Strategische investeringslijst

Op basis van de huidige ontwikkelingen binnen de gemeente zijn op deze strategische investeringsagenda de investeringsopgaven opgenomen. Hierbij is onderscheid gemaakt in de opgaven waarvoor de versnellingsgelden zijn ontvangen, de kansrijke ontwikkelingen (lopende subsidie aanvragen bij het rijk) en de overige investeringsopgaven.

Categorie

Investeringen

Cat

Bruto investering

Bijdragen derden

Beschikbare dekking

A

B

C

Totaal

t/m 2029

t/m 2035

na 2035

Investeringsbehoefte lopende projecten

Centrumschil Historische binnenstad fietsenstalling

A

4.300

-1.075

-1.075

2.150

0

0

Centrumschil Historische binnenstad maatregelen speedpedelec

A

215

-107

-107

1

0

0

Centrumschil de Kien mobiliteitshub

A

9.000

-2.685

-2.685

3.630

0

0

Centrumschil de Kien tunnel onder spoor

A

15.000

-3.601

-3.601

7.798

0

0

Centrumschil de Kien autoluw Verzetslaan

A

6.516

-2.290

-2.290

1.936

0

0

Centrumschil de Kien Handelskade

A

4.512

-2.150

-2.150

212

0

0

Centrumschil de Kien brug Handelskade

A

1.854

-927

-927

0

0

0

Centrumschil de Kien Brinkgeverweg

A

161

-81

-81

-1

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling mobiliteitshub Roto

A

12.000

-882

-5.882

5.236

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling verkeersbrug Roto

A

1.850

-742

-742

366

0

0

Perspectiefnota 2026-2029 jaarrekeningresultaat naar res groei van Deventer

A

-10.700

-10.700

0

0

Totaal Centrumschil lopende projecten versnellingsgelden

55.408

-14.540

-30.240

10.628

0

0

10.628

Keizerslanden capaciteitsuitbreiding van Oldenielstraat

A

17.778

-8.889

-8.889

0

0

0

Keizerslanden Fiets- en voetgangerstunnel WC Keizerslanden

A

9.352

-4.676

-4.676

0

0

0

Keizerslanden fietspad Laan van Borgele

A

634

-317

-317

0

0

0

Totaal Keizerslanden lopende projecten versnellingsgelden

27.764

-13.882

-13.882

0

0

0

0

Kansrijke ontwikkelingen, lopende aanvragen rijksbijdragen

Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top

A

11.000

11.000

0

0

Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark

A

2.700

2.700

0

0

Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat

A

33.411

-928

32.483

0

0

Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan

A

Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord

A

30.000

30.000

0

0

Centrumschil de Kien tunnel onder spoor

A

0

0

0

Investeringsbehoefte kansrijke ontwikkelingen

77.111

0

-928

0

76.183

0

0

0

Overige ontwikkelingen, projecten en opgaven

Centrumschil Historische binnenstad

A

3.785

-70

-2.050

1.665

0

0

Centrumschil Historische binnenstad

B

6.240

0

6.240

0

Centrumschil de Kien parkeergarage onder de gracht

B

85.000

-55.000

0

30.000

0

Centrumschil de Kien

A

10.040

-1.608

-325

8.107

0

0

Centrumschil de Kien

B

8.310

-10

0

8.300

0

Centrumschil Vestingzone

A

2.100

-1.610

-300

190

0

0

Centrumschil Vestingzone

B

690

0

690

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw.

