€ 491.732
0,0%
€ 483.658
0,0%
Verbindend kader Sociaal domein
In Deventer investeren we in een omgeving waarin inwoners elkaar kunnen ondersteunen en we werken samen met maatschappelijke partners om duurzame hulp te bieden. Onze gedeelde ambitie is: op weg naar een toekomstbestendige sociale basis in Deventer. Het is belangrijk voor Deventer om een lokale aanpak te hanteren die is afgestemd op de specifieke behoeften en kenmerken van de gemeente en haar inwoners.
Het bieden van maatwerkoplossingen en het betrekken van inwoners bij de ontwikkeling van beleid kan zorgen voor effectievere en meer inclusieve dienstverlening. Dit vereist een zorgvuldige aanpak waarin we laten zien dat we als gemeente klaarstaan voor onze inwoners en begrip hebben voor hun soms complexe levensomstandigheden. Het sociaal domein bestrijkt ongeveer de helft van het budget dat omgaat in de begroting van de gemeente Deventer. Dat budget richten vanuit een gedeelde ambitie, visie en aanpak wat helpt om nog betere successen voor onze inwoners, professionals en de gemeente te realiseren in het sociale domein. We richten ons beleid om inwoners een gevoel van bestaanszekerheid te geven, gelijke kansen te bevorderen en gezond samenleven te vergemakkelijken.
- We investeren in bestaanszekerheid voor inwoners die het moeilijk hebben, zodat hun inkomen, werk of woonsituatie stabiel en voorspelbaar wordt. Met begrijpelijke regels en voorschriften. Bestaansonzekerheid kan schadelijk zijn en belemmert mensen om volledig deel te nemen aan de samenleving en een gezond leven te leiden. We zorgen voor voldoende inkomen, een geschikte woning en een veilige leefomgeving. Vanuit deze basis is meedoen mogelijk. Met een mensgerichte benadering voorkomen we zo onnodig leed en oplopende kosten.
- We investeren niet overal gelijk, maar daar waar dit het meest nodig is om kansen te bieden aan inwoners in kwetsbare situaties. We streven ernaar dat de nieuwe generatie met minder achterstanden opgroeit. We investeren in de jeugd en bieden maatwerk aan inwoners die onze steun of zorg nodig hebben. We zoeken actief naar inwoners die geen hulp vragen, maar deze wel nodig hebben. We geven de jeugd de kans om hun talenten te ontwikkelen via kansrijke start. We hebben extra aandacht voor de positie van jongeren en jongvolwassenen. Inwoners voor wie kansen niet vanzelfsprekend zijn, bieden we gerichte ondersteuning.
- We investeren in het creëren van verbindingen in de buurt voor een gezond samenleven. Een vitale samenleving waarin inwoners elkaar ontmoeten en actief zijn, gezond eten, zich gezond voelen en samen bijdragen aan het versterken van onze gemeenschap. We moedigen aan om vitaliteit te bevorderen, omdat een gezonde omgeving effectiever is gebleken dan individuele inspanningen gericht op een gezondere levensstijl. We werken over alle terreinen heen vanuit positieve gezondheid. Vanuit het Preventieplan investeren we in een gezonde omgeving en stimuleren gezond leven.
Het verbindend kader voor het sociaal domein in de gemeente Deventer is opgebouwd rond deze vier pijlers. bestaanszekerheid, kansengelijkheid, gezondheid leven en sociale basis. Door deze pijlers centraal te stellen binnen het sociaal domein, kan de gemeente een inclusieve, rechtvaardige en gezonde samenleving bevorderen waarin alle inwoners de kans krijgen om te gedijen en te floreren. Hieronder worden deze pijlers kort toegelicht, gevolgd door concrete maatregelen en beleidsrichtingen die de gemeente uitvoert vanuit de begrotingsprogramma’s Jeugd en Onderwijs, Meedoen en Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt.
