). De optimalisatie is hier nu op ingeboekt. Het totaal van financiële middelen binnen Wmo blijft actief gemonitord en waar nodig zal dan nog verschuivingen binnen deze budgetten plaatsvinden. De optimalisatie betreft structureel €1 miljoen waarvan in 2026 €600.000 gebruikt wordt voor de algemene voorzieningen. Netto bedraagt deze optimalisatie in 2026 €400.000 en vanaf 2027 bedraagt deze € 1 miljoen. |
Wmo Algemene voorzieningen | €600.000 | Voor de Algemene voorzieningen Wmo zijn in het verleden veel kosten gedekt vanuit incidentele middelen. Veel van deze middelen zijn aflopend en daarnaast is de behoefte om in iedere wijk een buurtvoorziening te realiseren, dit is tot op heden nog niet het geval. We voorzien hierdoor dus structureel een tekort in de toekomst bij deze buurtvoorzieningen. Hoeveel dit precies bedraagt is tot op heden nog niet bekend en wordt onderzocht. Om de transformatie naar structurele dekking te overbruggen zijn in 2026 nog incidentele middelen nodig. Een deel hiervan zal vanuit deze € 600.000 worden gedekt. |
Indexatie Wmo demografie | €458.000 | Met de VNG is afgesproken dat in de toekomst (een nader te bepalen deel van) de Wmo niet langer via de algemene uitkering van het Gemeentefonds gaat, maar via een aparte financiering. Afhankelijk van de gekozen bekostigingsvorm wordt een passende geobjectiveerde indexering onderzocht die ook rekening houdt met kostenontwikkeling en demografie/vergrijzing. Vooruitlopend op de uitwerking heeft het Rijk bij Voorjaarsnota 2024 een bedrag voor indexering Wmo beschikbaar gesteld van structureel € 458.000 in 2026 oplopend naar € 1.860.000 in 2029. Deze is tevens meegenomen in de berekening van de begrotingsoptimalisatie Wmo. |
Beschermd wonen en maatschappelijk opvang regionaal. | €1.003.000 | In de meicirculaire 2025 zijn er middelen op basis van loon -en prijsstijgingen beschikbaar gesteld voor beschermd wonen en maatschappelijk opvang regionaal. |
Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo | €1.340.000 | In de Voorjaarsnota 2023 van het Rijk is besloten dat het abonnementstarief in de Wmo 2015 wordt afgeschaft en dat in de plaats daarvan vanaf 2026 de inkomens- en vermogensafhankelijke eigen bijdrage in de Wmo opnieuw wordt ingevoerd. Hiervoor zijn we door het Rijk gecompenseerd in de meicirculaire 2025 met €1.340.000. |
Kinderopvang pleegouders | €14.000 | Het Rijk compenseert pleegouders voor het maken van kosten voor kinderenopvang en buitenschoolse opvang van hun pleegkinderen. Hierbij is rekening gehouden met pleegouders in het gedwongen en het vrijwillig kader. |
Antidiscriminatievoorzieningen | €14.000 | Gemeenten en hun antidiscriminatievoorzieningen (ADV’s) werken samen als het gaat om de preventie van discriminatie op lokaal niveau. Voor de kerntaken van de ADV’s krijgen gemeenten sinds 2009 structureel geld via de algemene uitkering van het gemeentefonds. Net als in 2024 krijgen gemeenten in 2025 en 2026 middelen om méér aan preventie te kunnen doen. |
Wmo hulpmiddelen | €59.000 | Het scheiden van wonen en zorg in de Wet langdurige zorg (Wlz) leidt bij gemeenten tot meerkosten. In de meicirculaire zijn hier extra middelen beschikbaar voor gesteld. |
Aanpassen regeling dienstverlening aan huis | €11.000 | Vanaf 1 januari 2026 valt het persoonsgebonden budget (pgb) niet meer onder de Regeling Dienstverlening Aan Huis (RDAH). Dit betekent dat pgb-budgethouders, afhankelijk van het type arbeidscontract, zowel de premieafdrachten als de doorbetalingen bij ziekte binnen hun pgb-budget moeten bekostigen. In sommige gevallen kan dit ertoe leiden dat het pgb-budget van de budgethouder niet toereikend is, en dat de budgethouder ook niet de ruimte ervaart om de zorgvraag aan te passen. Hiervoor heeft het Rijk vanaf 2026 middelen beschikbaar gesteld. Het deel voor Deventer betreft structureel €11.000. |
Reallocatie Deventer Wijzer | -€131.000 | DeventerWijzer is de sociale kaart van Deventer, waar inwoners informatie kunnen vinden over wonen, welzijn en zorg. De gemeente Deventer is opdrachtgever en subsidieverstrekker voor Bibliotheek Deventer, die als opdrachtnemer de software inkoopt en DeventerWijzer onderhoudt. Het opdrachtgeverschap en het structurele budget ad €131.000 wordt overgedragen aan het Programma 1 (Publieke Dienstverlening). De reden hiervoor is dat DeventerWijzer meer vanuit de klantreis moet worden ingericht dan vanuit de inhoud. Daarom is het logischer om de aansturing vanuit Programma 1 (Publieke Dienstverlening) te organiseren, waar expertise over de klantreis aanwezig is. |
