Actuele beleidscontext
Omgevingswet
We doen steeds meer ervaring op met het werken volgens de kerninstrumenten van de Omgevingswet. We leveren producten en diensten, zoals omgevingsvergunningen en het publiceren van Omgevingsprogramma’s, die voldoen aan de eisen van deze wet. Dit betekent dat we onze werkprocessen en systemen moeten aanpassen. Ook zorgen we ervoor dat er genoeg goed opgeleid personeel beschikbaar is om deze taken uit te voeren.
Daarnaast informeren we inwoners en initiatiefnemers over de ondersteuning en dienstverlening die we kunnen bieden binnen de kaders van de Omgevingswet. In de komende jaren blijven we het werken met deze wet verder ontwikkelen. De wet biedt ruimte voor lokale keuzes en maatwerk.
Omgevingsvisie
De Omgevingsvisie is onder de Omgevingswet het belangrijkste beleidsinstrument voor de gemeenteraad als het gaat om de ambities en visie voor lange termijn op de fysieke leefomgeving. Op basis van de kaders in deze visie werkt het college verder aan gebiedsgerichte en thematische Omgevingsprogramma’s.
In 2019 is de eerste omgevingsvisie voor Deventer opgesteld (OV19). Hierin is het beleid voor de fysieke leefomgeving samengebracht in één strategisch document. Omdat de Omgevingswet toen nog niet van kracht was, is deze visie vastgesteld als structuurvisie onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro). We hebben afgesproken om OV19 door te ontwikkelen tot een visie die voldoet aan de eisen van de Omgevingswet.
De actualisatie van OV19 richt zich op nieuw beleid, een bredere inhoudelijke scope en een digitale vorm die makkelijk te raadplegen is. We streven ernaar dat we uiterlijk op 1 januari 2027 een vernieuwde omgevingsvisie hebben die past binnen de uitgangspunten van de Omgevingswet. Voor de verdere uitwerking gebruiken we het instrument ‘programma’ uit de wet. Ook lopende beleidsprocessen worden zoveel mogelijk aangepast aan de kerninstrumenten van de Omgevingswet.
Bouwstenen voor de Omgevingsvisie
Binnen het project Wonen Ruimte Stad hebben we mogelijke woningbouwlocaties in kaart gebracht (fase 1). Deze zijn vertaald naar groeiscenario’s voor de stad, met een afwegingskader om locaties te kunnen beoordelen (fase 2). In het afgelopen jaar is dit kader verder uitgewerkt. Vanuit het idee van een compacte stad, met gezondheid als centraal thema, worden verschillende locaties verder onderzocht en gefaseerd.
De resultaten van deze verkenningen, samen met analyses van verdichtingsmogelijkheden en de woningbehoefte (doelgroepen en woonwensen), worden in het najaar van 2025 met de raad besproken. Op basis daarvan doen we een voorstel voor de ontwerp-omgevingsvisie, waarover de raad in december besluit (vrijgave voor zienswijzen).
Met de Woonvisie 2024 richten we ons vooral op betaalbare en middenhuur woningen. We besteden extra aandacht aan huisvesting voor statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten en andere urgente doelgroepen. Ook blijven we inzetten op flexwoningen. Daarnaast willen we jonge mensen aan onze gemeente binden, onder andere om de arbeidsmarkt te versterken.
Op het gebied van duurzame mobiliteit zijn er verschillende programma’s die als bouwsteen dienen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Deventer. Denk aan de hoofdwegenstructuur (2025), een gemeentebrede wegencategorisering, het mobiliteitsplan voor de binnenstad en omliggende gebieden, en de actualisatie van het fietsprogramma. Deze onderdelen vormen samen de basis voor een goed bereikbare en leefbare gemeente.
We zien dat de vraag naar ruimte in en rond de stad groeit, onder andere door ambities op het gebied van energietransitie, woningbouw en economie. Tegelijkertijd zijn natuur, groen en waterstructuren belangrijk voor de kwaliteit van de leefomgeving. Daarom brengen we onze kennis over deze groenblauwe structuren actief in bij het opstellen van de omgevingsvisie.
Langs alle kanten verhevigt de druk op de ruimte in het landelijk gebied: bouwen van woningen, zoeken naar werkterreinen, ruimte voor natuur, water, energie, landschap etc. Bovendien vraagt een duurzame agrarische sector ook om de nodige ruimte. Deze uitdagingen worden betrokken bij het opstellen van de nieuwe omgevingsvisie. We blijven ons daarnaast inzetten voor een vitaal landelijk gebied, voornamelijk door het ondersteunen van initiatieven uit het gebied zelf zoals Salland Loont en het Koploperproject Oxe.
Projecten
Het mogelijk maken van ontwikkelingen die mede verder vormgeven aan Deventer, vraagt om een afweging van alle belangen die spelen in onze leefomgeving. We doen dat zorgvuldig, met behoud van de kwaliteiten en met onze inwoners samen. Dat is ook één van de rode draden uit het Bestuursakkoord 2022-2026: “Dichtbij, Betrokken& Bevlogen”. Samen met partijen uit de samenleving geven we invulling aan gebiedsontwikkelingen. We zien veel voormalige werklocaties (gedeeltelijk) van functie veranderen waardoor er mooie woongebieden kunnen ontstaan, of juist een menging van wonen, zorg, werken, leren en ontspannen. De gemeente is daarbij verantwoordelijk voor het creëren van een goed leefklimaat. We maken daarover afspraken met ontwikkelende partijen (ook over realisatietermijnen) en spreken daarover met de directe omgeving en met woningzoekers (participatie). De gemeente blijft daarbij publiekrechtelijk verantwoordelijk voor het al dan niet doorgaan van een project. Actuele voorbeelden zijn de ontwikkelingen op en rondom het Havenkwartier en de voormalige Tapijtfabriek.
Salland loont
Salland Loont is het (beoogde) loket én gebiedsfonds waar vraag en aanbod voor maatschappelijke diensten voor biodiversiteit, stikstof, klimaat en water samenkomen. Boeren en andere grondeigenaren zijn cruciaal in het realiseren van deze maatschappelijke diensten in het landelijk gebied, voor een passende beloning. Salland Loont bundelt de bestaande regelingen voor ecosysteemdiensten én werft nieuwe beloningen bij private en publieke partijen. We ondersteunen bestuurlijk, ambtelijk en financieel de oprichting van Salland Loont. Daarnaast dragen we jaarlijks €23.000 bij aan het gebiedsfonds van Salland Loont.