De opgave voor het programma Werk en Inkomen specifiek bestaat uit de volgende ambities:
- We bevorderen dat mensen uitstromen uit de uitkering;
- We voorkomen dat mensen instromen in een uitkering;
- We ontwikkelen mensen waardoor zij betere kansen hebben op de arbeidsmarkt;
- Zoveel mogelijk inwoners zijn economisch zelfstandig;
- Iedereen weet om te gaan met geld;
- Iedere inwoner met een laag inkomen of schulden weet welke ondersteuning de gemeente kan bieden en ontvangt deze.
Meer informatie
Actuele beleidscontext
Actuele beleidscontext
We willen dat inwoners werken en daarmee zelfstandig in hun inkomen voorzien. Werken draagt bij aan gezondheid, maatschappelijke betrokkenheid en geluk. Als werken (tijdelijk) niet lukt, bieden we ondersteuning en een vangnet. Iedereen met arbeidsvermogen moet mee kunnen doen – op de arbeidsmarkt én in de samenleving. Werk staat voorop. De vraag naar arbeidskrachten is groot, maar de mismatch op de arbeidsmarkt is hardnekkig. We streven ernaar die te verkleinen, samen met werkgevers en onderwijs, met aandacht voor een goede aansluiting van jeugd naar werk.
Armoede belemmert deelname aan de samenleving. Gebrek aan zekerheid over wonen, zorg en inkomen tast het welzijn aan en verkleint de mentale ruimte om uit problemen te komen. Bestaanszekerheid is daarom de basis van een inclusieve samenleving. Steeds meer werkenden hebben moeite rond te komen. Uit onderzoek blijkt dat het sociaal minimum onvoldoende is zonder aanvullende ondersteuning. In Deventer lukt rondkomen met een laag inkomen alleen als men goed met geld omgaat, geen schulden heeft en er geen onverwachte uitgaven zijn. Tekorten leiden tot stress, gezondheidsproblemen, verlies van eigenwaarde en grotere kans op eenzaamheid. Voor kinderen betekent opgroeien in armoede een slechtere gezondheid, leerachterstanden en minder toekomstkansen.
We kunnen niet altijd de oorzaak wegnemen, maar waar mogelijk bieden we passende hulp. Bestaanszekerheid gaat verder dan alleen inkomen. Het vraagt om maatwerk: goed luisteren, analyseren en professioneel handelen – soms met ongelijke oplossingen voor ongelijke situaties, maar altijd met onderbouwing.
Participatiewet in Balans
De Participatiewet vormt het vangnet. Als mensen onvoldoende eigen middelen hebben om in hun bestaanskosten te voorzien of volwaardig mee te doen in de samenleving, is er recht op bijstand. Daarnaast wordt er ondersteuning geboden bij het (opnieuw) vinden van werk. Dit vangnet moet toekomstbestendig zijn. De landelijke Participatiewet wordt herzien. De aangekondigde Participatiewet in Balans markeert een duidelijke koerswijziging in het sociaal domein: van handhaving en controle naar vertrouwen, maatwerk en perspectief. De wet streeft naar een evenwicht tussen bestaanszekerheid, participatie en handhaving, met meer ruimte voor maatwerk en vertrouwen in de burger. Deventer werkt al sinds enkele jaren volgens deze principes via het beleidskader Inzet op Maat (IOM). De wet krijgt een plek bij de evaluatie en de bijstelling van het huidige handhavingsbeleid, de invoering van Inzet op Geldzorgen (IOG) en de uitvoering van IOM. De gefaseerde inwerkingtreding van de wet is beoogd vanaf 1 januari 2026.
Wet van school naar duurzaam werk
Het doel van de wet van school naar duurzaam werk is om jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt de juiste begeleiding en ondersteuning te geven richting economische zelfstandigheid. Dit gebeurt met vier samenhangende maatregelen:
1. Aanvullende loopbaanbegeleiding tot een jaar na diplomering of het verlaten van de school in het beroepsonderwijs, praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.
2. De maximumleeftijd van de doelgroep van de Doorstroompunt-functie wordt verhoogd van 23 naar 27 jaar (doelgroep voortijdig schoolverlaters).
3. De gemeente krijgt in de Participatiewet een meer preventieve rol bij het ondersteunen van jongeren naar werk.
4. De stimuleert de samenwerking tussen onderwijs, Doorstroompunten en gemeenten op casusniveau en bij een regionaal programma.