Rentevoordeel renteomslag | - €91.000 | Door een verlaging van het renteomslagpercentage van 1,7% naar 1,4% ontstaat er een voordeel op de rente van €91.000. |
Primitieve begroting 2026 en Incidentele budgetten | €889.000 | De onderstaande zaken vanuit de primitieve begroting 2026 veroorzaken verschillen ten opzichte van 2025:
|
Overige kleine mutaties | - €35.000 | Naast bovenstaande zijn er nog een aantal andere kleine mutaties, deze bedragen bij elkaar €35.000 |
(bedragen x €1.000)
Meedoen | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Sportaccommodaties | -2.849 | -3.792 | -4.238 | -4.176 | -4.162 |
PGB WMO | -1.697 | -2.665 | -2.697 | -2.729 | -2.727 |
Samenkracht en burgerparticipatie | -16.652 | -15.761 | -12.946 | -13.007 | -13.036 |
Huishoudelijke hulp (WMO) | -9.992 | -10.273 | -9.604 | -10.234 | -11.062 |
Volksgezondheid | -5.995 | -6.012 | -5.842 | -5.843 | -5.844 |
Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -9.251 | -9.563 | -9.572 | -9.572 | -9.572 |
Maatwerkvoorzieningen (WMO) | -4.900 | -5.602 | -5.543 | -5.544 | -5.544 |
Coördinatie en beleid WMO | -3.701 | -3.751 | -3.751 | -3.751 | -3.751 |
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen WMO | -4.594 | -3.991 | -3.956 | -3.592 | -3.592 |
Sportbeleid en activering | -5.745 | -5.989 | -5.870 | -5.866 | -5.866 |
Begeleiding (WMO) | -8.070 | -7.669 | -7.808 | -7.920 | -7.913 |
Dagbesteding (WMO) | -2.422 | -2.910 | -2.963 | -3.005 | -3.002 |
Overige maatwerkarrangementen (WMO) | -13 | -56 | -56 | -56 | -56 |
Beschermd wonen (WMO) | -16.223 | -13.551 | -13.544 | -13.544 | -13.544 |
Treasury | 526 | 502 | 478 | 457 | 434 |
Saldo exclusief reserves | -91.578 | -91.083 | -87.911 | -88.382 | -89.236 |
(bedragen x €1.000)
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Uitgaven t.l.v. investeringen | 15.082 | 0 | 0 | 0 |
Inkomsten t.g.v. investeringen | 1.718 | 0 | 0 | 0 |
Saldo | -13.364 | 0 | 0 | 0 |
GR
GR
GR
Vestigingsplaats: | Zwolle | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | Een stevige publieke gezondheidszorg in de regio IJsselland. GGD IJsselland kan met haar uitvoerende, adviserende en onderzoekende taken verbinden, signaleren, agenderen en ondersteunen op de gezamenlijke visie van de 11 gemeenten en zo bijdragen aan de brede en structurele aanpak die nodig is voor een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Een samenleving waarin:- alle inwoners eigen regie voeren op hun leven, waar nodig met ondersteuning, en gelijke kansen op gezondheid worden vergroot;- kinderen en jongeren opgroeien in een kansrijke omgeving;- de druk op de GGZ is verminderd;- een gezonde, groene en duurzame leefomgeving centraal staat. | ||
Deelnemingspercentage: | 9% | ||
Doel en openbaar belang: | Een stevige publieke gezondheidszorg in de regio IJsselland. GGD IJsselland kan met haar uitvoerende, adviserende en onderzoekende taken verbinden, signaleren, agenderen en ondersteunen op de gezamenlijke visie van de 11 gemeenten en zo bijdragen aan de brede en structurele aanpak die nodig is voor een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Een samenleving waarin:- alle inwoners eigen regie voeren op hun leven, waar nodig met ondersteuning, en gelijke kansen op gezondheid worden vergroot;- kinderen en jongeren opgroeien in een kansrijke omgeving;- de druk op de GGZ is verminderd;- een gezonde, groene en duurzame leefomgeving centraal staat. | ||