A

1.835

-430

-430

975

0

0

Centrumschil Werkgebieden in ontw. Haveneiland onrendabele top

A

12.500

-8.500

4.000

0

0

Keizerslanden kruispunt Lebuinuslaan – K. de Grotelaan

A

20.000

20.000

0

0

Keizerslanden Kei 13

A

2.000

2.000

0

0

Keizerslanden Herontwikkeling Piekfijnplein onrendabele top

A

1.200

1.200

0

0

Twee scholen voor de groei van de stad Deventer

B

21.928

0

21.928

0

Poort van Deventer

B

12.090

-200

0

11.890

0

IJsselfront Noord

A

3.000

3.000

0

0

IJsselfront Zuid

B

3.000

0

3.000

0

Programma Fiets Verbreden fietspaden op- en afgangen spoorbrug

B

16.000

0

16.000

0

Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1

B

20.000

0

20.000

0

Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek

B

10.000

0

10.000

0

Derde IJsselbrug

C

300.000

0

0

300.000

Investeringsbehoefte overig

539.718

-3.928

-66.605

41.137

128.048

300.000

469.185

Totaal strategische investeringsagenda

700.001

-32.350

-111.655

0

127.948

128.048

300.000

479.813

Mutaties strategische investerings agenda

  • De beschikbare dekking voor de versnellingsgelden is ten opzichte van de perspectiefnota opgehoogd met € 10,7 miljoen
  • De kansrijke ontwikkelingen van lopende subsidie-aanvragen zijn gegroepeerd, aangepast naar categorie A en separaat geprioriteerd. Dit is overigens een besluit waar de gemeenteraad over gaat.
  • De ondertunneling van de kruispunten van Oldenielstraat is toegevoegd op basis van het Stadslint Keizerslanden
  • Het oorspronkelijke project 'Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan' gaat op in het project ondertunneling kruispunten van Oldenielstraat.
  • De scope van de fietsenstalling achterzijde station is gewijzigd van een reguliere uitbreiding naar een volledig gebouwde oplossing onder het aan te leggen 4e perron inclusief inpassing in de openbare ruimte (op basis van eerste raming vanuit PRoRail).
  • Bij de volgende opgaven zijn financiële aanpassingen doorgevoerd op basis van laatste informatie:
    • Centrumschil Historische binnenstad A
    • Centrumschil Historische binnenstad B
    • Centrumschil de Kien A
    • Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling A

Bij de volgende opgaven zijn categorie aanpassingen doorgevoerd:
•   Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1 van C naar B (eerste verkenningen lopen ism DEB)
•   Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek van C naar B (eerste verkenningen lopen ism DEB)

Toelichting

Gebiedsontwikkeling Centrum & Schil
Voor de gebiedsontwikkeling hebben we als gemeente meerdere subsidies verkregen. Dit betreft o.a. de versnellingsgelden (€14,7 miljoen), Woningbouwimpuls (€3,25 miljoen) en middelen voor het stadsarrangement (circa €1,6 miljoen). De onderliggende projecten lopen al. Belangrijke risico’s hieromtrent zijn trage besluitvorming, stijgende bouwkosten, en vertraging van bouwprojecten. Tegelijk liggen er kansen om sneller te bouwen, ontwikkelaars te stimuleren en extra subsidies aan te trekken. Belangrijke voorwaarde is dat we uiterlijk in 2030 starten met de bouw van de woningen, en alles voor 2035 moeten afronden. Dit vraagt lef, duidelijke keuzes en samenwerking. Het niet tijdig realiseren zal resulteren in te terugbetalen van de subsidies.
Bij het schetsen van een perspectief op de ontwikkeling van het gebied Centrum & Schil, op basis van de gemeentelijk ambities zijn meerdere aanvullende investeringen benodigd.

Gebiedsontwikkeling Keizerslanden
Vanuit de versnellingsgelden is er in de gemeentelijke begroting een bedrag beschikbaar van € 27,6 miljoen. Dit voor infrastructurele werkzaamheden ten behoeve van de woningbouwversnelling. De helft van dit bedrag is gedekt vanuit een rijksbijdrage. De doelstelling is een beoogde woningbouwversnellingen van 1650 woningen in het gebied Keizerslanden. Voorwaarden van de rijksbijdrage is dat de start van de bouw van de laatste woningen in 2030 moet zijn begonnen en dat de infrastructurele werkzaamheden uiterlijk in 2027 moeten zijn gestart en in 2035 moeten zijn opgeleverd. Hierin schuilt ook het risico, dat als de infrastructurele werkzaamheden niet of niet tijdig worden gerealiseerd, we hier als gemeente de rijksbijdrage (gedeeltelijk) moeten terugbetalen. Ook dienen we het risico te onderkennen van stijgende prijzen (indexatie). De rijksbijdragen worden namelijk niet geïndexeerd.

Bij het verder schetsen van een perspectief voor dit gebied, zien wij de onderstaande investeringen op de middellange- en lange termijn op ons afkomen om het gebied mee te laten groeien met de ambities van de groei van de stad van Deventer. Daarvoor zijn aanvullende middelen benodigd welke wij op zullen nemen in de strategische investeringsagenda. Dit omvat investeringen in:

  • Het Stadslint Keizerslanden met
  • Capaciteitsuitbreiding infrastructuur Hanzewegtracé
  • Ongelijkvloerse gemotoriseerd-/fiets-/voetgangerskruisingen (Oldenielstraat) rond 2030. Inschatting €21–26 miljoen, afhankelijk van de combinatie van mogelijke ongelijkvloerse kruispuntoplossingen.