De inwerkingtreding van de wet is beoogd per 1 januari 2026.
Inzet op maat (IOM)
Een van de belangrijkste ambities is zoveel mogelijk mensen begeleiden naar werk en als dat niet lukt maximaal maatschappelijk participeren. We werken hieraan volgens de uitgangspunten van Inzet op maat (beleid Participatiewet). De aanpak werkt met vier groepen, elk met een eigen focus:
- Matchen: Deze mensen kunnen direct aan het werk. Wij bemiddelen en matchen deze mensen.
- Groeien: Deze mensen kunnen aan het werk maar hebben eerst ondersteuning (training, scholing of begeleiding) nodig om aan het werk te komen. Zij krijgen deze ondersteuning om te groeien.
- Faciliteren: Deze mensen willen en kunnen van grote waarde zijn voor de samenleving. Zij kunnen hierin gefaciliteerd worden.
- Zorgen: Voor deze mensen is zorgen voor voldoende bestaanszekerheid het belang.
De klantgroep Groeien blijkt groter dan vooraf ingeschat en de problematiek anders en complexer (o.a. psychische problemen). Dit is in lijn met de landelijke trend. Om maatwerk te kunnen blijven bieden, ontwikkelen we het instrumentarium voor Groeien in 2026 verder. Dit omvat onder meer de inzet van jobcoaching, de doorontwikkeling van KonnecteD en de intensieve samenwerking met de werkplaatsen van Circulus. De ontwikkeling van een Circulair Ambachtscentrum draagt bij aan een betere match tussen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt voor de doelgroep ‘Groeien’. Ook het inzetten van passende werk-leerroutes, zijinstroom trajecten in techniek, bouw en productie via de HCA en het ontwikkelpad kinderopvang vergroten de kansen op werk. Sectoren als groen, grijs en schoonmaak bieden veel baanmogelijkheden, waarbij we samenwerken met onze verbonden partijen het Groenbedrijf en Circulus. Daarnaast benutten we volop de kansen via SROI en de Prestatieladder Sociaal Ondernemen om werkgelegenheid te creëren. Voor jongeren met problemen op meerdere leefgebieden biedt het integrale jongerenloket regie en begeleiding richting onderwijs of werk.
Voor de klantgroep Faciliteren blijven we inzetten op maatschappelijke participatie. We volgen de uitvoering van de pilot Basisbaan en koppelen deze aan voorzieningen in de buurt en wijk. Voor de klantgroep Zorgen ligt in 2026 de focus op persoonlijk contact met cliënten, het voorkomen van overerving van armoede (in samenwerking met de programma’s Jeugd en Onderwijs), en het stimuleren van meedoen. Tegelijk blijven we controleren of mensen rechtmatig gebruikmaken van de uitkering.
In 2025 is de uitstroomdoelstelling van KonnecteD bijgesteld naar 300, omdat in 2024 een uitstroom richting werk, school en zelfstandigheid is gerealiseerd van 277. Ook voor 2026 is de doelstelling om 300 inwoners uit de bijstandsuitkering te laten stromen. Uiteraard blijven wij ons ook inzetten op de preventie van instroom, bijvoorbeeld door herplaatsingen van de ‘loonkostensubsidie doelgroep’.
We geven in 2026 ook uitvoering aan de verbetermaatregelen BUIG 2023. Hierbij ligt de focus ligt op het intensiveren van de samenwerking tussen de gemeente Deventer en KonnecteD met betrekking tot de overgang tussen de klantgroepen faciliteren en groeien en vice versa, het voorkomen van her-instroom, het ontwikkelen van een basisbaan en het verkennen van nieuwe mogelijkheden voor de statushouders onder de oude wet inburgering.
KonnecteD
Begin 2025 heeft KonnecteD een strategische koers aan de colleges van Olst-Wijhe en Deventer gepresenteerd. Doel hierbij is om de werkgelegenheid voor kwetsbare doelgroepen (Wsw, nieuw beschut, Participatiewet) beter te faciliteren. De aanbevelingen vanuit het rapport “Nieuwe wegen naar werk” (2024, RadarAdvies) zijn door beide gemeenten overgenomen en vormden hierbij het vertrekpunt. De organisatie heeft op dit moment meer stabiliteit dan voorheen en een breed gedragen koers, maar verdere concretisering is nodig om de transformatie te laten slagen.