Financieel risico: | Elke gemeente geeft een bijdrage per inwoner voor de wettelijk verplichte basisproducten die voor alle gemeenten gezamenlijk worden uitgevoerd (inwonerbijdrage). GGD IJsselland voert samen met de gemeenten een actief financieel risicobeleid. De mogelijkheden worden onderzocht om efficiënter te organiseren en afhankelijk van bestuurlijke keuzes kosten te besparen. De weerstandscapaciteit wordt geëvalueerd op basis van een financiële risico-inventarisatie. Aanvullende producten en diensten worden gefinancierd door de gemeenten die deze afnemen. Voor de risico’s voor incidentele aanvullende diensten (maatwerk en projecten) is een aparte voorziening getroffen. Risico’s voor structureel aanvullende producten kunnen niet ten laste komen van alle gemeenten in de Gemeenschappelijke regeling. Indien de weerstandscapaciteit niet voldoet, kunnen gemeenten – naar rato van het inwonertal - worden aangesproken op een eventueel exploitatietekort. Het weerstandsvermogen is met een ratio van 1,23 volgens de begroting 2026 voldoende, wel is deze iets lager dan vorig jaar (1,3). Op basis van de meerjarenraming van GGD IJsselland en het beschikbare weerstandsvermogen is het risico voor de gemeente Deventer klein. Het opheffen van Regionaal Serviceteam Jeugd (RSJ) en het opnemen hiervan binnen de GGD zal voor een mutatie op de risico’s en het weerstandsvermogen zorgen. Zodra hier een mutaties in plaatsvind wordt dit meegenomen binnen de P&C cyclus documenten. Gezien de grote van de RSJ ten opzichte van de GGD zal de mutatie naar verwachting relatief klein zijn. | ||
Toelichting: | In totaal nemen 11 gemeenten deel aan de Gemeenschappelijke Regeling (GR) GGD IJsselland. Elke gemeente heeft 1 stem. De zeggenschap in de GGD is daarmee afgerond 9%. Het financieel belang van Deventer in de GGD is echter 18%. | ||
Beleidsvoornemens: | In de Bestuursagenda publieke gezondheid 2023-2027 staat beschreven waar de GGD IJsselland in nauwe samenwerking met de gemeenten en andere partners vanuit o.a. zorg, welzijn, onderwijs, op inzet. Het gezamenlijke doel is te werken aan een gezonde basis en veerkrachtige samenleving. Vijf thema’s staan centraal: gezonde sociale basis, gezond en kansrijk opgroeien, mentale gezondheid, gezonde en duurzame leefomgeving, gezond ouder worden. Er worden verschillende activiteiten uitgevoerd per thema. De koers die is ingezet op inhoud en proces wordt vervolgd. | ||
Contractwaarde 2026: | €182.000 | ||
Bijdrage GR 2026: | €4.595.439 | ||
Subsidie 2026: | €318.760 | ||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €3.081000 | €3.081.000 | €4.110.000 |
Vreemd vermogen: | €12.409.000 | €8.371.000 | €8.068.000 |
Resultaat: | €975.000 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
GR
GR
Vestigingsplaats: | Lochem | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners die niet van het reguliere openbaar vervoer gebruik kunen maken in staat te stellen zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Deelnemingspercentage: | 11% | ||
Doel en openbaar belang: | Samenwerking in de regio Stedendriehoek om ervoor te kunnen zorgen dat inwoners die niet van het reguliere openbaar vervoer gebruik kunen maken in staat te stellen zich, zelfstandig en tegen een redelijk tarief te verplaatsen via het doelgroepenvervoer. | ||
Financieel risico: | Organisatielasten en vervoerslasten worden volledig doorberekend aan gemeenten. PlusOV heeft om deze reden geen eigen buffer nodig naast de bestaande reserve voor optimalisatie van de organisatie.PlusOV onderkent in haar paragraaf weerstandsvermogen de volgende risico’s voor het vraagafhankelijk vervoer: Prijs- en volumerisico: Bij het opstellen van de begroting is er vrijwel altijd een prijs-en of volumerisico. De huidige geopolitieke en economische ontwikkelingen maken dat prijseffecten (risico’s) moeilijk zijn in te schatten. De onzekerheid van het prijsrisico is groter dan in de voorgaande jaren. Personeelskosten en brandstofkosten vormen ongeveer 75% van de vervoerskosten. De personeelskosten in de taxibranche (67% van de vervoerskosten) staan onder druk door tekort op de arbeidsmarkt. De kosten voor brandstof (8% van de vervoerskosten) blijven waarschijnlijk hoog en onvoorspelbaar. De verwachtingen van deskundigen over de inflatie variëren van 2,5 tot 5%. Het begrote vervoersvolume in het vraagafhankelijk vervoer heeft een jaarlijkse groei van 7% als uitgangspunt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Kadernota 2025: De komende jaren ligt de focus op 1. het verbeteren van processen in de keten Reizigers -> Gemeenten -> PlusOV -> Vervoerders. 2. Het beheersen van de organisatiekosten en 3. het uitwerken van de vraag: op welke manier houden we het doelgroepenvervoer beschikbaar voor mensen voor mensen die voor vervoer afhankelijk zijn van PlusOV. Het uitvoeren van alle ritaanvragen met behoud van een hoge klanttevredenheid wordt een steeds grotere uitdaging. De medewerkers blijven zich onverminderd inzetten om de missie van PlusOV te realiseren: ‘Mensen prettig, betaalbaar en efficiënt vervoeren wanneer er geen vervoersalternatief is’. Het college van B&W Deventer heeft op 8 juli 2025 het besluit genomen de uittredingsprocedure te starten. Mogelijk wordt er begin 2026 het besluit genomen om per 1 augustus 2027 uit de GR PlusOV te treden. | ||