Overige investeringen in het lange termijn perspectief zijn:

  • Ruimtelijke inpassing van de buitenruimte van Kei13 (volgens STOMP-principe). De inschatting bedraagt €2 miljoen over de jaren 2026/2027.
  • Herontwikkeling van het Piekfijnplein waar de gemeente voorkeursrecht heeft gevestigd. Eerdere subsidieaanvraag voor de ontwikkeling van dit plein is afgewezen. De ontwikkeling van dit plein vraagt om dekking van een onrendabele top van circa €1,2 miljoen in 2027.

Twee scholen voor de groei van de stad Deventer
In het Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040 is een eerste doorkijk gegeven van de verwachte leerlingengroei in Deventer. In verschillende wijken begint de capaciteit onder andere door de woningbouwopgave te knellen. De twee focusgebieden in de eerste fase van het IHP, te weten de Centrumschil en Keizerslanden, hebben naar verwachting vanaf 2028 aanvullende capaciteit nodig. Dit vertaalt zich op het moment in twee 'standaard' scholen van ongeveer 360-400 leerlingen. Omdat deze capaciteitsvraag gerelateerd is aan de groei van Deventer, reserveren we hiervoor middelen binnen de strategische investeringsagenda.

Poort van Deventer
De Poort van Deventer vormt dé toegangspoort naar Deventer. Het gebied biedt ruimte aan economische activiteit, maar kent ook een sterke landschappelijke kwaliteiten. De gemeente wil de economische kwaliteit in het gebied een impuls geven en tegelijkertijd de ruimtelijke kwaliteiten van het gebied toegankelijk maken. Zowel voor autoverkeer, maar misschien meer nog wel voor langzaam verkeer.
De verkeersader Zutphenseweg in het gebied Poort van Deventer vormt een belangrijke schakel binnen het verkeersnetwerk van Deventer en is in de spitsen het drukste wegvak van Deventer. Plannen om het gebied te transformeren hebben niet alleen impact op de (auto)bereikbaarheid van de Poort van Deventer, maar ook op die van de hele stad. Voor de ontwikkeling van de stad als geheel is het van belang dat de verkeerskundige structuur wordt verbeterd zodat Deventer aantrekkelijk blijft, zowel voor bewoners en bezoekers van de stad als voor huidige en toekomstige bedrijven. Het kruispunt tussen de Zutphenseweg en de Visbystraat/Teugseweg zit in de huidige situatie tijdens de spitsperiodes al aan zijn maximumcapaciteit. Hierdoor ontstaat regelmatig filevorming. Daarom zijn nieuwe economische ontwikkelingen in de Poort van Deventer, die leiden tot een grote toename van verkeersbewegingen, zonder ingrepen niet mogelijk. Bij een toename van verkeer versterkt dit effect en nemen opstoppingen voor het kruispunt in aantal en intensiteit toe.

Om de stad op lange termijn bereikbaar te houden, is het noodzakelijk infrastructureel in te grijpen. Er zijn verkeerskundige deelopgaven in en om het gebied uitgewerkt, die het verkeerskundig systeem als geheel flexibeler maken en capaciteit toevoegen voor alle vervoersstromen. Deze deelopgaven creëren bovendien economische kansen in het gebied.

IJsselfront Noord en Zuid
De komende jaren is de infrastructuur binnen het IJsselfront, onder te verdelen in Noord (Rembrandtkade en omgeving), Centrum (Welle-Kapjewelle) en Zuid (Zutphenseweg en omgeving), toe aan een opwaardering. Met enige regelmaat worden hier vragen over gesteld door bewoners, raadsleden, de fietsersbond en ander stakeholders in onze stad met betrekking tot de inrichting en het beheer/onderhoud van dit gebied.

Op 10 juli 2024 heeft de raad een motie aangenomen om IJsselfront Noord de hoogste prioriteit te geven en hiervoor €3 miljoen te gaan reserveren.  