Het college wil de uitvoering voortzetten in een gezamenlijk project, met nadruk op doorontwikkeling en plaatsing op de arbeidsmarkt. De projectopdracht wordt momenteel nader uitgewerkt. Het landelijke impulsbudget wordt ingezet om een strategisch plan op te stellen (looptijd 1,5-2 jaar).
Inzet op geldzorgen en ondersteuning (IOG)
De ambitie is dat alle inwoners van Deventer (van jong tot oud) kunnen rondkomen en meedoen in de samenleving. Dit zonder dat zij stress ervaren van geldzorgen en (problematische) schulden. Wij bieden ondersteuning en indien nodig inkomensondersteunende regelingen. We proberen schulden te voorkomen of in een zo vroeg mogelijk stadium op te lossen of beheersbaar te maken. Ook zetten we ons in om de overerving van armoede tegen te gaan. We zorgen voor duurzame oplossingen en beseffen dat we hierbij ook de organisaties in de stad heel hard nodig hebben.
In het beleidskader Inzet op Ondersteuning en Geldzorgen (IOG) zijn op basis van de ambitie een viertal speerpunten geformuleerd:
1. We zetten ons in om inwoners proactief en zo vroeg mogelijk te bereiken.
2. Regelingen en ondersteuning zijn vindbaar en toegankelijk.
3. De regelingen en ondersteuning zijn passend bij de vraag van de inwoner.
4. We hebben oog voor de persoonlijke situatie van de inwoner.
Bij de aanvraag van een uitkering hebben we aandacht voor de persoonlijke situatie, waaronder mogelijke schulden, intensiveren de samenwerking in de keten en zetten weer in op gerichte communicatie (bv. rondom life events). Dit draagt allemaal bij aan het voorkomen of verergeren van geldproblemen door er zo vroeg mogelijk bij te zijn. In 2026 wordt verder uitvoering gegeven aan het uitvoeringsplan Preventie en vroegsignalering.
Stress-sensitieve dienstverlening vormt de basis van het armoede- en schuldenbeleid (IOG), het Participatiewetbeleid (IOM) en de bredere ondersteuning binnen het sociaal domein. Tijdens de implementatie van IOG bleek dat deze basis extra aandacht vraagt. Daarom zijn voor 2024 en 2025 aanvullende middelen beschikbaar gesteld. Het uitgangspunt hiervoor is het plan van aanpak Werken volgens de Bedoeling. Daarin staat het centraal stellen van de inwoner en het aansluiten bij diens vraag centraal — zowel binnen IOG als IOM. We streven naar vroegtijdig contact, passen maatwerk toe binnen de grenzen van wet- en regelgeving, en werken vanuit vertrouwen en betrouwbaarheid. De drempel tot gemeentelijke ondersteuning houden we zo laag mogelijk. De verdere uitwerking van het plan is momenteel in volle gang.
De samenwerking tussen de voedsel-, speelgoed- en kledingbank wordt in 2026 voortgezet en waar mogelijk versterkt. Daarnaast geven we vorm aan besteedbaar inkomen door bepaalde minimaregelingen toegankelijk te maken voor inwoners in een schuldregeling – ongeacht hun inkomen. Ook maatregelen zoals het verkorten van de referteperiode bij de IIT, het verhogen van de vermogensgrens bij bijzondere bijstand, het verstrekken van duurzame leenbijstand om niet, en aanpassingen rond bewindvoering zorgen voor meer financiële ruimte voor kwetsbare groepen. Tot slot versterken we de samenwerking met energiecoaches om huishoudens met hoge energielasten te helpen deze te verlagen.
Tot slot heeft de gemeente Deventer samen met bewindvoerders een convenant opgesteld om de kwaliteit van de samenwerking voor kwetsbare inwoners te verbeteren. Dit convenant treedt in 2025 in werking.