Contractwaarde 2026: | €1.374.910 | ||
Bijdrage GR 2026: | €479.008 | ||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €89.809 | €88.858 | €336.389 |
Vreemd vermogen: | €4.112.111 | €2.340.187 | €1.981.639 |
Resultaat: | €0 | €0 | €0 |
Bron: | Jaarrekening | Jaarrekening | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
NV
NV Sportbedrijf Deventer
NV
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Meedoen | ||
Aard: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Deelnemingspercentage: | 100% | ||
Doel en openbaar belang: | Stichten, beheren, exploiteren en in stand houden van binnensportaccommodaties (De Scheg, Borgelerbad, sporthallen/gymzalen). | ||
Financieel risico: | Op basis van een risicoscan is het benodigd weerstandsvermogen voor de NV vastgesteld. Als subsidieverstrekker zorgt de gemeente voor een stuk borging van de continuïteit van deze vennootschap. Een substantieel ander deel zal van de gebruikers (opbrengsten) moeten blijven komen. Dat was, is en blijft een risico voor dergelijke voorzieningen en het is voor de vennootschap een uitdaging om te blijven zorgen voor een aantrekkelijk aanbod tegen marktconforme/concurrerende prijzen in het belang van het op niveau houden van het gebruik. De grote afhankelijkheid van energie in combinatie met de fors oplopende prijzen van gas en elektra hebben een groot effect op de exploitatie van het sportbedrijf. Hierop worden beheersmaatregelen ingezet zoals externe expertise inschakelen bij de inkoop van energie, energie inkopen voor de dure wintermaanden en verduurzamen zoals opgenomen in de toekomstvisie De Scheg. Daarnaast wordt het steeds lastiger om het pand De Scheg te verzekeren. | ||
Toelichting: | De jaarrekening 2024 laat een eigen vermogen van afgerond €3,2miljoen zien. Het benodigd weerstandsvermogen (vastgesteld in mei 2022) is €1,1 en is ook liquide beschikbaar. | ||
Beleidsvoornemens: | Eind 2019 is de strategische visie High Five 2020 van de NV Sportbedrijf Deventer vastgesteld en gebaseerd op de gemeentelijke beleidskader sport “Samen sporten maakt sterk 2021-2030”, Het Nationaal Sportakkoord, de Toekomstverkenning sport (vanuit het Sociaal Cultureel Planbureau en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Een visie voor de toekomst van De Scheg is begin 2024 door de raad vastgesteld. De visie is de basis voor de renovatie en (vervangings-)investeringen in De Scheg. Zie daartoe ook het college en raadsvoorstel nr. 2023-1026. De afgelopen periode zijn diverse onderzoeken uitgevoerd op basis waarvan momenteel een plan van aanpak wordt opgesteld. Hiermee worden de investeringen voor de renovatie en verduurzaming van de Scheg inzichtelijk gemaakt. Deze zullen in Q3 2025 worden voorgelegd aan college en raad. | ||
Contractwaarde 2026: | |||
Bijdrage GR 2026: | |||
Subsidie 2026: | €5.643.395 (inclusief onder andere combinatiefuncties, verenigingsondersteuning, sportstimulering en beheer Sporthal De Uutvlog) | ||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | €3.396.077 | €3.234.402 | €3.171.129 |
Vreemd vermogen: | €17.229.761 | Niet begroot | Niet begroot |
Resultaat: | €728.253 | €11.807 | €149.867 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | €90.756 (€0) | ||
Garantie 31-12-2024: | €357.860 | ||
Lening 31-12-2024: | €11.469.853 |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Wmo beleidsplan 2025 - 2030 | ||
Sportbeleid 2021-2030 - Uitvoeringsplan 2025 | 0,6 Mb | |
Uitvoeringsplan sport 2024 | ||
Beleidsplan Vrijwilligers en mantelzorgers 2022-2026 | 0,5 Mb | |
Beleidskader gezondheidsbeleid 2023-2026 | ||
Regiovisie Beschermd wonen/maatschappelijke opvang 2024/2026 | Regiovisie Beschermd wonen/maatschappelijke opvang 2024/2026 | |
Lokaal Actieplan Beschermd Wonen Maatschappelijke opvang |