In de MJOP-MIND 2024-2027 staan met name de aanpak voor de delen IJsselfront Noord en Zuid gepland. De dekking voor puur het onderhoud is aanwezig maar voor aanpassingen in de (her)inrichting zijn geen middelen beschikbaar. Dit geldt uiteraard ook voor het middendeel van het IJsselfront. De verwachte uitgaven voor IJsselfront Noord en Zuid worden, bovenop hetgeen gepland in MJOP-MIND 2024-2027, geraamd op €6 miljoen. We kijken of er mogelijkheden voor cofinanciering zijn in de vorm van meekoppel kansen, provinciale subsidies etcetera. Het gehele IJsselfront moet infrastructureel en qua inrichting/beheer wel als een geheel beschouwd worden maar wat betreft de uitvoering kan er wel gefaseerd voeren en de financiering kan dus ook gespreid worden over de jaren (na 2028).

Grondexploitaties Wechelerhoek en Zandweteringpark onrendabele top
Naar verwachting is er voor de verwerving van gronden in totaal een bedrag nodig van ca. €28 miljoen euro. Waarschijnlijk is afwaardering van de gronden voor de Zandweteringszone direct noodzakelijk. Dit betreft een bedrag van €2,7 miljoen euro. Voor de verwerving van de ontwikkelgebieden zal het aankoopbedrag afgewaardeerd moeten worden met €11 miljoen. Dit betekent dat er uiteindelijk effectief een bedrag voor aankoop benodigd is van €13,7 mln.

Programma Fiets
Het college heeft het programma fiets vastgesteld voor de periode 2021-2025. De afgelopen jaren is veel energie gestoken in het op peil brengen van het fietsnetwerk omdat de fiets hét vervoermiddel is voor in en buiten de gemeente. Binnen de meerjarenprogrammaring van zowel wegonderhoud als investeringen op gebied van infrastructuur, heeft de fiets altijd een prominente plek. Vanzelfsprekend betekent het inpassen van fietsinfrastructuur in de bestaande, soms historische omgeving ook het doen van compromissen.
Er ligt een grote opgave om de lijn van de afgelopen jaren voort te zetten en bij voorkeur zelfs een impuls te geven. De ambitie om in toekomst ‘dé slimme gemeente van Overijssel op gebied van positieve gezondheid en duurzame bereikbaarheid’ te worden vraagt om een schaalsprong in kwaliteit en investeringen. De focus ligt hierbij op de fiets in het economisch verkeer. Fietsen moet vanzelfsprekend worden naar werk, winkel en school. De kracht van het fietsbeleid ligt in de combinatie van maatregelen, op fysiek vlak én in gedrag, gebruikmakend van ontwikkelingen op gebied van intelligente verkeerssystemen en datagebruik. De fiets als hoofd-, voor- en natransport kan, al of niet in de vorm van deelmobiliteit, de logische stap worden naar een duurzaam bereikbare en gezonde Deventer samenleving. De totale ongedekte investering, bedraagt €70,65 miljoen. De grootste opgaven uit deze lijst zijn:
•   Fietspad spoorbrug IJssel
•   Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1
•   Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek
•   Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan

Derde IJsselbrug
Willen we Deventer ook in de toekomst bereikbaar houden, dan heeft de hoofdwegenstructuur van Deventer aandacht nodig. Onze ambities, waaronder woningbouw, hebben een behoorlijk effect op de mobiliteitsopgave. Daarom gaan we kijken naar de bijdrage die een derde IJsselbrug op langere termijn zou kunnen leveren. Gecombineerd met twee goed functionerende verkeersaders (Hanzetracé en N348) zal dit de binnenstad ontlasten. Daarmee ontstaat er op termijn ruimte voor infrastructurele maatregelen elders in de stad, bijvoorbeeld de afweging om de Welle af te waarderen en meer bij de binnenstad te betrekken.

Deze ambitie kan niet los gezien worden van de regionale verstedelijkingsstrategie Stedendriehoek en de ontwikkelingen binnen de gemeente Voorst. Hierin willen we gezamenlijk optrekken. Definitieve besluitvorming hierover wordt voorzien bij de Omgevingsvisie Deventer.

Onderbouwing SIA

Bij de Perspectiefnota 2026-2029 heeft de raad motie 14.3 Eenduidige onderbouwing SIA aangenomen. Hierin is gevraagd om een duidelijke onderbouwing te geven bij de SIA vanuit welk kader stellend document een investering komt. De investeringen in de SIA komen voort uit de volgende kaderstellende documenten:

In de tabel hieronder is de specifieke verwijzing naar onderdeel en pagina opgenomen.