Inwoners met schulden kunnen zich bij de gemeente melden voor ondersteuning. We proberen de schulden op te lossen of beheersbaar te maken en beheren het inkomen van de inwoners die daar zelf niet toe in staat zijn. In de afgelopen jaren is de ondersteuning bij schulden effectiever en laagdrempeliger geworden. Desondanks zien we dat het aantal inwoners met problematische schulden niet daalt en inwoners pas laat hulp zoeken.
Het Nationaal Programma Aanpak Schulden (NPAS) van het Rijk richt zich op het voorkomen van (kinder)armoede, het beperken van de gevolgen ervan en het versterken van perspectief voor mensen in armoede. Bij schulden ligt de focus op drie verbeterpunten: kleine schulden moeten klein blijven, mensen moeten overzicht houden, en er moet snelle, goede hulp beschikbaar zijn. Wij sluiten hier zo goed mogelijk op aan. Naast het oplossen van schulden bieden we passende begeleiding en nazorg, gericht op het duurzaam versterken van de financiële veerkracht van inwoners. Stress-sensitieve dienstverlening blijft daarbij een belangrijke pijler in Deventer.
Arbeidsmarkt: Human Capital Agenda (HCA)
In 2022 hebben wij gezamenlijk de Human Capital agenda opgesteld en in 2026 voeren wij deze verder uit. Samen met het bedrijfsleven en het onderwijs zetten we ons in voor een goed functionerende arbeidsmarkt, opdat ieder talent mee kan doen, bedrijven kunnen bloeien en er een betere match tussen vraag en aanbod ontstaat. Deze lokaal georiënteerde HCA geeft de ambitie voor Deventer weer inclusief een meerjaren- uitvoeringsprogramma. Wij zetten hierbij in op 5 sectoren: ICT, Techniek & Productie, Transport & Logistiek, Kind & Educatie en Zorg & Welzijn. We gaan net zo lang door tot onderwijs en werk nog beter op elkaar aansluiten. Daarnaast creëren we een herkenbaar centrum voor werk en (een leven lang) ontwikkelen. Zodat elke inwoner en ondernemer weet: voor alles wat met mijn werk of het volgen van een opleiding te maken heeft, kan ik dáár terecht. Hiervoor wordt ook samenwerking gezocht met de arbeidsmarktregio en ingezet om de beweging naar een regionaal werkcentrum goed neer te zetten.
Regionaal werkcentrum (RWC)
Vanaf 2026 staat er in elke arbeidsmarktregio een werkcentrum waar werkenden, werkzoekenden en werkgevers terecht kunnen voor hulp en advies. In de arbeidsmarktregio Veluwe Stedendriehoek heeft het werkcentrum vier locaties, waaronder in Deventer. Het werkcentrum wordt ondergebracht bij het Deventer Ontwikkelkwartier (DOK). Het jaar 2025 is gebruikt als transitiejaar, waarna er in 2026 een solide basis staat van het werkcentrum. Het belangrijkste doel van de RWC’s is dat inwoners zich op één plek kunnen melden met al hun vragen over werk, leren en ontwikkelen. Voor de inwoner geldt dat er sprake is van een ‘no wrong door’ principe, want de ingang wordt voor iedereen hetzelfde. De verschillende lokketen blijven nog wel bestaan, maar de professional zorgt ervoor dat doorverwijzing plaatsvindt naar de juiste partij. Waardoor het voor de inwoner gemakkelijker wordt.
Zelfstandige ondernemers
Zelfstandig ondernemers worden ondersteund in het kader van het Bbz. Voor ondernemers die stoppen of tijdelijk ondersteuning nodig hebben bieden we een vangnet. Voor mensen die vanuit de uitkering willen starten met zelfstandig ondernemen bieden we (financiële) ondersteuning om hun uitkering aan te vullen of uit te stromen met inkomen uit de zelfstandige activiteiten. Speciale aandacht is er ook voor alle zzp-ers in zwaar weer. We zetten in op een proactieve en integrale dienstverlening aan zelfstandig ondernemers waar het (tijdelijk) tegenzit.
