Toelichting subsidieaanvragen
Woningbouwimpuls (WBI):
Wechelerhoek
De gemeente Deventer heeft bij de laatste openstelling van de WBI-regeling (najaar 2025) een aanvraag ingediend voor de investeringsopgave Wechelerhoek, specifiek voor het afdekken van de onrendabele top van € 6,85 miljoen. Dit betekent dat er geld wordt gevraagd om het financiële tekort bij dit woningbouwproject te dekken. De bouw van de woningen moet binnen drie jaar na toekenning starten.
Haveneiland
Voor het project Haveneiland overwegen we om vanaf 2026 een WBI-aanvraag te doen, omdat ook daar sprake is van een complexe ontwikkeling met een onrendabele top.
WoMo-middelen (WOKT-regeling):
Stadslint Keizerslanden, gekoppeld aan de woningbouwontwikkeling Wechelerhoek/Hagenvoorde
Eind augustus is een WOKT-aanvraag ingediend voor aanvullende infrastructurele investeringen in het stadslint Keizerslanden, gekoppeld aan de woningbouwontwikkeling Wechelerhoek/Hagenvoorde. De aanvraag omvat een investering van € 33,4 miljoen, waarbij de provincie Overijssel als co-financier optreedt voor de Raalterweg. Voor een deel van het investeringsbedrag (€ 7,8 miljoen) moet nog dekking worden gevonden.
Spoorse maatregelen station Deventer
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft Deventer gevraagd om aanvullende informatie over spoorse investeringen rondom station Deventer. Meer en meer functioneert station Deventer als bovenregionaal OV knooppunt. Samen met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en waterstaat zien we de noodzaak om flink te investeren in en rondom station Deventer om de fors groeiende reizigersstromen beter te faciliteren. In samenwerking met ProRail en het ministerie zijn we de opgave in beeld aan het brengen, met als doel de capaciteit van het station te vergroten en de groei van reizigersstromen te faciliteren. Hiervoor is een bijdrage uit de WoMo-middelen aangevraagd van € 116 miljoen (excl. BTW) voor het station en € 3,9 miljoen (excl. BTW) voor de interwijk-verbinding. In de aangeleverde informatie gaan we uit van een gemeentelijke co-financiering voor de fietsenstalling (€ 5 miljoen), de openbare ruimte (€ 2,6 miljoen) en de interwijk-verbinding (€ 2 miljoen).
Samengevat
In onderstaande tabel is de financiële vertaling weergegeven. In dit stadium op hoofdlijnen en ook met kaders weergegeven. Waarbij in een gunstig scenario maximale co financiering gerealiseerd kan worden, maar in een minder gunstig scenario we minder subsidies ontvangen. Gevolg daarvan is dat de gemeente zelf meer moet bijdragen en /of andere keuzes moet maken.
Strategische Investerings opgave | Benodigd | WoMo/ WOKT/ WBI | Gevraagde bijdrage Regio | Gemeentelijke Co financiering | Aanvullend benodigd |
Keizerslanden ondertunneling kruispunten v Oldenielstraat (stadsentree Raalterweg) | 33.411 | 21.717 | 2.966 | 8.728 | 7.800 |
Grondexploitatie Wechelerhoek onrendabele top | 11.000 | 0 - 5.500 | 5.500 - 11.000 | 5.500 - 11.000 | |
Grondexploitatie Wechelerhoek Zandweteringpark | 2.700 | 0 - 1.350 | 1.350 - 2.700 | 1.350 - 2.700 | |
Centrumschil de Kien fietsparkeren station noord | 21.000 | 13.600 | 2.400 | 5.000 | 5.000 |
Centrumschil de Kien fietsparkeren openbare ruimte station noord | 9.000 | 5.800 | 600 | 2.600 | 2.600 |
Centrumschil de Kien tunnel onder spoor | 7.798 | 3.900 | 7.798* | -3.900 - 0 | |
Totaal | 18.350 - 29.100 |