Investeringen

Kaderstellende documenten

Investeringsbehoefte lopende projecten

Centrumschil Historische binnenstad fietsenstalling

Omgevingsvisie 2019 (algemeen), Programma Fiets pagina 15

Centrumschil Historische binnenstad maatregelen speedpedelec

Omgevingsvisie 2019 (algemeen), Programma Fiets pagina 20

Centrumschil de Kien mobiliteitshub

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief De Kien pagina 76/77 en 84/85 en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15

Centrumschil de Kien tunnel onder spoor

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief De Kien pagina 71 en 73

Centrumschil de Kien autoluw Verzetslaan

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader), Ontwikkelperspectief De Kien pagina 80 en 81

Centrumschil de Kien Handelskade

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader, pagina 32), Ontwikkelperspectief de Kien pagina 82 en 83, Programma Fiets pagina 17 en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15

Centrumschil de Kien brug Handelskade

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader, pagina 32), Ontwikkelperspectief De Kien pagina 53, 81 en 85

Centrumschil de Kien Brinkgeverweg

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling mobiliteitshub Roto

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (o.a. pagina 67) en Hoofdwegenstructuur 2025 pagina 15

Centrumschil Werkgebieden in ontwikkeling verkeersbrug Roto

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (pagina 143 en 188)

Keizerslanden capaciteitsuitbreiding van Oldenielstraat

Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5,6 en 37, Hoofdwegenstructuur pagina's 11 en 12

Keizerslanden Fiets- en voetgangerstunnel WC Keizerslanden

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader ongelijkvloerse kruisingen) en Stadslint Keizerslanden pagina 39

Keizerslanden fietspad Laan van Borgele

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Investeringsbehoefte kansrijke ontwikkelingen

Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top

RUR Concept-Omgevingsprogramma Wechelerhoek (2024-293) en Wet Voorkeursrecht Gemeente (2021-2290)

Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark

RUR Concept-Omgevingsprogramma Wechelerhoek (2024-293) en Aanwijzing voorkeursrecht Ontwikkelingsgebied Wechelerhoek (2021-002290)

Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat

Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5,6 en 37, Hoofdwegenstructuur pagina's 11 en 12 en Stadslint Keizerslanden pagina 42-47

Programma Fiets Fietsverbinding Wechelerhoek - Tunnel Henry Dunantlaan

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief pagina 57

Investeringsbehoefte overige

Centrumschil Historische binnenstad

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader en pagina's 25 en 32-37) en Hoofdwegenstructuur pagina's 14 en 15

Centrumschil Historische binnenstad

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader en pagina's 25 en 32-37) en Hoofdwegenstructuur pagina's 14 en 15

Centrumschil de Kien parkeergarage onder de gracht

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Motie Raad

Centrumschil de Kien

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader)

Centrumschil de Kien

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader)

Centrumschil Vestingzone

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader)

Centrumschil Vestingzone

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ontwikkelperspectief (algemeen kader)

Centrumschil Werkgebieden in ontw.

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (algemeen kader)

Centrumschil Werkgebieden in ontw. Haveneiland onrendabele top

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Masterplan Roto Smeets (algemeen kader)

Keizerslanden kruispunt Lebuinuslaan – K. de Grotelaan

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Stadslint Keizerslanden

Keizerslanden Kei 13

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040

Keizerslanden Herontwikkeling Piekfijnplein onrendabele top

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Ambitiedocument Oranjekwartier (2019-288)

Twee scholen voor de groei van de stad Deventer

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Integraal Huisvestingplan Onderwijs 2024-2040

Poort van Deventer

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader)

IJsselfront Noord

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

IJsselfront Zuid

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader)

Programma Fiets Verbreden fietspaden op- en afgangen spoorbrug

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Programma Fiets Fietsbrug IJssel F1 parallel langs A1

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Programma Fiets Spoor- en wegkruising Siemelinksweg langs Schipbeek

Omgevingsvisie 2019 (algemeen kader) en Programma Fiets pagina 17

Derde IJsselbrug

Omgevingsvisie 2019 pagina 25, Bereikbaarheidsconclaaf pagina 5