De gemeente Deventer en Ondernemershuis werken vanuit hun expertise integraal samen om individuele ondersteuning aan de zelfstandig ondernemer aan te bieden. Dit vindt plaats binnen het project “Dienstverlening voor ondernemers in zwaar weer”. Daardoor is er niet alleen oog voor de inkomensondersteuning aan ondernemers, maar ook het verbeteren van de eigen onderneming en het oplossen van schuldenproblematiek.
Doelstelling - Inkomensvoorziening
Iedereen die recht heeft op een uitkering ontvangt deze.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Schuldhulpverlening
Het tijdig en stress sensitief bieden van ondersteuning gericht op het wegnemen van geldzorgen.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Participeren in de samenleving
We faciliteren uitkeringsgerechtigden om actief mee te doen in de samenleving.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Re-integratie (Matchen & Groeien)
We ontwikkelen de competenties van mensen waardoor zij een plek krijgen op de arbeidsmarkt.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Doelstelling - Arbeidsmarkt / werk
Wij brengen vraag en aanbod op de arbeidsmarkt bij elkaar.
Relatie met strategisch doel
Iedereen doet ertoe
Prestaties
Beleidsindicatoren
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
21 | Sociaal domein | Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 752 | 750 | 750 | 744,70 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
24 | Sociaal domein | Netto arbeidsparticipatie | % van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de beroepsbevolking | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 70,70 | 70,60 | 70,60 | 70,60 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
26 | Sociaal domein | Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 2 | 2 | 2 | 2 | |||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
27 | Sociaal domein | Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 400 | 400 | 400 | ||||||
Nummer | Taakveld | Naam | Toelichting | Bron | |||||
28 | Sociaal domein | Aantal re-integratievoorzieningen | Aantal per 10.000 inwoners. 15-74 jaar | CBS | |||||
Jaar | 2026 | 2025 | 2024 | 2023 | |||||
Waarde | 14,70 | 14,60 | 14,10 |
(bedragen x €1.000)
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
Lasten | 97.920 | 94.884 | 92.691 | 91.887 | 91.788 |
Baten | 52.625 | 51.590 | 51.015 | 51.015 | 51.015 |
Saldo exclusief reserves | -45.294 | -43.294 | -41.676 | -40.871 | -40.773 |
Storting in reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Putting uit reserves | 3.649 | 580 | 50 | 50 | 0 |
Saldo reserves (taakveld Mutaties reserves) | 3.649 | 580 | 50 | 50 | 0 |
Saldo inclusief reserves | -41.645 | -42.714 | -41.626 | -40.821 | -40.773 |
Toelichting verschil saldo inclusief reserves begroting 2026 ten opzichte van begroting 2025
De wijziging van het saldo inclusief reserves met €1.069.000 ten opzichte van 2025 is als volgt te verklaren:
Perspectiefnota 2026-2029
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Voortzetting individuele inkomenstoeslag | €270.000 | De verhoging van de inkomensgrens van de IIT is voor mensen met een langdurig laag inkomen (bijstand). Na drie jaar is er geen reserveringsruimte meer en komen ze in aanmerking voor een financiële ondersteuning in de vorm van een Individuele Inkomenstoeslag. |
KonnecteD | €500.000 | Het strategisch plan toekomst Konnected wordt verder uitgewerkt. Voor de frictiekosten die gepaard gaan met de uitwerking wordt dit bedrag gereserveerd. |
Indexatie
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Loonindex | €41.000 | Door de indexering van de lonen met 0,84% stijgen de budgetten voor apparaatslasten binnen dit programma. |
Prijsindex | €611.000 | Door de indexering van de prijzen met 4% stijgen de budgetten voor goederen, diensten en subsidies binnen dit programma. |
Overige afwijkingen
Omschrijving | Verschil begroting 2026 t.ov. begroting 2025 | Toelichting |
Integratie-uitkering Participatie (Wsw) | €669.000 | De omvang van de integratie-uitkering Participatie wijzigt als gevolg van de toekenning van de loon- en prijsbijstelling 2025. De Wsw-verdeling vanaf 2025 is geactualiseerd met de realisaties van het gemiddeld aantal dienstbetrekkingen (gemeten in standaardeenheden (SE) per laatst betalende gemeente) in 2024 en de blijfkansen voor de jaren 2025 tot en met 2030. |
Integratie-uitkering Participatie (Beschut werk) | €82.000 | De beschut werk-verdeling wijzigt door aanpassing van de drempelbedragen. De drempelbedragen geven weer wat het gemiddelde bedrag is dat in het betreffende jaar beschikbaar is voor de begeleiding van beschut werk. Iedere gemeente ontvangt ten minste het drempelbedrag. De drempelbedragen zijn in deze circulaire Meicirculaire gemeentefonds 2025 39 aangepast vanwege de loon- en prijsbijstelling, en de beleidsmatige oploop. Het drempelbedrag voor 2025 is €12.485. |
Integratie-uitkering Participatie (Sociale infrastructuur) | €159.000 | Naast de loon- en prijsbijstelling zijn er twee beleidsmatige toevoegingen: een nieuw structureel budget voor de sociale infrastructuur en een incidentele compensatie voor de afschaffing van het lage-inkomensvoordeel voor gedetacheerden in de Wsw |
Impulsbudget sociale infrastructuur | €233.000 | Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de inrichting van de sociale infrastructuur en daarbij behorende doelen ten aanzien van het ondersteunen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanaf 2025 tot en met 2034 is er (impuls)budget beschikbaar om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. De inrichting van een toekomstbestendige sociale infrastructuur vereist vaak een regionale aanpak, daarom worden de middelen uitgekeerd aan samenwerkingsverbanden rondom sociaal ontwikkelbedrijven. Het impulsbudget betreft tijdelijke middelen voor een periode 10 jaar. |
Overig | - €1.364.000 | Verschil 2026 ten opzichte van 2025 betreft voor €1.364.000 eenmalige posten in 2025. De grootste posten bestaat uit budget integrale jongerenaanpak €236.000, lagere WSW €447.000 en budget voor de plan van aanpak IOG en Geldzorgen €620.000. |
(bedragen x €1.000)
Inkomensvoorziening en Arbeidsmarkt | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
Inkomensregelingen | -18.247 | -15.733 | -15.495 | -15.239 | -15.187 |
Begeleide participatie | -17.757 | -18.612 | -17.502 | -17.094 | -17.048 |
Arbeidspar.toeleiding naar werk | -9.290 | -8.949 | -8.679 | -8.538 | -8.538 |
Saldo exclusief reserves | -45.294 | -43.294 | -41.676 | -40.871 | -40.773 |
GR
GR
GR
Vestigingsplaats: | Deventer | ||
Website: | |||
Programma: | Inkomensvoorziening en arbeidsmarkt | ||
Aard: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Deelnemingspercentage: | 50% | ||
Doel en openbaar belang: | Werkvoorziening voor mensen met een arbeidshandicap, re-integratie van werklozen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Begeleider en bemiddelaar bij gesubsidieerde arbeid. | ||
Financieel risico: | Door de bezuiniging op de rijksbijdrage WSW van 2015 tot en met 2021 worden in het meerjarenperspectief exploitatieverliezen geleden die met inzet van reserves (Sallcon GR en KonnecteD BV tezamen) in de eerste jaren nog kunnen worden afgedekt. De begroting 2025 van KonnecteD BV sluit nog met een tekort van -/- €325.000. Bij raadsbesluit van 22-1-2025 is ingestemd met het voorstel van het bestuur van Sallcon GR en de directeur van KonnecteD BV om een balans opschoning tussen beide organisatie toe te passen. Dit voorstel is gebaseerd op een advies van accountantsbureau BakerTilly. BakerTilly stelt daarmee een soort van balansopschoning tussen beide organisaties voor. De liquiditeit die Sallcon GR bij de oprichting van KonnecteD BV beschikbaar heeft gesteld ad €3,8 mln., heeft vanaf de oprichting als een vordering van Sallcon GR op KonnecteD BV op de balans van Sallcon GR gestaan en bij KonnecteD BV als een schuld aan Sallcon GR. Het is echter nooit de bedoeling geweest dat KonnecteD BV hierop een aflossing/terugbetaling zou gaan doen. De liquiditeitsverstrekking aan KonnecteD BV is in die zin nooit als lening bedoeld. Na de balans opschoning heeft KonnecteD BV een Algemene Reserve van €3,7 mln. Daarmee kunnen in de eerste jaren nog eventuele exploitatieverliezen worden afgedekt. | ||
Toelichting: | |||
Beleidsvoornemens: | Met een raadsmededeling van 27 mei 2025 (Nr.2025-462) is de gemeenteraad geïnformeerd over de oplevering door de interim-directeur van KonnecteD van een strategische koers voor KonnecteD. De opdracht voor de interim-directeur was het voorleggen van een gedragen scenariovoorstel voor de passende dienstverlening aan de kwetsbare doelgroepen (medewerkers Wsw &nieuw beschut, werkzoekenden Participatiewet). Dit is nog niet gereed. Op basis van de bevindingen voelt het college zich genoodzaakt om te besluiten het vervolg van de uitvoering van de opdracht aan te passen. Zo moet uitvoering vanuit een gezamenlijk project verder worden uitgewerkt, waarin de centrale en forse opgave centraal moet staan, nl. het realiseren van zoveel mogelijk werkgelegenheid voor alle doelgroepen. Het college benadrukt dat de opdracht is en blijft om de best passende dienstverlening te garanderen voor de doelgroep om te kunnen blijven participeren naar vermogen op de arbeidsmarkt.Het college heeft een projectleider aangesteld om op basis van de bouwstenen uit de koers, aangevuld met wensen van de gemeenteraden, adviesraden en werkgevers in Deventer en Olst-Wijhe, onderwijs en de landelijke aanpak vanuit het impulsbudget te komen tot stuurbaar en uitlegbaar strategisch plan. Hiervoor is een projectmatige aanpak nodig met concrete deelopdrachten (doorlooptijd 1,5-2 jaar) waarop waar nodig externe expertise wordt ingehuurd.Eind 2023 is door het Rijk impulsbudget voor het toekomstbestendig maken van sociaal ontwikkelbedrijven aangekondigd en is nu verder uitgewerkt en concreet vertaald per werkbedrijf/samenwerkingsverband. Voor 2026 is de landelijke opdracht om een visie en plan voor de toekomst gereed te hebben. Met dit impulsbudget zijn gemeenten aan zet voor toekomstbestendige sociaal ontwikkelbedrijven: de bedrijfsvoering aanpassen en toekomstbestendig maken. Om gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven te ondersteunen bij die noodzakelijke ontwikkeling, stelt het Rijk de komende tien jaar een impulsbudget beschikbaar. Het gaat de eerste vijf jaren voor Deventer om € 259K en voor Olst-Wijhe om € 35K. In de daaropvolgende vijf jaren loopt dit bedrag af naar landelijk €19,8 miljoen. Gemeenten kunnen het impulsbudget onder meer inzetten voor: 1. Het aanpassen van de organisatiestructuur van sociaal ontwikkelbedrijven; 2. Het versterken van de doorstroomfunctie richting werk bij reguliere werkgevers; 3. Het verbeteren van het operationeel resultaat; 4. Het creëren van duurzame werkplekken die aansluiten bij de regionale arbeidsmarkt. | ||
Contractwaarde 2026: | €5.690.990 | ||
Bijdrage GR 2026: | €60.000 | ||
Subsidie 2026: | |||
Dividend 2026: |
Financiele gegevens | 2024 | 2025 | 2026 |
Eigen vermogen: | Nog niet bekend | Nog niet bekend | €7.212.000 (alleen KonnecteD BV) |
Vreemd vermogen: | €4.500.000 | Nog niet bekend | Nog niet bekend |
Resultaat: | -€589.000 | -€325.000 | -/-€474.000 |
Bron: | Jaarrekening | Begroting | Begroting |
Nominale (balans)waarde aandelenkapitaal 31-12-2024: | |||
Garantie 31-12-2024: | |||
Lening 31-12-2024: |
Documenten
Documentnaam | Bestandsgrootte | Openen |
Beleidskader minimaregelingen en schuldhulpverlening 2022 | 1,5 Mb | |
Ondernemingsplan Konnected | 1,1 Mb | |
Beleidskader Inzet op Maat | 0,6 Mb |